המרגל היהודי אמריקאי ג'ונתן פולארד נחת הלילה (רביעי) בישראל, 35 שנה לאחר שנעצר בארה"ב. פולארד עלה לארץ יחד עם רעייתו אסתר, לאחר שבחודש שעבר הוסרו ממנו ההגבלות שמנעו ממנו להגיע לישראל. השניים ייכנסו לבידוד בשל תקנות הקורונה.

ג'ונתן פולארד ורעייתו אסתר עם נחיתתו בישראל. צילום: לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל את פניהם עם הגעתם לישראל ופגש אותם בכבש המטוס. נתניהו העניק לפולארד תעודת זהות ישראלית ואמר להם: "ברוך שובכם, כמה טוב שבאתם הביתה. עכשיו תוכלו להתחיל את החיים מחדש, בחופש ובאושר. עכשיו אתם בבית". גם הנשיא רובי ריבלין בירך את השניים וכתב בחשבון הטוויטר שלו: 

פולארד אמר: "אנחנו נרגשים להיות בבית סוף סוף אחרי 35 שנים. אנו מודים לעם בישראל ולראש ממשלת ישראל על שהחזירו אותנו הביתה. אין מי שגאה יותר במדינה הזו או במנהיג שלה יותר מאיתנו. אנחנו מקווים להפוך לאזרחים פרודוקטיביים בהקדם האפשרי ולהמשיך בחיינו כאן. זו מדינה נהדרת. יש לה עתיד מזהיר. היא העתיד של העם היהודי ואנחנו לא הולכים לשום מקום". 

בנימין נתניהו וג'ונתן פולארד (צילום: ללא)
בנימין נתניהו וג'ונתן פולארד (צילום: ללא)

מנכ"ל רשת בתי הכנסת "ישראל הצעיר" הרב פסח לרנר, שמקורב לפולארדים זה שנים רבות, סיפר בריאיון לג'רוזלם פוסט כי השניים תזמנו את הגעתם בין הטיפולים הרפואיים נגד מחלת הסרטן של אסתר, כדי שתוכל להגיע בזמן לטיפול הבא בתום תקופת הבידוד אליו נכנסו עם ההגעה לארץ.

"המטרה שלהם הייתה תמיד להגיע לישראל בהקדם האפשרי, ברגע שהורשה להם", סיפר לרנר, וטען כי אם מפלגה פוליטית תנסה לגייס את פולארד לקראת הבחירות, התשובה תהיה שלילית. ''הוא לא ייכנס לפוליטיקה", אמר. "הוא היה שם, עשה את זה. הוא רוצה לתרום לחברה בצורה אחרת ואני בטוח שהוא יעשה את זה".

לפולארדים יש דירה מרוהטת בירושלים, אך לרנר לא חשף באיזו שכונה. אסתר כבר גרה בעיר בעבר לפני שהצטרפה לבעלה בניו יורק לאחר שחרורו מהכלא לפני חמש שנים. "הוא לא יחיה חיים משעממים", אמר לרנר. "יש דברים שהוא רוצה לעשות. יהיה זמן אחרי הקורונה שהוא יסתובב ברחובות, ילך לכותל, יעשה קניות. יש לו תוכניות".

ג'ונתן ואסתר פולארד (צילום: הוועד למען פולארד)
ג'ונתן ואסתר פולארד (צילום: הוועד למען פולארד)

עורכת דינו של פולארד, עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, אמרה: "אני נרגשת מאוד מהגעתם של פולארד ורעייתו לישראל. היה מאמץ גדול לשמור את תכנית הגעתם מהתקשורת האמריקאית ולא להודיע דבר עד הגעתם ארצה. שוחחתי איתם לפני נסיעתם והם מאוד נרגשים אחרי 35 שנה להגיע לישראל ולפתוח בחיים חדשים. כמחוייב, בני הזוג יכנסו מייד לבידוד. זוהי הזריחה הראשונה של פולארד בירושלים. כולנו תפילה שהכאב והסבל של השנים הארוכות של פולארד בכלא יהיו מאחוריו לעד".

כזכור, בחודש שעבר הצהירו עורכי דינו של פולארד כי משרד המשפטים האמריקאי הבהיר שלהערכתם "לא סביר שפולארד יפר שוב את החוק, ועל כן הוא רשאי לעבור לכל מקום שיבחר, כולל ישראל". פולארד הורשע בריגול לטובת ישראל ושוחרר בתנאים מגבילים מאוד, שכללו איסור יציאה מארצות הברית, מגבלות תנועה באיזור מגוריו בניו יורק, חיוב לענוד צמיד קרסול GPS אלקטרוני בכל עת ובנוסף, היה נתון לניטור ובדיקה בלתי מוגבלים של המחשבים שברשותו.