הקאנטרי קלאב בדימונה (צילום: לשכת הדובר - מרכז תקשורת דימונה)
הקאנטרי קלאב בדימונה (צילום: לשכת הדובר - מרכז תקשורת דימונה)
דימונה חווה בימים אלה את אחת התקופות היפות והמשגשגות שלה. בעשור האחרון עברה העיר המדברית שדרוג מהותי בהיבטים ובתחומים רבים, ותושביה נהנים משכונות חדשות ומגוונות, חינוך איכותי, חיי תרבות שוקקים, ונוף מדברי עוצר נשימה.

התעוררות שוק הנדל"ן היא הסיבה העיקרית לשינוי שחל בהתפתחותה ובמעמדה של העיר. בשנים האחרונות תנופת הבנייה בעיר שוברת שיאים ומעמידה אותה בראש הערים האטרקטיביות בישראל למגורים והשקעה. את השינוי בתחום הנדל"ן אפשר לייחס בעיקר להסכמי הגג שנחתמו עם משרד הבינוי והשיכון ושבמסגרתו הצפי הוא לבנות עד 30 אלף יחידות דיור במשך עשור לצד שטחי מסחר ותעסוקה עד שנת 2027.

הבנייה המואצת במסגרת הסכמי הגג כוללת גם פיתוח של תשתיות בהיקף חסר תקדים של חמישה מיליארד שקל. נוסף על כך, נהנית העיר בשנים האחרונות מריבוי השקעות, זמינות קרקע, תוכניות פיתוח תשתיות ושדרוגן, וחזון שמוביל ראש העיר, בני ביטון, להפיכתה של דימונה לעיר מרכזית על מפת המדינה.

בני ביטון (במרכז) (צילום: לשכת הדובר - מרכז תקשורת דימונה)
בני ביטון (במרכז) (צילום: לשכת הדובר - מרכז תקשורת דימונה)

שינוי תדמית

דימונה ממוקמת בצפון-מזרח הנגב, 36 ק"מ דרומית לבאר־שבע ו-35 ק"מ מערבה מים המלח. העיר נמצאת במרחק של כ-20 דקות נסיעה מבאר־שבע ובמרחק של כשעה ורבע ברכבת מתל־אביב, והתחנה המקומית נהנית מתדירות קווים גבוהה ונוחה לנוסעים. כיום דימונה היא העיר היהודית השנייה בגודלה בנגב, ואט אט תופסת מקום מרכזי באזור. מעמדה הפך לאיתן ויציב, והיא כבר אינה עוד עיר פריפריאלית במדבר, אלא אחת הערים המובילות במגוון של תחומים שמציבה אתגרים לאזור כולו וממצבת את עצמה כעיר חשובה לנגב כולו.

בגלי העלייה הגדולים קלטה דימונה עולים רבים, ועם השנים הפכה לעיר הטרוגנית ועיר של קיבוץ ומיזוג גלויות. בשנים האחרונות מורגשת מגמה של הגירה חיובית לדימונה, מהנגב וממרכז הארץ, רבים מהם זוגות צעירים שהפכו לחלק מהנוף של העיר ושותפים לבנייתה של דימונה החדשה.

מגמה זו חייבה את העיר להיערך לשינויים שהתחוללו בה ולהתאים את עצמה למציאות המשתנה, כשהיא אינה מחמיצה את ההזדמנויות שנקרו בדרכה, מזהה את הפוטנציאל העצום שלה, ומיישמת מדיניות לפי חזונו של ראש הממשלה הראשון דוד בן־גוריון.

שחר חדש

גולת הכותרת של תנופת הבנייה שדימונה חווה בשנים האחרונות היא שכונת השחר האקולוגית הממוקמת בצידה המזרחי של העיר, ותכלול 3,216 דירות במגוון גדלים. השכונה מציעה לרוכשים הפוטנציאליים מגוון אפשרויות: מגרשים ל"בני ביתך", קוטג'ים ובנייה רוויה.

עד היום שווקו בשכונה 2,700 דירות ומלאי הדירות לשיווק בשכונה הולך ואוזל. הסיבות לביקוש העצום לקניית דירות בשכונה נובע בעיקר מתכנונה המדוקדק ששם דגש על נוחות ונגישות, גם לאנשים עם מוגבלויות. השכונה מתאפיינת בגינות ציבוריות רחבות ידיים, טיילת להולכי רגל, פארקים מוצלים, שבילי אופניים, מזרקות מים, ועוד. לצד אלה נבנים בה מוסדות חינוך, מוסדות ציבור ומרכזי מסחר ופנאי שיאפשרו לתושבים העתידיים לקבל את כל השירותים הנחוצים בקרבת הבית.

שכונת "השחר", על בנייתה החדשנית והמעודכנת ורמת השירותים הגבוהה שהיא מציעה, היא קו מנחה לפרויקטים אחרים של בניית אלפי דירות בדימונה.

עוד דוגמה לשכונה חדשה שצועדת עם הזמן היא שכונת הר נוף הצופה על חורשת בן־גוריון ובמרכזה אגם מלאכותי ואמפיתיאטרון. בשכונה, שזכתה לכינוי "בוורלי הילס של דימונה", נבנות 520 דירות, 70 אחוז מהן מאוכלסות על ידי משפחות ממעמד בינוני־גבוה.

אגם דימונה בלילה  (צילום: פוטו אהוד אלול)
אגם דימונה בלילה (צילום: פוטו אהוד אלול)

יתרה מזו, בשכונה הצפונית בעיר הכוללת בתים פרטיים בשיטת "בנה ביתך" וקוטג'ים בעלי מפרט בסטנדרט גבוה, ייבנו במסגרת הסכמי הגג 1,630 בתים. היתרון הבולט של השכונה הוא הסמיכות לאגם ולמתחם הקאנטרי קלאב החדש.

מגשימה את החלום

דימונה לא רק חולמת בגדול אלא גם מגשימה את החלום של עיר מתפתחת וחזקה שהפכה הלכה למעשה לבירתו של הנגב המזרחי בזכות  40 אלף התושבים המתגוררים בה. אוכלוסיות צעירות מחוץ לעיר מגלות עניין רב בעיר ומשתקעות בפרויקטים החדשים, לצד משפרי דיור המבקשים לממש את שאיפתם לגור בסביבה מודרנית המציעה נוחות רבה.

שכונת ממשית הגדולה והמתפתחת מונה יותר מ-3,500 תושבים, רובם המוחלט משפחות צעירות. השכונה בנויה מתמהיל מעורב ומגוון של "בנה ביתך", דירות גן וגג ובנייה רוויה. המחירים מגוונים ומאפשרים למשפחות צעירות לבנות את ביתן העתידי באזור. בשכונת ממשית ייבנו במסגרת הסכמי הגג 694 דירות. את הדירות יבנו כמה יזמים לפי עקרונות בנייה אקלימית, בתכנון חברתי והתאמה לסביבה.

נוסף על אלה, נבנים בסמוך לכניסה לעיר 13 מגדלים בני 11 קומות על קרקע פרטית שיישנו את קו הרקיע של העיר. בסיומו יכלול הפרויקט 504 דירות בגדלים שונים, החל בדירות ארבעה חדרים בגודל של 100 מ"ר, וכלה בפנטהאוז בגודל של 180 מ"ר.

נהנים מהפירות

ההסכם עם משרד הבינוי והשיכון יוצר עבור העיר הזדמנויות שבעבר רק אפשר היה לחלום עליהן. בזכות תקציבים שמקורם בהסכמי הגג, המרחב הציבורי בדימונה משנה את פניו. הפארקים, מוסדות החינוך, המוסדות הרפואיים, המתנ"סים ואולמות הספורט שנבנים במסגרת ההסכם, הם רק חלק מפירותיו שהתושבים, בפרט, והנגב, בכלל, נהנים מהם.

המטרה היא להציע לתושבים הוותיקים והחדשים סל תרבות ובילוי לשעות הפנאי. בין הפרויקטים שיצאו כבר לדרך, וחלקם הסתיימו: סקייט־פארק שהוא חלק מפארק גדול שיכלול מגוון מתקני משחקים לילדים, אולם באולינג ולצידו מסעדה ופאב שייבנה מזרחית לאגם דימונה, וחידוש מאסיבי של פארק אשכול.

פארק אקסטרים בדימונה (צילום: לשכת הדובר - מרכז תקשורת דימונה)
פארק אקסטרים בדימונה (צילום: לשכת הדובר - מרכז תקשורת דימונה)

הסכמי הגג הביאו גם גורמים חוץ ממשלתיים להתעניין בעיר ולהשקיע בה. אחת ההשקעות האלה היא פרויקט פארק פלאים - פארק השעשועים הגדול בישראל שיוקם בהשקעה זרה ובהשקעה של הון עתק. הפארק אמור להיות מוקד משיכה לאלפי מבקרים שיניעו את הכלכלה המקומית ויעשירו את קופתה בהכנסות עצמיות.

עוד ביטוי לאמון שיזמים מביעים בעיר הוא רכישת שטח מפעל כיתן לשעבר על ידי איש עסקים בעל שם בינלאומי. על הקרקע תוקם שכונת צמרות החדשה, פרויקט יוקרתי ושאפתני של כ־ 2,000 דירות הכולל גם מתחמי קניות, בילוי ופנאי. חלק ממבנה המפעל המיתולוגי ישומר כדי לתת כבוד להיסטוריה של דימונה.