משבר הקורונה גרם לזינוק בפניות בני נוער לעמותת עלם ובקשות לעזרה. כך עולה מדוח שמפרסמת הבוקר העמותה, שמטפלת בצעירים במצבי סיכון ומצוקה. על פי הדוח, שמתבסס על נתונים שנאספו מ־6,517 בני נוער בארבעת החודשים האחרונים, נרשמה עלייה של 41% בסך הפונים לעלם, בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה.

מהדוח עולה כי החל מחודש ספטמבר מצבי הסיכון והמצוקות בקרב בני נוער הלכו והעמיקו ונרשם זינוק משמעותי בפרמטרים השונים. 2,272 בני נוער דיווחו על מצבי דיכאון וחרדה, פי 4.4 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. פי 2.5 דיווחים (1,495 פניות) התקבלו על בדידות. עוד נמסר כי חלה עלייה של פי 1.8 בדיווחים על פגיעה עצמית וניסיונות אובדניים, ופי 2 במקרים של הפרעות אכילה.

מערך הסגר ערב יום הכיפורים, ארכיון (צילום: דוברות המשטרה)

"מערכת החינוך פועלת בצורה חלקית, ומסגרות פנאי חשובות כמו חוגים, פעילויות ספורט ותנועות נוער לא פעלו במשך תקופה ארוכה", מסבירים בעלם את הממצאים המדאיגים, שכוללים גם עלייה של פי 2.7 בשימוש בסמים (1,989 פניות) ובאלכוהול (2,478 פניות) לעומת התקופה המקבילה אשתקד. על פי הנתונים, 16% מהנערים והנערות בעלם נשרו מהמסגרות החינוכיות במהלך הסגר השני ואחריו. 26% מהצעירים מהחברה החרדית המטופלים בעמותה נשרו מהישיבה או מהמסגרת החינוכית.

נוסף לכך, הדוח מתריע על מגמה הולכת וגוברת של אלימות המופנית כלפי נוער וצעירים במצבי סיכון. "האלימות, שהתעצמה בתחילת הקורונה ובמיוחד בתקופת הסגר הראשון, המשיכה להעמיק גם ברבעון האחרון בשנה החולפת. היא מתרחשת בבית, ברחוב, בגינות וברשת", מסבירים בעמותה.

בדוח מופיעה גם השוואה בין הרבעון האחרון השנה לרבעון הקודם, שהיה מאופיין בהקלות בריחוק החברתי שהיו בין הסגר הראשון לשני. על פי הנתונים, נרשמה עלייה של פי 1.5 בכל הדיווחים על מקרי אלימות שבני נוער בסיכון חוו במהלך הסגר השני. זאת בין היתר על רקע המשבר הכלכלי במשק, שגרם למצוקות נפשיות קשות בקרב משפחות רבות.

בעמותה הסבירו כי אחוזי האבטלה הגואים בעקבות משבר הקורונה פגעו בעיקר באוכלוסיות מצוקה ובעלי שכר נמוך. 13% מבני הנוער והצעירים בעלם חוו הרעה במצב הכלכלי בבית. עוד הדגישו בעמותה כי הנתונים מהווים "אור אדום בוהק לקראת הסגר השלישי, שמתחיל היום וצפוי להיות ממושך".

בימים אלה יוצאת עמותת עלם ב"קמפיין שגרירים" – קמפיין גיוס המונים שיאפשר לה להמשיך לסייע לאלפי בני הנוער בסיכון. ענבל דור קרבל, מנכ"לית עלם: "הדור הנוכחי של בני הנוער ימשיך להתמודד עוד שנים רבות עם ההשלכות של מצבי הסיכון הדרמטיים שאליהם הם נקלעו בקורונה".

להצטרפות לקמפיין ולתמיכה בעלם: www.charidy.com/cmp/elem