ישראל נכנסת היום (שלישי) ליומו השני של הסגר השלישי, ונראה כי התחושה אצל רבים שונה מהתחושה שליוותה את הסגרים הקודמים, אז הקפידו הישראלים הרבה יותר על ההנחיות. בעקבות כך, סגן שר הבריאות יואב קיש התראיין הבוקר בגל''צ ודיבר על הסיטואציה המורכבת.

"אני חושש מאוד, אני מניח שהיום נחצה את רף 5,000 המאומתים של אתמול. לא חשבנו במשרד הבריאות שיומיים אחרי מתן ההגבלות כבר נראה ירידה בתחלואה. אנחנו נמשיך לראות עליות ולצערי במספרים גבוהים", הסביר השר שחזר על הפניה לכולם להישאר בבית, לא להיפגש ולצאת רק כשחייבים. "בסוף את המפגשים אנחנו צריכים למנוע, אם נצליח, נמנע את עליית התחלואה", הדגיש.

פקחים בשוק הכרמל בסגר השלישי. צילום: אבשלום ששוני

קיש התייחס למחלוקת בין עמדת משרד הבריאות שדרש סגר כללי, לעומת עמדת פרויקטור הקורונה פרופסור נחמן אש שביקש להחיל ריסון מהודק. קיש טען כי "דה פקטו, הסגר הנוכחי דומה לריסון שהפרויקטור דיבר עליו. אם האנשים יקפידו ויבינו שאנחנו בתקופה מסוכנת, נראה ירידה בתחלואה. אם נמשיך לנהוג בחשיבה שהחיסונים פתרו הכל וניתן לעשות מה שרוצים, נשלם מחיר כבד בתמותה. 0.8 מהנדבקים נפטרים וחייבים לצמצם את המספר הזה".

סגן השר הבהיר בנוסף, כי למרות השמועות במקומות מסוימים, אין שום מחסור בחיסוני הקורונה. "אין מחסור ולא יהיה מחסור", השיב השר. לדבריו, כל אוכלוסיית הסיכון תחוסן בקרוב: "נקודתית יכולה להיות אספקה שלא הגיעה אך אנחנו בודקים את הטענות. בסופו של דבר, אני יכול להבטיח שכחצי מיליון חוסנו ונחסן עוד כמיליון, מיליון וחצי כי יש את הכמות. נמשיך את הרכישות והחיסונים באותו קצב". בנוסף הוא עדכן כי מתקיימים מגעים עם חברת מודרנה להקדים את הגעת החיסונים לישראל.

קיש השיב גם על הטענות לפיהן ערים מסוימות קוראות לאוכלוסייה הכללית לבוא להתחסן, למרות שלא חוסנו עדיין כל אוכלוסיות הסיכון. על כך השיב קיש כי "קודם כל מחסנים את האנשים שבסיכון. האם מורה בן 30 צריך להתחסן לפני מבוגר בן 70? לדעתי לא. נחסן את מי שהסיכון שלו הכי גבוה. אחר כך נתחיל לחשוב על קטגוריות אחרות כמו מורים". קיש נשאל על ההודעות מעיריית תל אביב, הטוענות כי יתחילו לחסן מורים ועובדי הוראה וטען כי "זה לא יקרה רק כי מישהו בעירייה החליט. זה לא יכול לקרות בלי אישור שלנו ממשרד הבריאות".

הפרויקטור, פרופ' נחמן אש, הצטרף לדבריו של קיש, ואמר בראיון בגל"צ כי "סגר שלישי קשה לכולנו ובעיקר לסוחרים. אבל הסגר הזה הוא קל מקודמיו, אם לא נקפיד עליו - לא תהיה לו משמעות. כל הקלה תגרום לכך שהוא לא יהיה יעיל, נצטרך להאריך אותו והנזק יגדל".

הוא הוסיף כי "התאמת הפעילות לפי הרמזור היא אתגר גדול מאוד, האכיפה לא מושלמת ודברים משתנים במהירות. הרמזור נועד כדי לאפשר פעילות במקומות בהם יש פחות תחלואה, אבל אם לא מקפידים עליו - יש בעיה".