יו"ר ועדת הבחירות, עו"ד אורלי עדס, שוחחה היום (שני), עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM על הבחירות על רקע קשיי הקורונה. היא הסבירה את האופרציה המורכבת של הוועדה כדי לאפשר לחולי ומבודדי הקורונה לממש את זכותם ולהצביע, וגם את הנסיון למנוע זיוף קולות.

יריב לוין נועל את הכנסת ה-23 (צילום: ערוץ כנסת)

איך עומדים במשימה המשוגעת שהוטלה עלייך, גם בחירות תוך תשעים יום מעכשיו לעכשיו, גם בתוך קורונה, הבנתי שאתם רוצים לגייס 70 אלף איש לצורך המבצע הלוגיסטי הזה, מה אתם הולכים לעשות קודם?
"בוא נסכם שבעוד קצת פחות מ-90 ימים תשאל אותי את השאלה, אבל איך הצלחנו לעשות את זה. נעשה את זה. זה לא פשוט, אם בבחירות האחרונות חשבתי שיותר מזה לא יכול להיות, אז אין ספק שזה האתגר הגדול ביותר שיכול להיות בהרבה היבטים. מורכב מאוד, אנו בשלבי ההקמה עכשיו. עוד לא הצלחנו להקים את הוועדה כי הכנסת לא יצאה לפגרה. חלק מהעובדים שלנו לא חוזרים, חלקם מובטלים, מקבלים דמי אבטלה ולא רוצים לבוא ולעבוד, לא פשוט בנוסף לכל הדברים. אנחנו מנסים ללמוד את המערך".

מה הרעיונות המובילים ביחס לחולים ומבודדים? איך הם יוכלו להצביע?
"אנחנו מתכוונים לפתוח קלפיות ייעודיות שיהיו מופרדות לחולים בנפרד ולמבודדים בנפרד, כאשר גם בקלפיות לחולים חלק יהיו במבני קבע וחלק במתחמי הצבע וסע, נציב עמדות הצבעה".

חברי ועדות הקלפי יהיו גם חולים?
"אנו בבדיקה מול משרד הבריאות, האם השוני הזה אכן רלוונטי עצם עובדה שהאנשים היו חולים בעבר או התחסנו האם זה מגן עליהם ויכולים לעבוד שם, על זה שהם יהיו חולים לא חשבנו".

בגלל שעדיין לדעתי בבחירות עוד תהיה תחלואה והדבקה, למה לא לעשות את זה יומיים? לרווח כדי שלא תהיה צפיפות בקלפיות, או שאתם דבקים בפורמט הרגיל?
"לשנות את שיטת הבחירות במדינת ישראל תוך כדי מערכת בחירות זה לא ריאלי, לא נכון, זה עניין חוקתי כבד משקל וודאי שלא דנים בו כלאחר יד. תרצה הכנסת לדון בזה לאחר הבחירות הללו, היא תעשה זאת, אך זה לא הזמן ולכן כל פתרון שניתן צריך להתאים לשיטה הקיימת. על שאלה מדוע לא מספר ימי בחירות, חשבנו גם על זה רבות וזו הייתה המחשבה הראשונית, זו האמת. אך ככל שחשבנו, הבנו שיש פה קשיים לא מעטיים ומשמעותיים.. יום הבחירות הוא יום שבתון בעלות ניכרת למשק ולא ניתן למתוח אותו על פני מספר ימים, וכפי הנראה צריך שזה יהיה יום שבתון או יום שבתון חלקי כי כמעט כל הקלפיות בישראל מוקמות במבנה ציבור כמו בתי ספר ומתנ"סים שלא ניתן להשבית אותם למספר ימים ממתן השירות הרגיל שלהם. מעבר לכך נדרש תקציב עצום בהפעלת מספר ימי בחירות, זה היה יכול לעבור את המיליארד שקל".

אני מבין שיהיו מצלמות בקלפיות, דבר שפעם עורר סקנדלים משוגעים, ועכשיו עובר בשקט, וגם סדרנים שידאגו לא רק לסגר אלא גם לאכיפת חוקי הקורונה.
"אנו מתכוונים למנות בכל מתחם ממונה קורונה שיאכוף את ההנחיות, את השמירה על המרחק, עטיית מסכות, את כל מה שנדרש. המצלמות לא מצלמות את הבוחרים במהלך ההצבעה ואת הבוחרים בבואם להצביע, אלא אך ורק אירועים חריגים ואת מהלך הספירה".