על פי דוח שפרסם לאחרונה ה-FBI, העוסק בפשעי שנאה בארצות הברית בשנת 2019 (הנתונים העדכניים ביותר), עלה כי פשעי שנאה אנטישמיים עלו לשיא מאז 2008 - מעל 953 פשעים שאובחנו באופן מובהק כפשעים המונעים משנאת יהודים (מעל 60%). הדוח מתבסס על נתונים המתקבלים באופן וולונטארי, ועל כן רבים מעריכים כי מצב הפשעים נגד יהודים הוא למעשה קשה הרבה יותר. 

אחריהם בפער ניכר, פשעים אנטי-איסלמיים, עם 13.3%, פשעים נגד בני דתות אחרות 6.5%, ושאר הנתונים עוסקים בפשעים נגד זרמים דתיים (קתולים, סיקיים, מורמונים, הינדו, בודהיסטים וכו'). עבור העוסקים בנושא, הנתונים לא מפתיעים. ארגון הסטודנטים היהודי אמריקאי הלל, דיווח בקיץ האחרון על 178 תקריות אנטישמיות בקמפוסים. על פי נתוני הליגה נגד השמצה, בין השנים 2012-2019 מספר התקריות האנטישמיות בקמפוסים שילש את עצמו.

כתובות אנטישמיות בסן אנטוניו



עקב המצב המתואר, פועל ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה (JFNA) בעשורים האחרונים לקבלת מימון ממשלתי לאבטחת מוסדות קהילה דתיים. ב-2004, פעל הארגון מול הקונגרס האמריקאי להקמת תכנית מענקי בטחון מיוחדת של הסוכנות הפדרליות לחירום, מענקים שהוענקו בסופו של דבר אך ורק לכשליש מהפונים אך נתנו סיוע קריטי.

בימים אלו, לאור המצב המתואר בדוח, פועל הארגון נמרצות לקדם מהלך רוחבי של הגברת תקצוב האבטחה למוסדות דת (יהודיים, אך לא רק). הארגון פונה לממשל בבקשה למימון על סך 360 מיליון דולר, פי ארבעה מתקציב השנה האחרונה, על מנת לענות על אתגרי הבטחון העומדים בפני הקהילה. אותו תקצוב צפוי לשמש למימון הערכות סיכונים ספציפיות לכל קהילה, רכישות של מערכות להגנה פיזית, תכנון, אימון ותרגול של מוכנות, הקמת תשתיות מוגנות (גדרות), התקנת חלונות בעלי זכוכית מחוזקת, ועוד.

במכתב שכתבו הסנאטורים קירסטן גיליברנד, רוב פורטמן, ג'קי רוזן, ג'יימס לנקפורד וגארי פיטרס, לחברי וועדת המשנה לבטחון המולדת העוסקת בנושא התריעו הסנאטורים, נכתב: "..הקהילה היהודית, ומוסדות אמונה קהילתיים אחרים, היו קורבן לאלימות כבר יותר מדי פעמים... הערכות המצב השונות לגבי האיום של פשעי שנאה על ידי קיצוניים, מראות כי הם מהווים איום קטלני לקהילות אמונה ולקהילה היהודית בפרט, וככל הנראה ימשיכו להוות איום לאור הקושי בזיהוי תוקפים בודדים. אנו קוראים לכם להגדיל את המימון למענקים, כך שהמדינה תוכל לעשות את כל שנדרש כדי להגן על קהילות בסיכון מפני הקיצוניים". 

בעוד שפשעי השנאה נגד יהודים, כאמור, הם רובם הגדול והמכריע של אירועים מסוג זה, חשוב לציין כי אותה פעילות להשגת המימון הנדרש היא עבור מוסדות דת ואמונה באופן כללי. למעשה, מדי שנה, עשרות אחוזים מהמענקים מגיעים למוסדות אמונה שאינם דתיים (מסגדים, בתי תפילה סיקיים וכו'). ארגון הפדרציות מדריך את כלל הארגונים המבקשים להגיש בקשה למענקים, כיצד להגיש, מתי וכו'. 

אריק פינגרהאט, נשיא ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, אמר: "כמעט בלתי נתפס לחשוב שלפני כשנה, עמדו יחד בניו יורק ובשאר העולם, נגד השנאה במפגן אחדות עוצמתי, כתגובה למה שהעולם קרא לו 'מפגן שנאה מזעזע'".

הוא הוסיף: "2019 הייתה שנת שיא, עם שלוש מתקפות קטלניות על קהילות יהודיות. בנר השביעי של חנוכה 2019 הותקפו יהודים שביקרו בבית הרב על ידי תוקף חמוש בסכין. זמן קצר לפני כן, אדם חמוש ברובה ומתודלק באנטישמיות פתח באש על בית כנסת קטן של חב"ד בעיירה פאוויי, והביא למותה של אישה. ובאותה השנה, שני חמושים פתחו במתקפה על מכולת יהודית בג'רזי סיטי, הורגים שלושה חפים מפשע. כבר עשורים אנו נלחמים להבטיח מענקי אבטחה אלו, על מנת להגן על הקהילות מאיומי טרור ואלימות קיצונית. וכיום, באווירה הנוכחית, אנו שמחים שיש לנו נציגים בקונגרס שיפעלו ופועלים להגדיל את המימון למענקים".