אתמול הודיעו נשיא המדינה ראובן ריבלין ושר המשפטים אבי ניסנקורן על מתווה מיוחד למחיקת רישום פלילי ועידוד היציאה ממעגל הזנות, תוך כדי הענקת דרכי טיפול ושיקום לאוכלוסיות בזנות. לדבריהם, מדובר ביוזמה שנועדה לעודד יציאה ממעגל הזנות, "ולהסיר מחסומים לטובת השתלבות בעולם התעסוקה".

השניים יצאו בקריאה פומבית לכל מי שהורשע בעבר בעבירות הקושרות למעגל הזנות ותעשיית המין ולא הוטל עליו מאסר בפועל, להגיש בקשות למחיקת רישום פלילי. "הבקשות תישקלנה בהתחשב בשינוי החקיקה ובהשלכותיו ויינתן משקל לתהליכי טיפול ושיקום", כפי שנמסר.

בעקבות היוזמה, הסביר הנשיא: "החובה שלנו, כמדינה, כחברה, היא לדאוג לשיקום של נשים בזנות, ולמנוע מאוכלוסיות בסיכון להגיע למצוקה שמובילה אותן למעגל הזה". ריבלין פנה לנשים שעוסקות בזנות והוסיף: "אני תקווה שתמצאו בתוככן את הכוחות לתת אמון ולאחוז בידה המושטת של המדינה. אפשר לטעות – אבל אפשר גם לתקן. אפשר לכפר, לשים את העבר מאחור, ולפתוח דף חדש. כולנו ראויים להזדמנות לבקש סליחה, להזדמנות להתחרט, להזדמנות למחילה ולנחמה".

ניסנקורן הוסיף: "גופן של נשים לא מיועד למכירה. יחד עם החוק לאיסור צריכת זנות, המהלך יסייע לממש את מחויבותנו לדאוג למענים הראויים שיבטיחו שיקום וסיוע לשורדות מעגל הזנות, ושילוב מיטבי שלהן בחברה".

מנכ"לית שדולת הנשים בישראל דנה מיטב בירכה על המתווה החדש והדגישה: "מדובר בבשורה של ממש ובשיתוף פעולה מהשטח שקורם עור וגידים וישפיע על שיקומן ושילובן המוצלח של מאות נשים שורדות זנות בישראל. אימוץ הפנייה שלנו של מחיקת תיקים פליליים מאותת כי המדינה מכירה במורכבות שבה מצויות נפגעות מעגל הזנות, שיש להקל עמן, להסיר מהן את הקלון הציבורי ולעודדן לפנות לסיוע".

גם יו"ר סיעת מרצ ח"כ תמר זנדברג תמכה ביוזמה המשותפת ומסרה: "מדובר בצעד מבורך שיפתח דף חדש ונקי עבור הנשים, הגברים ובני הנוער שנקלעו לתעשיית ניצול פוגענית והרסנית. למדינת ישראל יש חובה מוסרית וערכית למנוע מאוכלוסיות במצוקה להתדרדר למעגל הזנות, שהוא אפל, טראומתי ומלא סבל. זנות היא לא רק אונס, היא גם סחר בבני ובבנות אדם - ולכן יש להוקיע אותה מהחברה הישראלית ולהשאיר אותה בדפי ההיסטוריה".