חבר הכנסת אחמד טיבי מהרשימה המשותפת שוחח הבוקר (שלישי) עם ניסים משעל וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM ודיבר איתם על הפשיעה הגוברת במגזר הערבי ועל אוזלת ידה של המשטרה, בעקבות האירוע שהתרחש אתמול בבוקר בלוד: "כאשר מחסלים אנשים ברכב המלווה בשיירה של שלוש ניידות, ומפקד בכיר במשטרה אומר שהם לא אבטחת אישים, מה נשאר לנו לומר?". בנוסף, טיבי הצהיר כי יעשה מאמצים להשאיר את הרשימה המשותפת יחד גם לבחירות הקרובות וסיפר כי התחסן נגד הקורונה, על מנת לעודד את האוכלוסייה הערבית בישראל לתת אמון במערכת הבריאות ובחיסון.

במגזר הערבי יש בריחה מחיסונים, אנשים לא רוצים ללכת להתחסן. אתה מבין למה זה קורה?
"בהשוואה לחברה היהודית יש פחות מתחסנים, זה חלק מתיאוריות הזויות והפחדות ברשת החברתית שתפסו אחיזה, חלק בגלל אי אמון במערכת ובממסד בתקופת הקורונה וחלק אומרים שיראו איך זה משפיע על אחרים".

זירת הירי בכביש 6, צילום אלון חכמון

כלומר גם פחד וגם חוסר אמון בהנהגה.
"נכון. וזה על הממסד שגם בתקופת הקורונה ראו שהוא לא בדיוק התנהג אל הציבור הערבי באופן שוויוני. יש שיפור בכמה וכמה יישובים כפי שנאמר לי, אך צריך לעשות יותר ולכן התחסנתי ראשון ואמרתי לציבור שיש לי אמון מוחלט ברפואה המודרנית, בחוקרים וברופאים וזה חשוב לבריאות שלכם, של החברה כולה ושל המשפחה".

השאלה אם יש להם אמון גם בך, כשההנהגה שלכם, של הרשימה המשותפת מקרטעת ומתחילה להתפרק.
"כל אחד צריך לעשות את מה שהוא יכול כדי להגביר את המודעות לצורך להתחסן, אני מודה שלגבי הרשימה המשותפת לאחרונה יש בעיות ולכן בסקרים רואים שהתוצאה היא 11-12 ולא 15 כמו שהיה, והסיבה היא טעויות שנעשו בחודשים האחרונים, ווכחנות וריבים מיותרים מוחצנים בתקשורת".

איימן עודה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
איימן עודה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אני רוצה לקחת אתכם לבעיה הרבה יותר חמורה אצלכם, ההשתוללות במגזר שלכם, הרציחות, החיסולים. אתם תוקפים את המשטרה, אבל אני מניח שאתה שואל את עצמך איך אנו כחברה ערבית הגענו למצב הזה.
"גם פוליטיקאים וגם סוציולוגיים יכולים לנתח לך את המצב. יש כל מיני סוגי פשיעות, אבל כאשר מדובר בארגוני פשיעה, בחיסול חשבונות, בחיסולים על ידי נשק אוטומטי, מי שמטפל בהם זו לא הנהגה מקומית או חברי כנסת או פרלמנט, זו המשטרה".

אין לכם שום השפעה? כלום?
"כאשר נוצרת תופעה של ארגוני פשיעה זה לא תלוי במי מנהיג את היישוב באופן ישיר. אנחנו קוראים למשטרה להצליח במיגור ארגוני הפשיעה ולקבל החלטה, לא תקציבים. כאשר מחסלים אנשים ברכב המלווה בשיירה של שלוש ניידות, ומפקד בכיר במשטרה אומר שהם לא אבטחת אישים, מה נשאר לנו לומר? זה לא כישלון ומחדל, זה הרבה מעבר לזה".

איפה אתה רואה את המעבר לזה כשיש 100 נרצחים בשנה בחברה הערבית?
"יש תופעה של דמי חסות שגם בשוק שחור גברה בתקופת הקורונה בגלל המצוקה הכלכלית, ותופעה של סחר בנשק, 70% מהנשק המוברח ליישובים הערבים מקורו בבסיסי צה"ל לפי דברי המשטרה".

אתה היית רוצה לראות את המשטרה נכנסת ליישובים הערביים? המשטרה אולי פוחדת במקום להיכנס פנימה ולהתעמת עם התושבים.
"אני לא רוצה שהמשטרה תתעמת עם התושבים, אלא שתתעמת עם ארגוני הפשיעה".

אך המגזר הערבי לא משתף פעולה, אתם יודעים מי ארגון הפשיעה בכל כפר, תלכו למשטרה, שייתנו את השמות והכתובות והמשטרה תפעל".
"זו אמירה לא לעניין. כל קצין מודיעין בכל ישוב יודע מי ראש הכנופיה, מי הסגן שלו, מי החיילים, מאיפה בא הנשק ומי סוחרי הנשק. המשטרה אומרת שהיא יודעת את זה. נשארת רק החלטה מדינית להיכנס בהם ראש בראש. אתה יודע מה זה ארגון פשיעה שלא מפחד מהמשטרה? זה נורא ואיום".

רון חולדאי יודיע הערב שהוא מצטרף לפוליטיקה הארצית ומקים מפלגה. המרכז שמאל מתחלק להמון חלקים עכשיו.
"בניגוד למה שנאמר לאחרונה, זה לא קשור לרשימה המשותפת, זה ימינה מהרשימה. ציבור הבוחרים שלנו שונה, אך יש לקונה באזור הזה וטוב שתהיה כתובת שאנשים יצביעו עבורה ולא יחנו מנדטים, לא אצל בנט ולא אצל סער שהם לא מרכז שמאל".

יש בעיה לרשימה, קוראים לה מנסור עבאס או איימן עודה?
"לא רק בעיות פרסונליות. נעשו טעויות שלנו כחלק מאנשי הרשימה בהצבעות ובהתנהלות".

תרוצו מאוחדים או מפוצלים?
"אני אעשה את הכל כדי שהרשימה תישאר כמו שהיא, אני דבק בכך אך זו משימה קשה".

השאלה אם עבאס רוצה לשמור עליהן יחד או שהוא מתקרב לרה"מ ואפילו עוזר לו.
"רה"מ מתרחק מתפקידו אז אין מה להתקרב אליו. אני חושב שכל האמירות על תמיכה אפשרית בחוק הצרפתי, או התקרבות שלא נפסלת לממשלתו של נתניהו, זו טעות ואסור שדברים אלה ייאמרו, אך זו דרכו של עבאס ואמרתי לו שדרכנו בנושא הזה שונה וזו טעות פוליטית. כל מי שילך לבד יתרסק".

האם אתה רואה את עצמך עומד בראש הרשימה ומלכד איפה שאיימן נכשל?
"כל הדברים האלה יעשו במשא ומתן בין המפלגות. עבאס לא ילך לליכוד, הוא חלק מהרשימה, יש בעיות ואנו מנסים לתקן אותן".