ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, הודיע הערב (שלישי) בהצהרה לתקשורת כי הוא מקים מפלגה חדשה - "מפלגת הישראלים", ויתמודד בבחירות לכנסת ה-24. שר המשפטים אבי ניסנקורן הודיע כי הוא יעזוב את כחול לבן ויחבור למפלגה החדשה שמקים חולדאי.

בפתח דבריו פנה חולדאי לאזרחי ישראל ושאל: "אתם יודעים מה הבעיה? הבעיה היא שהתרגלנו. התרגלנו לקלקול, לפילוג, לשקר, לקומבינה, ולשחיתות. התרגלנו לממשלה מטורללת שאינה יודעת לנהל שום דבר – שהקורונה עשתה ממנה ומאיתנו צחוק. הכי גרוע זה להתרגל, להוריד את הראש, לוותר, להתייאש. אני מסרב להתרגל! כמשרת ציבור למעלה מחמישים שנה, אני אומר לכם היום: לא נתרגל לראש ממשלה עם כתבי אישום. לא נתרגל לשיסוי, לשנאת חינם ולפגיעה בדמוקרטיה".

חולדאי המשיך: "לא נתרגל לאיום המתמיד על מערכת המשפט ואכיפת החוק, וּלפגיעה בבית המשפט העליון. לא נתרגל למיליון מובטלים וּלעשרות אלפי עסקים קורסים. לא נתרגל לתשתיות מוזנחות, למערכת חינוך מיושנת, וּלמערכת בריאות שזקוקה להנשמה. החלטתי שאינני יכול עוד לעמוד מנגד. לא אשתוק כי ארצי שינתה את פניה. לא אוותר לה, אזכיר לה, ואשיר כאן באוזניה עד שתפקח את עיניה".

"באתי לכאן הערב כדי להודיע על הקמת מפלגה חדשה", אמר ראש עיריית תא-יפו והוסיף: "את העשייה הציבורית שלי אתם מכירים: נלחמתי כטייס במלחמת ששת הימים וּבְמלחמת יום הכיפורים, פיקדתי בשלום וּבְמלחמה, והשתחררתי בדרגת תת-אלוף.בחרתי לעסוק בחינוך: במו ידיי הפכתי את הגימנסיה מִתיכון מוכה אלימות וסמים, למוסד מבוקש. זה עשרים וּשתיים שנים אני מכהן כראש העיר של תל אביב-יפו. עיר שלא תמיד הייתה מה שהיא היום. הפכתי עיר מוזנחת שתושבים נוטשים אותה, לעיר פורחת.עיר שמדורגת כאחת הערים הטובות והאיכותיות בעולם. עיר שבה כולם חיים ביחד: יהודים וערבים, חילוניים, דתיים וחרדים, אשכנזים ומזרחים, סטרייטים ולהט"ב. כולם חיים יחד ושותפים בקואליציה פוליטית רחבה וּמתפקדת. החיבורים שיצרנו מוכיחים שאפשר לעבוד ביחד – בלי הסתה, בלי שנאה, בלי פחד".

"הערב אני פונה לכולכם: אפשר להפסיק את הייאוש. עשיתי את זה בתל אביב-יפו. ואני יודע איך אפשר לעשות את זה במדינה. אני עושה את זה עבור ילדיי, אני עושה את זה בעיקר עבור נכדיי. כולנו צריכים להרים את הראש בגאווה, ולהביט קדימה בתקווה. אפשר לנהל את ישראל אחרת, וצריך לנהל את ישראל אחרת. אבל מעבר לניהול, שבו יש לי רקורד עשייה של עשרות שנים, הבחירות האלה הן גם על ערכים", אמר חולדאי.

"תגידו לי – מה? אתם כל כך מיוֹאשים עד שאתם חושבים שסער ואלקין הם אלו שייצגו את הערכים שלכם? או בנט וסמוטריץ'?", שאל חולדאי והודיע: "אני כאן הערב כדי לבשר לכם שיש אלטרנטיבה אמיתית. שיש לכם בית. יש לכם מפלגה – מפלגת הישראלים. פה זו לא מפלגת המתחפשים, שיגידו במתק שפתיים לפני בחירות דבר אחד, ואחרי בחירות את היפוכו. כל מי שמַכיר אותי יודע: אצלי הכל ברור – לא ליד, לא כמעט, ולא בערך".

לאחר מכן פירט חולדאי את עקרונות המפלגה החדשה: "קואליציה רחבה שמייצגת את הציבור הישראלי כולו – זה אנחנו. המשך שלטון שאינו דואג לציבור הרחב, אלא לִקבוצות לחץ וּלִמקורבים – זה לא אנחנו. שמירה על הדמוקרטיה, והבטחת שוויון ברוח מגילת העצמאות – זה אנחנו. פסקת התגברות על בית המשפט העליון – זה לא אנחנו. בניית 20 חדרי מיון קדמיים בפריפריה – זה אנחנו. ניהול משבר הקורונה לפי גחמות – זה לא אנחנו. התאמת חופשות הילדים בבתי הספר לחופשות ההורים  – זה אנחנו. סגירת מרכולים בשבת – זה לא אנחנו. קורת גג ודיור בר-השגה לכל אזרח – זה אנחנו. הכרזה על סגר בחג והותרת מאות אלפי קשישים לבד, בלי שום דוגמה אישית מצד הפוליטיקאים – זה לא אנחנו. דאגה לבעלי העסקים הקטנים וּלעצמאים – זה אנחנו. המשך האלימות בחברה הערבית, העדר שוויון מגדרי ואלימות כלפי נשים – זה לא אנחנו. שמירה על התרבות ועל אנשיה – זה אנחנו. פסילת ספרים וּפּוליטיזציה במערכת החינוך – זה לא אנחנו. רוב יהודי ברור, תוך הבטחת עוצמתה הביטחונית של מדינת ישראל – זה אנחנו. קידום הסיפוח  – זה לא אנחנו".

עוד אמר ראש עיריית ת"א-יפו, כי "סער, בנט, ליברמן וּמנהיגי הליכוד הם חברים ואחים שלנו, אבל הם אחראים לכל מה שקרה פה. העובדה שיש פוליטיקאים שאינם מושחתים כמו ביבי, אינה הופכת אותם להיות המנהיגים שלכם. זה לא מספיק לקבלת הקולות היקרים שלכם. לא להיות מושחת זה הבסיס למנהיגות – אבל זה לא מספיק! אנחנו, הישראלים, צריכים לחזור להוביל. להפסיק להתנצל, להתפתל, ולכבס מילים. בחרו במי שאפשר להאמין לו. להאמין בו. לא אעשה את זה לבד: אתם תהיו איתי, ויהיו איתי המקצוענים הטובים במדינה – כל אחת ואחד בתחומם. אני שמח להציג לכם את הראשון שבהם. שותפי לדרך, שר משפטים מצטיין אשר נלחם בידיים חשופות בניסיונות להרוס את מערכת שלטון החוק. מנהיג כלכלי-חברתי בעל הישגים עצומים. איש של מעשים ולא של דיבורים – שר המשפטים אבי ניסנקורן".

"בחרתי ללכת עם הלב"

ניסנקורן הודה לחולדאי "על המילים החמות ועל האמון" ואמר כי "הגיע הזמן שכל מדינת ישראל תהנה מהמנהיגות שלך ומהיכולות שלך. מדינת ישראל נמצאת בצומת קריטי. הדמוקרטיה הישראלית תחת מתקפה. הניסיונות לפגוע בשלטון החוק הישראלי חסרי תקדים. לא היה דבר כזה מקום המדינה. כמי שהיה שם, כשר המשפטים וכחבר ממשלה, לצד קידום נושאים חברתיים והישגים בתחום זכויות האדם והאזרח, הקדשתי בחודשים האחרונים את כל כולי למאבק נגד ניסיונות בוטים ומסוכנים, מצד ראש הממשלה ושלוחיו, לחבל בעבודת משרד המשפטים ובמערכת החוק והמשפט. נאבקתי נגד ניסיונות חוזרים ונישנים לערב שיקולים אישיים בהחלטות בקנה מידה לאומי. החלטות שנוגעות לחיים של כל אזרחית ואזרח בישראל".

 ניסנקורן המשיך: "נאבקתי וגם ניצחתי, כאשר הם דרשו להפוך את הליך מינוי בכירי שלטון החוק למסחרה פוליטית, כאשר הם רצו לפגוע בשומרי הסף ובמערכת המשפט והצדק. עמדתי שם במקרים אלו וברבים אחרים ובלמתי אותם. ניסו, וימשיכו לנסות לפגוע בי, להכפיש את שמי, להדביק לי עלילות וסיפורים מופרכים. גם היום המשיכו בזה. אבל לרגע אני לא מתבלבל, הסיפור פה הוא ערכים, ולא בריחה מאחריות. על הכף מונחת יציבותה של הדמוקרטיה הישראלית, בעת הכי שברירית ופגיעה שידעה. זו המחשבה שמובילה אותי, וזה השיקול היחיד שעומד לנגד עיניי".

"אנו עומדים כעת בשיאו של המאבק על החברה, הכלכלה, ועל דמותה של המדינה שלנו", אמר השר והוסיף: "מולנו ניצב ראש ממשלה שמוכן, בעת משבר כלכלי ובריאותי חסר תקדים, להחזיק את תקציב המדינה כבן ערובה ולדרוש בתמורה את ראשיהם של מערכת אכיפת החוק. לא ניתן לזה להימשך. כפי שהתחייבתי עם כניסתי לתפקיד, עמדתי כחומה בצורה בשמירה על מערכות שלטון החוק והמשפט. במאבק הזה אין לנו ברירה אלא לנצח. לא אזרחי ישראל הואשמו בשלושה כתבי אישום, אין סיבה שישלמו את המחיר".

הוא ציין כי "למעלה מ-15 שנים אני לוקח חלק בעשייה הציבורית. זה בנפשי. כיו"ר הסתדרות הובלתי את העלאת שכר המינימום, את העלאת קצבאות הנכים והעלאת הביטוח הסיעודי לאזרחים הוותיקים, צמצום תופעת עובדי הקבלן ושילוב אנשים עם מוגבלות. וויתרתי על תפקיד ציבורי בכיר ונכנסתי לכנסת ולממשלה, כדי להוסיף ולהשפיע על פי הערכים העומדים לנגד עיניי במוקדי קבלת החלטות בשעת חירום למדינה. אני מבקש בהזדמנות הזו להודות לבני גנץ על הדרך המשותפת למען עם ישראל. אבל זה לא סוד, שכחול לבן הולכת ומתרחקת מעמדותיי ומתפיסת עולמי.

אחרי לבטים לא פשוטים בחרתי ללכת עם הלב, עם הערכים ועם האידיאולוגיה. בחרתי להצטרף לרון חולדאי, למפלגה ברורה, אידיאולוגית וחזקה. מפלגה שאני יודע להגיד בלב שלם, שתקדם כלכלה חברתית – לצד תחרות הוגנת. תשמור על מדינת הרווחה וסולידריות חברתית, מפלגה שתשים את זכויות האדם והשוויון בין כל אזרחי ישראל בראש סדר העדיפויות. מפלגה שלא חוששת מעמדה מוצקה וברורה גם בתחום המדיני. למי שמאמין בערכים שלנו, כפי שהצגנו כאן הערב, ויש רבים כאלו, אנחנו הבית שלכם. רבים יבואו בעקבותינו".

בתקופה האחרונה השמיע חולדאי רמזים רבים באשר לעתידו וכוונתו להתמודד בפוליטיקה הארצית. בימים האחרונים, במסגרת תפקידו כראש עיריית תל אביב, חתם על הסכם קואליציוני עם סיעת ש"ס בעירייה, אולי כהכנה לקראת כהונתו בכנסת.

בסביבתו של חולדאי אמרו אתמול: "יהיה מעניין". הודעתו של חולדאי באה על רקע הודעתו הצפויה של יו"ר כחול לבן בני גנץ על כך שיוביל את המפלגה בראשותו להתמודד בבחירות, לאחר שהדיח ממנה את המורדים מיקי חיימוביץ' ואסף זמיר. במערכת הפוליטית מצפים בסקרנות לראות את מי יביא עמו חולדאי לרשימה, כשהשם המסקרן ביותר הוא הרמטכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט.

חולדאי החל בשבועות האחרונים בגיוס תרומות מהציבור לקראת התמודדות על ראשות הממשלה. בטופס קבלת התרומות שהפיץ הוא ביקש לתרום עבורו סכומים של עד עשרת אלפים שקלים באמצעות המחאה או העברה בנקאית. בטופס נכתב "תודה שבחרת לתרום לקמפיין לראשות הממשלה של רון חולדאי".

חולדאי בן ה-76 נבחר לראשות עיריית תל אביב בשנת 1998, ומאז מכהן בתפקיד ברציפות. במהלך שירותו הצבאי בחיל האוויר הגיע לדרגת תת אלוף, ובין השאר פיקד על בסיס חיל האוויר בחצרים. לאחר שיתפטר חולדאי מתפקידו כראש עיריית תל אביב צפויות להיערך בחירות מחודשות לתפקיד ראש הרשות המקומית בלבד, ללא בחירות מפלגתיות.