במזון מתועש יש לעתים הרבה חומרים מזיקים, החל מצבעי מאכל, שומן, סוכר ועוד. אבל האם יש הבדל במידת הנזק שהם גורמים? ד"ר מאיה רוזמן חושבת שכן ובתוכניתה ב-103FM היא דירגה את החומרים המזיקים ביותר, מהכי מזיק לאלה שקצת פחות.  

במקום הראשון מבחינת נזק נמצאים הכימיקלים שאותם אנו לא אמורים לאכול. למשל, צבעי מאכל סינתטים. אין הבדל גדול ביניהם לבין צבע לקיר, אלא רק בכמות המותרת לשימוש. לעומת זאת, לצבעי מאכל טבעיים (לדוגמה כאלה שמופקים מכרוב סגול, גזר וסלק) אין שום השפעה שלילית על הבריאות.

בנוסף לצבעי המאכל הסינתטים, קיימים החומרים המשמרים שחלקם כימיקלים שמאריכים את חיי המדף של המוצר על ידי מניעת התרבות חיידקים. הם גם משפיעים לרעה על חיידקי המעיים שלנו ובחלקם נחשבים למסרטנים. בנוסף, הממתיקים המלאכותיים הסינתטים כמו סכרין וציקלמט, נחשבי למסרטנים.

במקום השני ברשימת החומרים המזיקים, שומן טראנס - שומן סינתטי שמיוצר על ידי החדרת מימן למולקולות של שמן צמחי נוזלי בכדי להפוך אותו למוצק כמו חמאה, והתגלה שהוא מזיק לבריאות וגורם למחלות לב.

גם השמן המטוגן מזיק לבריאות, כי בחימום השמן למשך זמן ארוך נוצרים חומרים שנקראים 'רדיקלים חופשיים' - חומרים מחמצנים שגורמים להזדקנות ולתהליכים סרטניים.

במקום השלישי ברשימת החומרים המזיקים, נמצא הסוכר הלבן. 'סרקרה' בסנסקריט פירושו 'מתוק'. מדובר ברכיב מזון שמופק מצמח טבעי - קנה הסוכר - אבל הגוף לא זקוק לו. במקומות רבים בעולם בני אדם צרכו אפס סוכר עד לפני כ-500 שנה, כאשר התחילו לגדל את קני הסוכר במידה נרחבת על מנת לייצר סוכר בכמויות גדולות כדי לייצר ממתקים. הגוף לא צריך סוכר בכלל בכדי להתקיים. בכמות קטנה הוא לא מזיק, אבל בכמויות גדולות כמו שבני אדם צורכים כיום, הוא גורם כמעט לכל המחלות האפשריות: סוכרת, מחלות לב, דלקות, עששת והשמנה. מעריכים שאדם בישראל צורך יותר מ-70 קילו סוכר לשנה. 

ובמקום הרביעי, מלח. לא כי הוא פחות גרוע מסוכר, אלא כי בניגוד לסוכר - הגוף כן זקוק למלח. אמנם בכמויות קטנות מאוד, אבל הגוף צריך אותו לאיזון הנוזלים בגוף ולפעילות העצבים והשרירים. רוב האנשים צורכים פי 2 או 3 מלח מן המומלץ, וזה גורם ללחץ דם גבוה, שבץ מוחי, מחלות לב וכליות. רוב המלח שמגיע לגוף הוא לא מן המלחייה, אלא ממזונות מתועשים.

מה המסקנה? מזונות מתועשים מכילים גם כימיקלים מזיקים כמו חומרים משמרים, גם ממתיקים, גם שומנים לא איכותיים, וגם סוכר או מלח. מעבר למזון טבעי יכול לשפר את הבריאות שלנו בצורה משמעותית.