"תתחיל את היום בחיוך וסגור אותו עם שמפניה" (אנונימי)

שנת 2020 לא תיזכר כאחת שנתנה יותר מדי סיבות לחגוג. בטח לא עבור תחום האירוח והמסעדות, שקורס לו בלי שאכפת למישהו. סוף השנה הוא שיא חגיגות האוכל הנהנתני. זה שיוצאים בו בכדי לברך על העבר ולקבל בתקווה את העתיד. אבל השנה לא נראה תפריטי מנות של שפים יצירתיים ומלאי תשוקה ולא נטעם ארוחות ארוחות נוצצות. כולנו נהיה בסגר השלישי לשנה זו. ואיזו מילה נוראה זו סגר.

בכל זאת, יש תקווה
גם מהכיוון הבריאותי, שבו איני מבין ולו דבר, וגם בתחום היין, שהשנה זו שינתה את פניו והאיצה תהליכים שהיו לוקחים שנים רבות: צורת השתייה, הסחר והמכירה, תיירות היין המקומית ובעיקר קהל יין חדש ועצום ששותה בהנאה. שנים שאנו בענף שוברים את הראש כיצד ניתן להפוך את היין לשתייה יומית לגיטימית, כייפית ולא מחייבת. בלי להעניק ליין עצמו תשומת לב אלא שהוא יעניק לנו מעצמו וחינו הרב, ודווקא המגיפה גרמה לזה לקרות. 

חלק מהמשפחה 
אם צריך להמר על הדבר הטוב ביותר שיצא לתרבות השתייה שלנו משנת 2020, הרי זו העובדה שהפכנו את היין לחלק מהמשפחה. קיבלנו אותו ואימצנו אותו כמלווה חשוב תוך שהיקבים הפכו למקומות אירוח מועדפים והצעירים נהנים מכוס יין במרפסות ועל ספסלים. כולי תקווה שהמגמה היפה הזו תישאר איתנו ותהפוך לחלק בריא בתרבותנו. ובכל זאת סוף סוף השנה הגיע, גם אם נחגוג בסדר וחג אם נחגוג בסתר, הרי שמבעבעים יהיו חלק בלתי נפרד מהחגיגה.

יין לבן על ארגז ירוק  (צילום: טליה לוין)
יין לבן על ארגז ירוק (צילום: טליה לוין)

לחיי עתיד טוב יותר 
שמפניה, כמו אחיותיה הצנועות יותר, היא סימן לחגיגה. התקופה הלא חגיגית הזו היא כפי הנראה הסיבה לכך שמכירות השמפניה בעולם ירדו השנה בעשרות אחוזים. בחצי הראשון של השנה, הן צנחו לעיתים ב- 70% אל מול התקופה המקבילה בשנים נורמליות. בשאר היינות המבעבעים ראינו יציבות יחסית, אמנם בשלב הפאניקה גם הם התרסקו: קאווה, פרוסקו וכלל עולם היינות המבעבעים, אך בחצי השני של השנה חלה התאוששות מרשימה שהביאה את המכירות לאיזון. 

לכבוד השנה החדשה והתקוות שהיא מביאה איתה לאחר שנת השפל העולמית בה אנו נמצאים, קבלו נבחרת מבעבעים שתשמח את לבכם ותפיח רוח חיובית ותקווה לסיום שנה בלתי נתפסת לעתיד טוב יותר.

שמפניה: המלכה האם של עולם היין. הכי מפואר, הכי מרגש והכי יקר
Ruinart Blanc de Blanc: בית השמפניה הוותיק בעולם, שלוש מאות שנה של דיוק ושלמות. ריינאר מתמקד ברעננות ואלגנטיות, יחד עם מרקם כמעט מרחף. איזה כיף. שלמות בבקבוק. המחיר: 349 שקלים

Mumm Cordon Rou ge Brut: קלאסיקה צרפתית מלאת הדר, השמפניה הרשמית של מנצחי מירוצי הפורמולה 1. רכה, שמרית ומלאה נוכחות. עגולה ובעלת מרקם משיי ומתיקות מאוזנת. האצילות מחייבת. המחיר: 225 שקלים

Bollinger Brut Special Cuvee: מדהים כמה טובה השמפניה הזו, מלאה עומק ומורכבות אינסופיים. מרקם מדויק וניחוח חינני. כן, היא גם השמפניה של ג'יימס בונד ומלכת אנגליה, אבל בעיקר אחת השמפניות הטובות בעולם בכל מחיר ובכל קטגוריה. המחיר: 355 שקלים.

שמפנייה G.H. Mumm Cordon Rouge, מום. מחיר: 225 שקל (צילום: יח''צ)
שמפנייה G.H. Mumm Cordon Rouge, מום. מחיר: 225 שקל (צילום: יח''צ)

קרמו: האח הפחות מוכר של שמפניה,
מיוצר באותה דרך ועד החלת הרגולציה הצרפתית נקרא גם הוא שמפניה.

פרנסואה מיקולסקי קרמו דה בורגון: פשוט יין מעולה שקיבל בנוסף בעבוע מקסים. מזכיר מאד את יינות מרסו עליהם הוא מבוסס והוא טוב יותר ממרבית יינות השמפניה שטעמתי השנה. עז ומינראלי. מרגיש כמו יין בורגון גדול שקיבל  אווריריות מבעבעת. המחיר: 160 ש"ח. בלעדי ל-ג'יאקונדה. 

פרוסקו ואיטלקים מבעבעים
איטליה היא יצרנית מבעבעים עצומה. אם כי ברוב המקרים, לא בשיטה הקלאסית שבה היין עובר תסיסה שניה בבקבוק, אלא במיכלי לחץ שיטה שפיתח פדריקו מרטינוטי, העומדת בבסיס היין המבעבע האיטלקי החשוב ביותר כיום, הפרוסקו.

Gancia Prosecco Brut: מחלוצי היין המבעבע באיטליה, היין דק, נקי ומלא חן. קל להבין את הקסם שיינות פרוסקו מהלכים על העולם. שתי, נעים ונותן תחושה ותמורה יוצאת מן הכלל למחיר. המחיר: 50 שקלים. 

Mionetto Prestige Prosecco Brut: מיונטו הוא אחד היצרנים המרשימים באיטליה, אשר נותן חשיבות עצומה לרעננות הפרוסקו שלו. היינות נכנסים לבקבוקים רק לאחר ההזמנה, כך שעד הרגע האחרון הם נמצאים במיכלי הלחץ ושומרים על החן והרעננות הנפלאה שלהם. המחיר: 55 שקלים.

Tommasi Filodora Prosecco
יין מבעבע המיוצר בשיטת Method Charmat- תסיסה שנייה טבעית במיכל. מבעבע פירותי ומהנה בעל בעבוע עדין והמון אלגנטיות. המחיר: 69 ₪

טומאסי פרוסקו  (צילום: יח''צ)
טומאסי פרוסקו (צילום: יח''צ)

Alta Langa Cuvée 36 Mesi Gancia: אלטה לנגה הוא סיווג יין איכותי בדרום פיימונטה, הכולל יינות מבעבעים בשיטה הקלאסית של שמפיין. התוצאה נהדרת. שילוב בן החן האיטלקי לקסם הצרפתי. יין נהדר שיפתיע שותי שמפניה רבים. המחיר: 99 שקלים.

גאנצ'יה פרוסקו  (צילום: יח''צ)
גאנצ'יה פרוסקו (צילום: יח''צ)

קאווה ומבעבעים ספרדים
המילה קאווה עצמה כבר מעלה חיוך בליבי, איכות, תמורה למחיר ואינספור סגנונות.

Cava Iberica Brut: פשוט, קל לשתייה וטעים. מי צריך יותר בכדי להרים לחיים? יופי של תמורה למחיר. המחיר: 25 שקלים.
 
Cava Jaume Serra Brut
גרסה חגיגית של אחד מיינות הקאווה המפורסמים בעולם. יין זהוב עם ארומה רעננה של פרי טרופי בשל. מבעבע רענן ומהנה עם בעבוע עדין ואיזון מצוין. המחיר: 35 ₪

Vilarnau Brut Cava 200 ml: קאווה נהדרת המגיעה אלינו בבקבוק אישי של 200 מ"ל. מידה נפלאה לשתי כוסות לחיים או ביס של צהרים. המחיר: 15 שקלים. 

Cava Faustino Rosé: קאווה רוזה מרגשת ומתוחכמת. עמוקה ומלאה נוכחות. מבנה מרשים ומדויק. יופי. המחיר: 70 שקלים.

Cava Jaume Serra Brut (צילום: יח''צ חו''ל)
Cava Jaume Serra Brut (צילום: יח''צ חו''ל)

ישראל והעולם 
אנחנו על המפה. יקב רמת הגולן מייצר יינות מעבעבים באיכות אדירה, קצרין ברוט LD הוא אחד היינות הטובים שייצרו כאן אי פעם. הדינאמיקה בארץ מעניינת ויקבים נוספים בדרך להשיק מבעבעים קלאסיים ומעניינים.

Gamla Brut sparkling: כוכב ישראלי מבעבע מעולה. חי וחינני. צעיר ומלא רעננות. קופצני וישראלי בכל מיליוני בועותיו. ובמחירו הוא תמורה יוצאת מן הכלל בכל קנה מידה בארץ ובעולם. המחיר: 65 שקלים

Backsberg Kosher Brut: מדרום אפריקה באהבה. מבעבע מאוזן וקל לשתייה, פריכות נעימה יחד עם פרי טרופי עדין ומרקם קרמי רך. המחיר: 100 שקלים ברשת 'בנא משקאות'. 

Blanc Foussy Chardonnay ICE Demi Sec: מבעבע משמח ולא מחייב, מתיקות מתחנפת ורכה, פרי צעיר ורענן ובועות מלאות שמחה. תוסיפו לזה את המחיר הנוח ועיצוב הבקבוק במשמח ויש לנו קלף צעיר ומנצח. המחיר: 39 שקלים.

יקב רמת הגולן משיק מהדורה חדשה לגמלא השמורה ברוט NV (צילום: ענת לנדאו)
יקב רמת הגולן משיק מהדורה חדשה לגמלא השמורה ברוט NV (צילום: ענת לנדאו)