שלהי מארס 70'. עם מותו בגיל 60 בלבד, של המשורר הלאומי נתן אלתרמן, בין הנקהלים להיפרד ממנו בטקס האשכבה בבית החייל בתל-אביב, שם הוצב ארונו, הייתה קבוצה מתלמידי "תיכון חדש" הסמוך. על פני אחד מהם היה ניכר במיוחד העצב. זה עתה למד משירי המשורר האהוב עליו במגמה הספרותית והבטיח לא להיפרד משיריו, גם החל לכתוב בעקבותיו.

הנער דאז, כיום בן 67, הוא הזמר ושדר "כאן 88" רוני ידידיה, עומד במילתו. לאחר שכבר אי אז ב-86' היוו שיריו של אלתרמן כמחצית מאלבום הבכורה שלו, "השיירה עוברת" וב-2015 הוציא אלבום ראשון מתוך "פרויקט נתן אלתרמן" שלו, מוסיף כעת ידידיה נדבך שני במיזם המושקע שלו, שבו חוברים אליו מטובי הזמרים כדי לבצע עמו מלחניו לשירי המשורר. הפעם הגיע תורו של ארקדי דוכין, שלצידו נותן את הנשמה בביצוע השיר האלתרמני "אולי יתרחש פה דבר".

"לא רק שיש משהו וירטואוזי בכתיבה של אלתרמן, אלא גם הוא הקדים את זמנו עם שירים שנותרו רלוונטיים מעבר לשעתם, הן בתוכנם, הן במוזיקליות של המילים עצמן", מנמק ידידיה. "כשאני קורא את אלתרמן, ישר מתנגן לי משהו ואני לא צריך להתאמץ כדי להלחין".

"אמנם נסיונות ההלחנה הראשונים שלי לשיריו היו בוסריים", מודה ידידיה. "כך היה עד שיעור בניצוח באקדמיה למוזיקה, שבו הטיל עלינו המרצה, המנצח אבנר איתי, להכין משהו כתרגיל. במקום לעבוד על לחן מוכן, כשהגעתי הביתה, נתקלתי בספר 'רגעים' של אלתרמן. אז ישר התחבר לי לחן כפי שאיתי ביקש. באתי לשיעור עם גיטרה וכולם היו בשוק מהשיר שהיה הראשון שהקלטתי".

בין הזמרים שהצטרפו ב-2015 לביצוע השירים בפרק א' של המיזם היו ישראל גוריון, דורי בן-זאב, שלמה גרוניך, ליאור ייני, אריק סיני, רמי פורטיס, חמי רודנר, פיטר רוט, קובי רכט, קובי אוז, ישראל ברייט וליאורה יצחק.

מאחורי השיר שבו ידידיה מארח עתה את דוכין, והקליפ המצורף אליו מסתתר סיפור מרגש מבחינתו. "כשהשתחררתי מהצבא, הייתי מלווה את יעל לוי (מבצעת "בלדה לנאיבית" - י. ב-א)", הוא משחזר. "יום אחד הגעתי איתה להופעה בתיאטרון 'הסמטה', ביפו העתיקה. אחרי ההופעה, ניגש אלי מנהל התיאטרון, ניקו ניתאי ואמר שהתרשם מאיך שניגנתי. להפתעתי, הוא הציע לי להלחין את המוזיקה ל'הבשורה על-פי פסבינדר', הצגה שהם עמדו להעלות בבימוי שלו".

רוני ידידיה בשיר חדש, עיבוד לנתן אלתרמן (צילום: בני גם זאת לטובה)
רוני ידידיה בשיר חדש, עיבוד לנתן אלתרמן (צילום: בני גם זאת לטובה)

נענית להצעה?
"אמרתי לו שאמנם אני לומד מוזיקה באקדמיה, אבל מעודי לא הלחנתי מוזיקה להצגה. הוא הציע לי לראות חזרה, העמיס עלי טקסטים ושלח אותי לעבוד בבית. תוך שבוע חזרתי אליו עם שירים להצגה שלמה. הפתיח היה הלחן של 'השיירה עוברת', שיר הנושא מאלבום הבכורה שלי, עוד לפני שהיו קיימות המילים של אהוד מנור. לא שכחתי לו את ההתעקשות שלו עלי. הקליפ לשיר החדש 'אולי יתרחש פה דבר', שצולם בתיאטרון 'קרוב', שאותו הוא ניהל עד מותו השנה, מוקדש לזכרו".

"מדהים איך שהשיר שנכתב לפני 85 שנה מתאים לימי הסגר הנוכחיים, כשהוא מתאר רחובות ליליים דוממים וחשוכים עם תחושה של חרדה מפני חוסר ודאות לגבי מה שעומד לקרות", ידידיה נפעם. את זה מיצינו בקליפ במיני-הצגה באורך פחות מארבע דקות, בהשתתפות שחקני 'קרוב' עם רבקה'לה מיכאלי ככוכבת אורחת, המציגה דמות תמהונית".

כל הכבוד לשיר היפהפה וההשקעה הרבה בקליפ המרשים, אבל למען מי אתה בעצם עמל כאן, רוני ידידיה?
"אולי תתפלא, אבל לשיר היו המון צפיות ביוטיוב. ככה זה עובד היום".

במקביל לעיסוקו במוזיקה משמש ידידיה, כאמור, כשדר ברדיו כאן 88. "אף פעם לא חלמתי להיות ברדיו", הוא מציין. "נורא מקרי הקטע הזה, שראשיתו כזמר מתראיין בתחנות רדיו פיראטיות ששידרו בשנות ה-90, עד שמצאתי את עצמי מוזעק ברגע האחרון לשדר במקום מישהו שלא הגיע. זה היווה אז לגביי מקפצה ל-FM88, בניהולו של יואב גינאי. מאז אני משדר תוכניות פזמונים, בעיקר של שירים לועזיים שנוצרו עד 2010".

איך עוברים עליך ימי הקורונה?
"אני לוקח את זה בקלות, יחסית. לאחר שסגרו לנו, השחיינים המושבעים של בריכת גורדון, המאוד אהובה עלינו, משהו שנורא חסר לי, אני לא מוותר על הספורט הזה. כל יום אני שוחה בים, למרות שכעת המים קצת קרים. בעצם ההליכה היומית  לים, אני מרגיש פחות את מצוקת הקורונה והסגר בתקופה המבאסת הנוכחית".

אתה בהפגנות?
"אני לא מאלה שהולכים להפגין. לא נראה לי שעלי לחשוף בפומבי את הדעות הפוליטיות שלי, מה גם שאני לא הכי מתעניין בכל מה שקשור לפוליטיקה".