ועדת הכנסת בראשותו של ח"כ איתן גינזבורג, התכנסה היום (שני) לדון בנושאים שונים על הפרק, ובראשם בקשת הליכוד להכריז על ח"כ יפעת שאשא-ביטון, שהצטרפה ל"תקווה חדשה", כפורשת. עוד בין הנושאים שבסדר היום: המלצה על בחירת סגן יו"ר הכנסת מטעם יהדות התורה, המלצה לבחירת יו"ר ועדת החוץ והביטחון ודיון במועדי פגרת הבחירות ופעילות הכנסת בפגרה.

בסבב השני של הדיונים, התייחסה הוועדה בעניין פנייתו של יו"ר סיעת הליכוד, מיקי זוהר, שיכריז על ח"כ יפעת שאשא ביטון כפורשת מהסיעה. זוהר טען כי שאשא ביטון חתומה בהסכם בין מפלגות כולנו והליכוד על כך שלא תפרוש או תתפצל מהסיעה המשותפת במהלך הכנסת ה-23. בסופו של הדיון, משך ח''כ זוהר את בקשתו והודיע כי ילך לוועדת הבחירות שתכריע בעניין. לאור זאת, ח''כ שאשא ביטון לא הוכרזה כפורשת. 

חילופי דברים בין ח"כ מיקי זוהר וח"כ איתן גינזבורג בסיום וועדת הכנסת

ח''כ זוהר טען בסיום הדיון כי "הדיון היה פוליטי. זהו יום עצוב לכנסת ישראל". על כך השיב יו''ר הוועדה: "הדיון היה ענייני. משכת את הבקשה בגלל שהסתמן רוב נגד הבקשה שלך".

בנוסף, הוועדה החליטה לאשר את פיצול סיעת יהדות התורה לשתי סיעות: סיעת אגודת ישראל וסיעת דגל התורה. הפיצול הוא טכני בלבד לצרכי מימון מפלגות. כמו כן, הוועדה החליטה להמליץ למליאת הכנסת לבחור בח"כ ישראל אייכלר לתפקיד סגן יו"ר הכנסת במקומו של ח"כ אליהו ברוכי. עוד אושר מינויה של עו"ד שגית אפיק לתפקיד יועמ"ש הכנסת.

חווד לוועדת הכנסת - פרישה מסיעה - פניית הליכוד בעניין חהכ שאשא ביטון by מעריב אונליין on Scribd

ארבל אסטרחן, היועצת המשפטית של ועדת הכנסת, הבהירה: "להכרזה על ח"כ כעל פורש יש השלכות מרחיקות לכת. אי אפשר להתמודד בכנסת הבאה באף רשימה שכבר כיהנה. מדובר בסנקציה חמורה מאוד והרציונל שלה נוד למנוע גניבת מנדט, משום שבישראל יש שיטה רשימתית ולא אישית".

יפעת שאשא-ביטון (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
יפעת שאשא-ביטון (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

ח"כ זוהר הציג את בקשת הליכוד: "אין לדיון הזה אין שום מרכיב פוליטי. הדבר שקורה כאן קרה היום לליכוד ומחר עלול לקרות לכל סיעת הבית. מה שייקבע כאן יהווה תקדים להבא. הסכמים שייחתמו בכנסת, לא יהיה להם שום ערך אם לא נקבע עמדה ברורה. בפעם הבאה שיהיו כאן בחירות, מקווה שזה לא יקרה כל כך מהר, יהיו כאן מעברים כמו במערב הפרוע. לא יהיה ערך לעקרון הסיעה. שימו בצד מאבקים פוליטיים ונחליט רק באופן מקצועי. לא נכניס פוליטיקה".

"אינו שורה של חברי כנסת נוהגים באחריות ומתפטרים מהכנסת – כולל גדעון סער, שרן השכל ועופר שלח מתוך הבנה שזה שומר על המבנה החוקתי . זה פוגע בעבודת הכנסת. הסיפור פה ברור מאוד. הייתה כאן פרישה וזה לא משתמע לשתי פנים", הוסיף זוהר.

לאחר מכן השיבה שאשא ביטון לטענות: "יש כאן הטעייה בסיסית. אני אכן חתומה עם הליכוד על ההסכם הרלוונטי לכנסת ה-23. אין שום הצבעה בכנסת ה-23 שהצבעתי בה נגד עמדת הממשלה. כל עוד הכנסת ה-23 הייתה קיימת, התנהלתי על פי המשמעת. היה ברור לשני הצדדים שההסכם הזה מחייב רק במסגרת הכנסת ה-23. גם לא התפקדתי לליכוד בשונה מחברים אחרים של סיעת כולנו, כך שבבחירות לכנסת ה-24 הם לא מחויבים לי".

"אני לא לוקחת איתי מימון, לא לוקחת איתי מנדט. היחידים שיכולים לטעון נגדי זו מפלגת 'כולנו' ולא הליכוד. אני לא לוקחת שקל מהליכוד. לא דקות שידור ולא מנדט. אני לא לוקחת דבר מהליכוד. כמו שנכנסתי לליכוד כך אני יוצאת: בלי לקחת דבר מהם. לעניין ההצבעה האחרונה: הייתי בקשר עם מזכירות הכנסת ועם המשמר. הייתי בבידוד עם חום ויש תיעוד לזה", המשיכה שאשא ביטון.

"אף אחד מאנשי סיעת הליכוד לא דיבר איתי באותו היום. הם הכריזו עלי פורשת לפני ההצבעה בכלל. אין להצבעה הזאת קשר להחלטתכם להכריז עלי כעל פורשת. למעט ההצבעה האחרונה, לאורך כל הקדנציה הזאת, גם ברגעים הקשים, לא פגעתי בהסכם שהיה לי עם סיעת הליכוד. כיבדתי את השותפות שהייתה בינינו", הוסיפה.

במהלך הדיון אמרה חברת הכנסת אסנת הילה מארק כי "יש פה דיון משפטי, אך לא פחות חשוב הדיון המוסרי שמתקיים כרגע. שאשא ביטון טוענת שתמיד הצביעה עם הליכוד, אך ב-14 באוקטובר כבר החלו הסדקים. היא כתבה בקבוצה של סיעת הליכוד כי היא נמצאת בכנסת אך לא תגיע להצבעות מתוך מחאה, עד אשר שיוסרו הגבלות מסוימות. זו הודעת וואטסאפ שנכתבה כבר באוקטובר וכבר אז חברת הכנסת שאשא ביטון תכננה את הפרישה שלה ופעלה באופן שיטתי בתוך הסיעה, כשיש לה אלטרנטיבה".

ח''כ זוהר הוסיף: "אם בוחנים את ההתנהלות של הח''כית כדי לבחון האם היא פורשת, ברגע שהיא הלכה פעם אחת נגד הסיעה ואמרה בפומבי שהיא הולכת לרוץ ברשימה אחרת, זה מראה שצדקנו והחששות שלנו היו מוצדקים. היא התנהלה לכל אורך הדרך כפורשת. בהחלטתה להודיע שהיא הולכת עם רשימה שהיא לא הליכוד, היא הביאה את ההוכחה שהיא התנהלה כל הדרך כפורשת".

ח''כ אוסאמה סעדי השיב לח''כ זוהר ואמר כי "בעבר, כשזה התאים לליכוד, אישרתם להנדל והאוזר את מה שהיום אתם לא מאשרים לח''כ שאשא ביטון. אז נתתם להם תקציב, מימון מפלגות וכל מה שנדרש. ההתחייבות של הח''כית היא לכנסת ה-23, מה לעשות שהיום אנחנו כבר אחרי ההתפזרות ויש בחירות לכנסת ה-24 ולכן אני אומר, אם בודקים את המקרה של שאשא ביטון ללא ההתפזרות, בוודאי שאז היה מקום לטעון שכביכול יש פרישה אם הייתה פועלת נגד הסיעה. השוני של המקרה הנוכחי מהמקרה של מיכל שיר, עופר שלח או שירן השכל שפרשו מהכנסת, הוא שאין הסכם בינם לבין המפלגות, הם היו שייכים לאותה המפלגה, שאשא ביטון לא פקודה לליכוד, היא שייכת ל''כולנו''. משפטית, זו לא התפלגות".

ח''כ עוזי דיין הוסיף: "אני אומר זאת בלב כבד, אך חברת הכנסת שאשא ביטון לא ראויה להיות חברת כנסת. היא מייצגת תהליכים אנטי דמוקרטיים של חברי כנסת שלא נבחרו בקולות הציבור אלא מונו, וכעת היא מדלגת כבר מפלגה שלישית, ואנחנו צריכים לתת לזה אישור? אסור לתת לזה גושפאנקה, כי בכך אז ממצבת את מעמדה כ'קוץ מוגן'. היא קיבלה כוח מבוחרים שלא בחרו בה, והיא מקבלת נדוניה שלא שייכת לה. הצד המשפטי לא נחרץ, אנחנו צריכים לקבוע פה מהי התנהגות ראויה ולא ראויה. אני חושב שאנחנו צריכים להבהיר שזו התנהגות לא ראויה מצד חברי כנסת".

חבר הכנסת אסף זמיר הוסיף כי "צריך להבין מתי מנהלים את הדיון הזה. אי אפשר לנהל אותו ערב בחירות. באמצע קדנציה בוועדת האתיקה מנהלים דיונים כאלו, ושם יודעים לעשות את ההפרדה בין הפוליטי ללא פוליטי. לקבל החלטה בוועדת הכנסת שלא תהיה פוליטית, זו לא אפשרות שקיימת. אני חושב שאם הייתי יודע היום שאני רץ במפלגה אחרת, הייתי מתפטר מהכנסת. כל אחד יכול להיות פה טהרן, אבל אפילו בחוויה האישית שלו הוא לא מיישם את הערכים עליהם הוא מדבר. בסוף אנחנו יוצאים לבחירות כי הכנסת והממשלה לא מתפקדות, אני רוצה להגיד שברמה האישית שלצאת לבחירות, כשהמשפטים האחרונים שנשמע הם של ח''כ זוהר וח''כ מארק, על זה שהסכמים צריך לכבד ואיפה היושרה, אז טוב שאנחנו הולכים לבחירות".

חברת הכנסת שאשא-ביטון הגיבה לדברי הח''כים בוועדה ואמרה כי "הסיטואציה היא לא רגילה, התפיסה שהליכוד בדרכו שלו יכול בכל פעם לחרוץ דין גם אם זה לא מהצדק, זו הסיבה שאני נמצאת כאן בסיטואציה שלא נוחה גם לי ואני אלחם על הצדק. אני אלחם שדברים יעשו כשהם צריכים לעשות ולא שדברים יקרו רק מתוך פחד ובריונות. נאמרו פה עניינים על מוסר, ח''כ מארק היא האחרונה שתטיף לי מוסר בזמן שהיא מעולם לא אמרה מילת אמת. היא לא מחוברת למציאות. מעולם לא הפרתי את ההסכם שהיה לי עם הליכוד, אם יש עניין של הפרת הסכם צריך לטפל בו, אך חשוב לי לחדד שפעלתי לפי ההסכם בכל ההצבעות. אם היינו נשארים בכנסת עוד חודש, הייתי ממשיכה להצביע עם הליכוד".

"לא אתייחס לדבריו של עוזי דיין מפאת כבודו, אך אני לא עברתי ממפלגה למפלגה. הייתי עם מפלגת כולנו בכל הכנסות האחרונות והיום אני יוצאת לדרך חדשה. כשהיה נוח לליכוד, הוא סיפח את כולנו כדי לא לאבד קולות. הליכוד קיבל חלק מהמנדטים שלו מהקולות של המפלגה שלי", הוסיפה ביטון. שטענה כי הליכוד מתעלם מהכרעת הבוחר. "מי שהכתיב את גבולות הזמן היה הליכוד שאמר שאני לא מחויבת לו לכנסת ה-24. רק לפי ההסכם הזה עם הליכוד פעלתי". 

היועצת המשפטית של ועדת הכנסת, ארבל אסטרחן קיבלה את רשות הדיבור לאחר ח''כ שאשא ביטון ואמרה כי "לא היה מיזוג בין כולנו והליכוד.בבחירות לכנסת ה22 שתי המפלגות החליטו לרוץ ברשימה אחת, רוב אנשי כולנו התפקדו , ח"כ שאשא ביטון נשארה בכולנו. 
זה דבר משמעותי , לכן יש חשיבות להסכם בין הליכוד וכולנו. הוזכר עניין המימון יודגש שכולנו מקבלת מימון נפרד מהליכוד על פי ההסכם. לכן אין בהחלטה כדי להשפיע על עניין המימון. גם אם ח''כ ביטון תפרוש מהכנסת, זה לא יגדיל את המימון לליכוד".

יו''ר הוועדה, ח''כ איתן גינזבורג טען: "קבוע בחוק כי פרישה והתפלגות הן שתי פעולות שונות. גם אם ח''כ נבחר מטעם סיעה, החוק עדיין רואה בח''כ כאורגני עם חופש פוליטי מסוים. החופש לבחור באיזו מפלגה לרוץ הוא ידוע לכולם. כל אחד יכול להחליט עם מי הוא רוצה להמשיך בחיים הפוליטיים. הסיפור של פרישה הוא אחר ולכן צריך להתייחס אליו אחרת, לטעמי צריך לפרש את הסוגייה לפי מעשים שהח''כ עושה לאורך תקופה. במקרה הנוכחי, עמדו לה שתי נקודות. היא הודיעה בזמן שהיא לא תתמודד ברשימת הליכוד, יחד עם זאת אי אפשר להתעלם מהעובדה שהיא חתמה על הסכם שחל רק על הכנסת ה-23 ועליה בלבד".

"אני חושב שההכרזה שלה על התמודדותה ברשימה אחרת, לא בטוח שהיא הודעת פרישה. בטח לא ברמה החוקית עליה אנו מדברים, אנו לא דנים במסגרת מוסר או טעם אישי. העסק הסתבך ביום שני, אז שאשא-ביטון הייתה נגד הליכוד ויצרה בעיה כי אז היא פעלה בניגוד לסיעה, מה שיכול להכריז עליה כפורשת. אני לא יודע מה היה אם הליכוד היה דורש ממנה להגיע להצבעה, כן עומדת לזכותה העובדה שאף אחד לא דרש ממנה להגיע להצבעה. לסיכום, אני חושב שלא צריך להצביע עליה כפורשת רק בגלל תחושות של מה היה קורה אילו. לפי העובדות, אני לא חושב שסעיף הפרישה חל עליה", הוסיף גינזבורג.

יו''ר מפלגת "תקווה חדשה" הגיב לדיון בוועדת הכנסת וכתב בציוץ בטוויטר: ״‏הלחצים האגרסיביים של הליכוד על נציגי המפלגות החרדיות להצביע נגד ח״כ ד״ר יפעת שאשא-ביטון בהליך מעין-שיפוטי, כאילו מדובר בנושא ״קואליציוני״, היא חצית קו אדום נוסף. בליכוד של פעם ידעו לכבד הליכים פרלמנטריים תקינים. נביא תקווה חדשה גם לכנסת!״.

במקביל, התקיים דיון גם בוועדת הבחירות המרכזית לקראת ההיערכות ל-23 במרץ בצל הקורונה. המנכ"לית, אורלי עדס, אמרה: "במערכת הנוכחית כל הרצון שלנו והקו המנחה, שאנו נבצע את מערכת הבחירות על פי הערכים של מדינה דמוקרטית, לצד אפשרות לתת לכל אדם לצאת ולהצביע תוך כדי נקיטת כל האמצעים לשמירה על בריאות הציבור. אנו קוראים לכל ציבור הבוחרים, ואני מתחייבת שנעשה הכל, כל מה שאפשר, על מנת שיום הבחירות יעבור כסדרו ולא נראה כעבור שבועיים קפיצה דרמטית בגרף התחלואה במדינת ישראל. כל אחד יצביע מתוך ידיעה שיש מי שמגן עליו כדי לממש את זכותו".

"אנו צפויים להעסיק כשבעים אלף עובדים. זה כמו הקמת צבא קטן בתוך מספר שבועות. אנו עושים את זה בפחות מחודשיים. זה אתגר עצום לאור התו הסגול. איך אנו מכשירים אותם? אם בעבר מזכירי ועדות הקלפי נדרשו להגיע ליום הדרכה של חמש שעות, היום ברור שלא ניתן להתקיים במתכונת הזאת", הוסיפה.