בצעד של הבעת תמיכה חסרת תקדים, למעלה מ-40 ארגוני סביבה וחברה אזרחית וביניהם: גרינפיס, שומרי הבית, החברה להגנת הטבע, צלול, אדם טבע ודין,  מגמה ירוקה, הפורום לאנרגיה נקיה ואחרים פנו (שלישי) לראש הממשלה נתניהו ולשרי הממשלה הרלוונטיים, בבקשה לתמוך בתכנית המעבר של ישראל לכלכלה דלת פחמן.

התכנית שפרסם בשבוע שעבר המשרד להגנת הסביבה בראשות השרה גילה גמליאל כוללת קביעת יעדים משודרגים לפני תום שנת 2020, כנדרש בהסכמי פריז. אבל ההצעה נדונה כעת בין משרדי האנרגיה והגנת הסביבה במטרה להגיע לנוסח מוסכם, לבקשת משרד רה"מ, עקב פערי עמדות שנתגלעו בין שני המשרדים, וההצעה המוסכמת צפויה לעלות לדיון בישיבת הממשלה הקרובה עוד השבוע ולהיות מאושרת עוד לפני תום 2020 כמתחייב מהסכמי פריז עליהם חתומה ישראל.

"משבר האקלים הפוקד אותנו הוא סוגיה קיומית, לא פחות מכך״, כותבים ארגוני הסביבה לבנימין נתניהו, "הדרך המוסכמת בעולם לטפל במשבר קיומי כה חמור, היא הפסקת פליטות גזי חממה, שמירה והגנה על שטחים טבעיים לטובת ספיחת פחמן, לצד נקיטת צעדים על מנת להבטיח שהחיים האנושיים בצל התחממות כדור הארץ יהיו כמה שיותר נסבלים".

הבריגדה האדומה בהפגנה למאבק במשבר האקלים (צילום: XR ישראל)
הבריגדה האדומה בהפגנה למאבק במשבר האקלים (צילום: XR ישראל)

במרכזה של הצעת גמליאל עומדים שני יעדים לאומיים ארוכי טווח: הפחתה של לפחות 85% בפליטות גזי החממה של ישראל בשנת 2050 ביחס לפליטות ישראל בשנת 2015 וייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות בהיקף של 95% באותה שנה. המשרד להגנת הסביבה גם מציע לקבוע יעד ביניים משקי להפחתת גזי חממה בשנת 2030, של לפחות 27% הפחתה ביחס לפליטות של המשק בשנת 2015. לאחרונה הצהיר ראש הממשלה נתניהו בפסגת האקלים הבינלאומית, כי ישראל מחוייבת להפסיק את השימוש בדלקים פוסיליים מזהמים (גז, נפט, פחם), עד לשנת 2050. אישור תכנית המשרד להגנת הסביבה לפני סוף החודש הנוכחי נדרש, על מנת שישראל תעמוד באופן מלא במחויבות הבינלאומית שלה לאמנת האקלים של האו"ם.

ד״ר יונתן אייקנבאום, מנהל גרינפיס ישראל, מסר: ״למרבה הצער ובניגוד למגמה העולמית ממשלת ישראל עדיין משקיעה את עיקר משאביה בתחום האנרגיה לטובת המזהמים.  הממשלה צריכה להפסיק את מצג השווא של קידום אנרגיה מתחדשת ואת התמיכה באנרגיות מזהמות, ולאמץ באומץ תוכנית למעבר לכלכלה דלת פחמן אשר תיטיב עם החברה והכלכלה בישראל ותפתח הזדמנויות אדירות לחברות הזנק ישראליות״.יו"ר עמותת שומרי הבית ומייסד הפורום לאנרגיה נקיה, יוני ספיר, מוסיף: "זוהי שעה היסטורית בה על כולנו להתלכד מאחורי הדבר שנכון לעשותו. השרה להגנת הסביבה מצליחה להתעלות על עצמה וכולי תקווה שגם שר האנרגיה שטייניץ יאזור אומץ ויבצע את המהלך הנכון עבור אזרחי ישראל - איפוס מוחלט של פליטות הפחמן בשנת 2050 והעלאת יעדי ייצור החשמל מאנרגיה מתחדשת בשנת 2030. מרבית מדינות העולם כבר הכריזו על כך וגם אנחנו יכולים. זהו צו השעה של הקול הקורא לנו מעתידה של האנושות".