הסיירת הטכנולוגית: סרן אליאהב עמרם, רמ''ד חדשנות וסלילת תשתיות פורצות דרך באגף התקשוב וההגנה בסייבר, מוביל תוכנית מיוחדת בשם FAST FORWARD - אשר במסגרתה נוצרים פיתוחים ומיזמים פורצי דרך בצבא.

התוכנית הפגישה בין יזמים מהאגף למפקדים של יחידות שונות הנמצאים בשטח, במטרה ליצור עבורם פתרונות לאתגרים שונים שהם העלו בשיחה. "בזכות המפגש קרו שני דברים מדהימים - ראשית, בחלק מהמקרים הסתבר שכבר קיים פיתוח שיכול לענות על הצורך המדובר, ובמקרה אחר החלה עבודה משותפת על הפרויקט", סיפר.

בשלב הבא של העבודה, נקבעו מפגשים פרטניים של היזמים עם אנשי מילואים של היחידה - מנטורים מהתעשייה, שמסייעים בפיתוח של המוצרים הללו. "תשעה מיזמים המשיכו לשלב הבא של האקסלרטור, כאשר כל הצוותים הציגו את הפיתוחים מול הקצינים הבכירים, כי בסופו של דבר צריך לרתום אותם לעבודה כדי שניתן יהיה לממש את הפרויקטים", סיפר ראש המדור. "בשלב הבא, קרן השקעות צבאית תחל בתמיכה בפרויקטים הללו, והמטרה היא לראות אותם במציאות עד יוני 2021".

"המטרה שלנו היא לוודא שתהיה השקעה במיזמים שיצליחו, וכך בעצם לא יהיה מצב בו הושקעו כספים וזמן רב במוצר לא ישים, שלא יהיה לו ביקוש", הסביר סרן עמרם. "אחד המיזמים שעלו הוא פרויקט בשם AIA - תוכנית אישית והתראה מוקדמת על פציעה באמצעות בינה מלאכותית", סיפר. "הרעיון עלה במהלך שיחה עם מפקד מחיל הרפואה, שאמר שיש המון דאטה בידי החיל, וניתן להיעזר במידע המדובר כדי לבנות מאגר, ולדעת מראש על פציעות של לוחמים". הוא הוסיף: "מדובר בפלטפורמה מבוססת AI, שתאפשר התראה מוקדמת על פציעה להתערבות רפואית מניעתית, גילוי, הצפת מידע תומך לבניית הכשרה מותאמת ללוחם וגילוי של גורמים לפציעות".

פרויקט נוסף בשם MANGINA, לניטור סאונד בכלי רכב לצורך לחיזוי ומניעת תקלות, עלה בעקבות שיחה עם נגד ותיק, שסיפר שהוא יכול לזהות תקלות בכלי רכב רק על בסיס האזנה לפעילות המנוע שלהם. "תיקון של תקלות מהסוג הזה יכול לעלות הרבה כסף, ולשם כך פותחה השיטה הזו, שבעצם מאפשרת לבדוק את המנועים באמצעות מכשיר מיוחד הקולט את פליטת גלי הקול של המנוע", סיפר. "באופן הזה ניתן יהיה לבדוק את הרכב בלי לעצור את תפקודו, להביא לחיסכון מיידי, לטפל נכון בתקלות ולמנוע כשלים".

בפרויקטים נוספים, נוצרו כלים לניהול עבודת מטה ומיזמים שונים, בצורה המאפשרת מיקוד ובקרה על התהליך, ופרויקט נוסף מאפשר לנהל בצורה חכמה את שגרת הבסיס, הכוללת מסדרים, טפסים לא דיגיטליים, תורנויות, תקלות ובקרות. "אנחנו לא מסתכלים על הדרגות של המפתחים - יכול להגיע טוראי עם רעיון, וגם סרן ורב־סרן עם רעיונות טובים", הדגיש. "אנחנו מסתכלים אך ורק על פוטנציאל המימוש של הרעיון. אנחנו בעצם לוקחים את הרעיונות ורואים אותם יוצאים אל הפועל, ונותנים ערך לצבא".