מנכ''ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר קיים היום (שלישי) תדרוך מיוחד לתקשורת על רקע המשבר במשק והכניסה לסגר השלישי מאז פרוץ המגפה בישראל. שפיגלר הבטיח כי "אנו ערוכים להשלכות היום שלאחר הקורונה. תהליכים יפשטו מאד, תורים יתקצרו. נהיה מעורבים בעידוד החזרה לעבודה עם מענקים, שיבטיחו כדאיות גם של משרות חלקיות. נערכים לגל תביעות, גם של פשיטות רגל וגם תביעות נכות של מחלימי קורונה".

המנכ''ל הציג את תוכניות העבודה לשנת 2021 אשר כוללות פרויקטים לאומיים שבימים כבשגרה לא היו חלק מעבודתו. "הפחתנו מאד בירוקרטיה ופישטנו הליכים. מענקי אבטלה ממושכת ואחרים הועברו ללא מעורבות הזכאים ישירות לחשבון. בשנה הקרובה אנחנו מתכוונים להמשיך במתן מענה למשבר הקורונה והצבנו כמה מטרות אסטרטגיות ליום שאחרי", אמר שפיגלר.

מנכ''ל ביטוח לאומי, מאיר שפיגלר (צילום: ללא קרדיט)
מנכ''ל ביטוח לאומי, מאיר שפיגלר (צילום: ללא קרדיט)

"אנחנו מתארגנים ליום שאחרי יוני שבו תפוג הזכאות האוטומטית לדמי אבטלה. בזמן שנותר הביטוח הלאומי יהיה עם אצבע על הדופק וידאג לאוכלוסיות הנפגעות גם ביום שאחרי. ההחלטות הן של הממשלה וכידוע זאת תקופת מעבר אבל נדאג שקולם יישמע, כדי שהתושבים יקבלו את הקצבאות והמענקים שמגיעים להם ללא מעורבותם או עם מעורבות מינימלית של הגשת תביעות", המשיך מנכ''ל ביטוח לאומי וטען כי הביצועים ישתפרו ככל שהמערכות שייכנסו לשימוש יפעלו: "אנחנו מטמיעים עם "ישראל דיגיטלית" עשרות הליכים חדשים להפחתת הטרטור של האזרח ולצמצם צורך בהגשת טפסים וכמה שיותר שירותים באופן אוטומטי".

שפיגלר ציין כי עד סוף שנת 2021, לביטוח הלאומי לא יהיה יותר צורך בתלושי השכר, מכיוון שלמוסד שבראשו הוא עומד תהיה גישה ישירה לנתוני השכר של כל השכירים בישראל. בנוסף הוא ציין כי תופחת העלות גם באופן העברת המידע לאזרחים. "הסיוט הביורוקרטי של ריבוי הטפסים בהגשת תביעות עומד להסתיים בשנה הזאת. לא יצטרכו עוד תואר כדי להבין את ההליכים", הצהיר שפיגלר.

עו"ד רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל. צילום: אבשלום ששוני

"נהיה מאד דומיננטיים בפרוייקט החזרת עובדים בשכר נמוך לשוק התעסוקה גם בחלקיות משרה, כדי למנוע מצב שחוזר לעבודה יקבל פחות מקצבה. נתגמל את החוזרים לעבודה במענקי עידוד שיבטיחו חזרה מחל''ת. אנחנו מודעים להידרדרות של רבים להבטחת הכנסה ומקדמים שינויי חקיקה בנושא", המשיך מנכ''ל הביטוח הלאומי. הוא הסביר כי גם כך, חלק נכבד מאד מהשירות כבר עכשיו הוא ללא מגע יד אדם מלבד הודעה של מי שהיה בחל"ת על חזרה לחל''ת למשל. 

המנכ''ל התייחס לתוספות שיכנסו לתוקף על מנת לשפר את השירות ואמר כי "תוך שנה יגיע הביטוח הלאומי ליכולת קליטה של 5 מיליון מסמכים באופן אוטומטי, שנדרשים כיום משלוח ידני מהציבור. באתר הביטוח הלאומי יפותח ממשק שיחה אונליין עם הפקיד שייתר עוד הגעה לסניפים והשירות הטלפוני יורחב". שפיגלר התייחס גם לתחום הסיועד והבטיח כי תוטמע מערכת בקרה ממוחשבת על חברות הסיעוד "שתוודא את מיצוי הזכויות של זכאי חוק הסיעוד, תייעל את הטיפול בתביעות החמרת מצב ותוודא את עמידת חברות הסיעוד בתנאי החוק". 

שר העבודה והרווחה, איציק שמולי, אמר בהמשך לדברי שפיגלר, כי ״המדיניות שלי כשר העבודה והרווחה היא שכל מי שזקוק לסיוע יקבל אותה עם מינמום בירוקרטיה ומקסימום אדיבות בשירות וביחס טוב כלפי האזרח. תוכניות העבודה של הביטוח הלאומי משקפות את המדיניות הזו ומביאות לידי ביטוי את השפעות משבר הקורונה ושיפור תהליכי העבודה בעקבותיו״.