כל אדם עלול להסתבך בחובות. הסיבות לכך הן רבות ומגוונות: זה יכול לקרות בגלל התנהלות כלכלית לא נכונה, בגלל עסק שנקלע לקשיים או אפילו בשל חתימה על ערבות למישהו שהסתבך. מגפת הקורונה שהביאה עמה משבר כלכלי חמור פגעה בשכבות רבות באוכלוסייה, בבעלי העסקים העצמאים, באומנים, בעובדים שכירים רבים שהוצאו לחופשה ללא תשלום (חל"ת), והרשימה עוד ארוכה.

כניסה לחובות נראית עבור רובנו בור ללא תחתית. מרגע שנכנסת לזה - אין יציאה. אולם, זה לא חייב להיות ככה, ויש דרכי פעולה שעשויות לסייע לאדם שנקלע לחובות ואפילו להחזיר אותו ל'פלוס' בבנק. אחת מהן היא מיזם חדש שהגתה עירית ציפורי, ונקרא "מועדון היאכטות".

ציפורי, 32, בעלת רקע של עשר שנים כמאמנת אישית שבחמש השנים האחרונות עסקה בבריאות הנפש עד שהפכה לעצמאית, מספרת שנתקלה במסגרת עבודתה באנשים רבים שקיבלו את המכתב המאיים מההוצאה לפועל, ביתם עוקל, ואז לדבריה הם "איבדו את זה וסיימו במחלקה סגורה והיו צריכים לשקם את חייהם ואת מצבם הכלכלי".

"הייתי שולחת אותם לייעוץ בחינם והם לא היו מצליחים לעמוד בתהליך ולאסוף את המסמכים, וזה מאוד תסכל אותי", מספרת ציפורי. "רק אחרי שהפכתי לעצמאית וזה קרה לקרוב משפחה השלי - חשבתי מה אפשר לעשות. ישבתי מול האינטרנט ומצאתי ב'גוגל' עורכי דין ויועצים כלכליים מאוד יקרים, וגם חברות מפוקפקות שרצו עמלות גבוהות. מה שהכי הבהיל אותי היה ששלוש התוצאות לחיפוש למילה 'חובות' ב'גוגל' היו 'הלוואות', שזה בדיוק מה שהביא את האנשים למצב הזה. זה מעגל שלא יוצאים ממנו. ממש נבהלתי, ואמרתי שחייב להיות להיות פתרון פשוט, בר השגה ולא יקר, כי לאנשים עם חובות אין הרבה כסף".

ציפורי, נשואה למקסים, אמא לאוהד בן ה-6 וללהב בת ה-4 המתגוררת בגבעת-עדה, מספרת כי בין היתר היא ליוותה אנשים "שכל חודש סיימו במינוס קטן שהצטבר ולקחו הלוואה, וגם בעלי עסקים ואנשים שמשכנו את הבית והחובות שלהם גדלו", ומוסיפה כי "מה שהפליא אותי זה שהם לא רק יצאו מהחובות, אלא הצליחו לא לחזור למצב הזה והם עדיין נמצאים ב'פלוס' בבנק".

ציפורי ראתה כי התוכנית שהיא עובדת על פיה הניבה פירות והביאה לתוצאות חיוביות בקרב בעלי החובות, ולפני שפרצה מגפת הקורונה החליטה להקים מודל קבוצתי במסגרתו מי שנקלע לחובות לא יתמודד לבד עם הנטל ועל ההשתתפות במיזם היא תוכל לגבות מעט כסף. "בראשי דמיינתי קבוצה גדולה של אנשים שנפגשת ועושה ביחד את האימון המנטלי, וכל אחד כותב את התוכנית שלו. זה בעצם 'מועדון היאכטות', היא מספרת.

לדבריה, "מדובר במודל ניסיוני שהמצאתי ולא היה קיים ואני מנסה לבדוק האם הוא יעבוד. ראיינתי המון אנשים שהיו במצב הזה ושאלתי איך הם יצאו ממנו, והם אמרו לי שהם דיברו עם אנשים שהיו במצב הזה ואותם אנשים אמרו להם ש'יוצאים מזה'. זה היה הכי משמעותי עבורי. לא יצרתי סדנה שיש לה התחלה וסוף, אלא קבוצה שעובדת על מודל רכבת. כל אחד יכול לבוא למפגש הראשון שהוא חינמי ולהחליט אם זה מתאים לו ואז להירשם למנוי חודשי הכולל מפגשים אחת לשבוע באמצעות ה'זום'".

איזה אנשים כבר נרשמו למועדון?
"בקבוצה יהיו אנשים שהחלו את התהליך לצד כאלה שנמצאים בו כבר חצי שנה. זה מאוד משמעותי לשמוע שעוד אנשים עברו את זה. אנשים מתלבטים איזה עורך דין לקחת, מה לעשות, ועצם העובדה שיש קבוצה בה חברים אנשים שהתנסו בזה ויכולים להגיד לך איך המשרד הזה מתנהל ואיך המשרד ההוא מתנהל, ועבדו עם 'ישראכרט' ו'ויזה' ויכולים להעריך כמה סיכוי יש לך - זה מאוד עוזר. הידע הזה נמצא כיום רק אצל הגופים המקצועיים ולדעתי הוא צריך להיות גם אצל האנשים, כדי שהם יידעו כיצד להתמודד".

על המיזם עובדת ציפורי בשיתוף פעולה עם עמותה שנקראת 'דף חדש', שזו לדבריה "עמותה של עורכי דין שלא נותנים את השירות שלהם בחינם אלא במחיר קבוע, כך שזה מאוד פשוט לפנות לעורך דין שלא ישאיר אותך בסוף היום אחרי לקיחת העמלה 'בלי התחתונים'".

ומה תפקידך בכוח?
"אני מביאה את הצד של האימון המנטלי ומייצרת את הקבוצה וביחד נייצר גוף ידע גדול ומאגר של שירותים משלימים. מודל העבודה הזה מבין שכדי לצאת מהחובות הכי חשוב זה להתמיד לאורך זמן. אחת הדרכים הפשוטות שישנן על מנת לייצר התמדה אצל אנשים היא עבודה קבוצתית. זה ידוע כבר שנים, והרעיון הוא שהמועדון יעניק את התמיכה, המסגרת וה'יד על הגב' כדי לעבור את התהליך של היציאה מהחובות. התהליך עצמו אורך בדרך כלל בין שנה וחצי לשלוש שנים, והמטרה היא שאחרי שלושה-ארבעה חודשים תרגיש שחל שינוי ואחרי שנה תרגיש שעוד שניה אתה בחוץ".

איך הגעת לשם הנוצץ והמסקרן "מועדון היאכטות"?
"חיפשתי שם שמדבר על שפע, חיוביות ושגשוג כלכלי. חשבתי מה הדבר שהכי מסמל עושר והגעתי למסקנה שזה יאכטות. זה משהו שרק עשירים יכולים להחזיק. השם הצחיק אותי וגם אחרים שהתייעצתי עמם והחלטתי להישאר איתו".

מפגש ההתרשמות החינמי של "מועדון היאכטות" יתקיים ב-3 בינואר בשעה 20:30 במתכונת "זום".

להרשמה באי מייל: [email protected]

להרשמה בפייסבוק: https://bit.ly/2IDqFmQ