בוועדת הבחירות המרכזית התקיים היום (שני) דיון נוסף לקראת ההיערכות ל-23 במרץ בצל הקורונה. המנכ"לית, אורלי עדס, חשפה כיצד הולך המבצע להתנהל: "במערכת הנוכחית כל הרצון שלנו והקו המנחה, שאנו נבצע את מערכת הבחירות על פי הערכים של מדינה דמוקרטית, לצד אפשרות לתת לכל אדם לצאת ולהצביע תוך כדי נקיטת כל האמצעים לשמירה על בריאות הציבור. אנו קוראים לכל ציבור הבוחרים, ואני מתחייבת שנעשה הכל, כל מה שאפשר, על מנת שיום הבחירות יעבור כסדרו ולא נראה כעבור שבועיים קפיצה דרמטית בגרף התחלואה במדינת ישראל. כל אחד יצביע מתוך ידיעה שיש מי שמגן עליו כדי לממש את זכותו".

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית אורלי עדס מדברת על ההתאמות לקורונה. (צילום: דוברות הכנסת)

"אנו צפוים להעסיק כשבעים אלף עובדים. זה כמו הקמת צבא קטן בתוך מספר שבועות. אנו עושים את זה בפחות מחודשיים. זה אתגר עצום לאור התו הסגול. איך אנו מכשירים אותם? אם בעבר מזכירי ועדות הקלפי נדרשו להגיע ליום הדרכה של חמש שעות, היום ברור שלא ניתן להתקיים במתכונת הזאת. למשל מבצע ספירת הקולות במטעפות כפולות, נוטלים בו חלק 3,500 אנשים סביב השעון במשך 72 שעות, והוא לא יכול להתקיים במתכונת שהתקיים בשנים עברו. גם הגשת הרשימות לא תוכל להתקיים באותה מתכונת", הוסיפה.

"הקו המנחה הוא הפחתה של התגודדיות בקלפי. נקיים בחירות תוך יום בחירות אחד בלבד. נספק אמצעי מיגון לכל חברי ועדות הקלפי, כולל שלל מסיכות, למקרה שבוחרים יגיעו ללא מסיכות. נקים מחיצות שיחצצו בין הבוחרים לבין חברי הוועדה. יהיו אמצעי חיטוי לחיטוי עמדות ההצבעה. ננחה לאוורר את החרדים לאורך כל היום. נציב שני פרגודים בכל קלפי. לאור הניתוחים שבצענו ננקוט במהלך להפחית את בעלי זכות הבחירה בכל קלפי ל-650 איש. כדי להפחית את העומסים. העובדה שיהיו שני פרגודים בכל חדר קלפי למעשה משך ההצבעה יתקצר וזמן ההמתנה לקלפי יתקצר. כתוצאה מכך יהיה גידול של 1250 קלפיות", המשיכה עדס.

תור לקלפי ספטמבר 2019  (צילום: מאיר ועקנין, פלאש 90)
תור לקלפי ספטמבר 2019 (צילום: מאיר ועקנין, פלאש 90)

עוד אמרה עדס כי "נקים מערך קלפיות מיועד אך ורק לחולים. פניתי למנכ"ל קופ"ח כללית, שהביע את הסכמתו לעשות שימוש במבנים של קופ"ח כללית לצורך זה. נציב קלפיות מיוחדות, יהיו עמדות הצבעה של הצבע וסע, מצביעים מחלון המכונית. המטרה שאנשים לא ירדו מהרכב. יצביעו ויחזרו הלאה ללא מגע עם אדם בריא. חברי ועדת הקלפי בעמדות הללו יצוידו באמצעי מיגון נדרשים".

"אנו בודקים שאדם שעבר חיסון ועברו חמישה שבועות מאז, נקרא לו לעבוד בקלפיות מיוחדות למבודדים או שנקרא למי שהיה חולה והחלים. יהיו לפחות 250 קלפיות כאלה בישובים שונים. יש כ-720 בתי אבות שבהם יהיו קלפיות מיוחדות אך ורק עבורם. לא יהיה שם איש מלבד הצוות היום יומי שלהם. יהיו גם קלפיות מיוחדות במחלקות קורונה בבתי חולים, ולמבודדים שחוזרים מחו"ל. מי שמונשם או בטיפול נמרץ לא יוכל להצביע. מי שיוכל לקום מהמיטה יוכל לגשת לקלפי במחלקה", המשיכה עדס.

"בכל קלפי יוצב מפקח עם מצלמה. הוא לא מצלם את כל מי שמגיע לקלפי. הוא לא מתעד את מהלך ההצבעה, אלא אך ורק במקרים של אירוע חריג שקורה בקלפי, שיועבר לועדת החבירות לצורך טיפול ותיעוד של הספירה כשאין בוחרים בחדר. המטרה לשמור על טוהר הבחירות. אנו צופים לחצי מיליון מעטפות כפולות. ביום שישי זה ערב ליל הסדר. אנו צריכים לסיים את הספירה תוך יומיים. יש לנו שישי שבת יום חג לבצע מבצע טוהר בחירות ולפרסם תוצאות עד יום רביעי שלאחר מכן. אין לי מושג איך נעשה את זה", הוסיפה.

עו''ד אורלי עדס (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
עו''ד אורלי עדס (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

לשאלת מעריב האם ועדת הבחירות תבקש עדיפות במתן חיסונים ללעובדי וועדת הבחירות ולחברי ועדות הקלפי, ומה יקרה אם יתגלה חולה מאומת בקלפי, השיבה עדס: "הנושא של אפשרות לעריכת בדיקות או חיסונים, כלל העובדים שיהיו בקלפיות, העדפה תהיה לעובדים שיעבדו בבתי האבות ובקלפיות חולים ומבודדים. אנו נבחן את הנושא מול משרד הבריאות. בין היתר ערכת בדיקות לעובדים בקלפיות. מלבד העובדים של ועדת הבחירות אנו לא יודעים מי יהיו נציגי הקלפיות. הם נשלחים על ידי הסיעות. אנו מקווים שיהיה שיתוף פעולה גם עם הסיעות ולבצע בדיקות 72 שעות לפני כדי לנטר חולים משיבוץ בלקלפי. מקווה שזה יתאפשר לחברי ועדות הקלפי.

"לגבי חולה מאומת אנו מגבשים תרחישים לעובדי יום הבחירות ודרכי פעולה, מה יעשה במקרה כזה. נקים חמ"ל מיוחד כאן במטה המרכזי לבחון כל סוגיה לגופה. אם היה חולה בקלפי, מי שרשאי לעצור הצבעה זה מנכ"ל ועדת הבחירות".

כשנשאלה למה יום הבחירות לא יימשך כמה ימים, השיבה: "בחנו אפשרות לפצל את יום הבחירות. יום הבחירות הוא יום שבתון. העלות שלו אדירה. הוא שבתון. אי אפשר לפרוש שבתון על כמה ימים. רוב הקלפיות נמצאות בבתי ספר ובמבני ציבור שנותנים שרותים ביום יום. אי אפשר להשבית את הפעילות בהם למספר ימים. אנו נדרש לגייס שבעים אלף עובדי יום בחירות. אם נפרוש את ימי הבחירות לכמה ימים נגיע לליל הסדר. מתי נספור את המעטפות הכפולות? כמה ימי בחירות זה כמעט חמש מאות מיליון שח ליום בחירות. זאת עלות אדירה". עו"ד עדס העריכה כי בשל הערכות הקורונה יהיה צורך בתוספת של כמאה מיליון ש"ח לתקציב ועדת הבחירות לכל המערך.