הכדור עובר לממשלה: הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה, בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג, הודיעה היום (רביעי) לשר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, על החלטתה לאשר את מועמדיו לתפקידי מפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי, ונציבת שב"ס, גונדר קטי פרי. כאמור, מדובר באישור שניתן למעשה ברגע האחרון - שכן ממלא מקום המפכ"ל מוטי כהן אמור לפרוש מחר מתפקידו.

השר אוחנה מסר: "אני שמח שגם הוועדה המייעצת למינויים לתפקידים בכירים מצאה את מועמדיי, ניצב קובי שבתאי לתפקיד המפקח הכללי של משטרת ישראל וגונדר קטי פרי לתפקיד נציבת בתי הסוהר, כראויים לראשות הארגונים הביטחוניים החשובים. אביא באופן מידי הצעת מחליטים לאישורה של הממשלה בדבר המינויים ואני מצפה מכלל חברי הממשלה לאשרם ללא דיחוי. לפתחו של המפכ"ל המיועד מונחות בעיות בוערות, קשות ודחופות לטיפול".

גונדר קטי פרי (צילום: דוברות שב''ס)
גונדר קטי פרי (צילום: דוברות שב''ס)

כזכור, שמו של שבתאי עלה בתום דיונים ממושכים, שאף הגיעו לבית המשפט העליון - שחייב את השר אוחנה למנות מפכ"ל קבוע, לאחר שנתיים בהן מוטי כהן משמש כממלא המקום. עם היוודע דבר היבחרו של מפקד מג"ב כמועמד של השר לביטחון פנים לתפקיד המפכ"ל - פרסם כהן איגרת מיוחדת בשורות המשטרה ובה הוא הודיע על עזיבתו את הארגון. בדבריו אמר כהן כי תמיד פעל למען טובת הארגון ואנשיו, אולם בתקופת כהונתו הוא נאלץ להתמודד עם "אתגרים מסוג חדש - ניסיונות להתערבות בעבודת משטרת ישראל".

יעקב (קובי) שבתאי, 56, נשוי ואב לשלושה, התגייס לפני כ-30 שנה למשטרת ישראל כלוחם בימ"מ לאחר שהשתחרר מצה"ל כמ"פ בצנחנים. מאז שירת במגוון רחב של תפקידים ובהם מפקד תחנה ומפקד שני מרחבים בטרם מונה לתפקידו האחרון כמפקד משמר הגבול. במהלך שירותו נפצע מספר פעמים במהלך פעילויות מבצעיות, לאחריהן קיבל את עיטור המופת בשנת 1995 ואת עיטור האומץ בשנת 2004. שבתאי בעל תואר ראשון במנהל עסקים ותואר שני בחינוך.

ניצב קובי שבתאי (צילום: דוברות המשטרה)
ניצב קובי שבתאי (צילום: דוברות המשטרה)

הוועדה אישרה גם מינויה של גונדר קטי פרי לתפקיד נציבת שירות בתי הסוהר, ובהחלטה נכתב: "הוועדה הגיעה להחלטה כי אין פגם בטוהר המידות של המועמדת, ולא בטוהר המידות שבשיקולי השר לביטחון הפנים למנותה. החלטה זו התקבלה פה אחד והועברה לידיעת השר לביטחון הפנים".

גונדר קטי פרי, 56, נשואה ואם לשלושה, התגייסה לשב"ס לפני כ-30 שנה ומאז שירתה בשורה רחבה של תפקידים בארגון, ביניהם קצינת מודיעין, מפקדת בבית מעצר, ראש מחלקת האסיר, ראש מנהל משאבי אנוש, סגנית מפקד מחוז מרכז ועוד. לאחר מכן מונתה לתפקיד הבכיר של מפקדת מחוז דרום, והייתה לאישה הראשונה בתפקיד שטח מבצעי זה. פרי בעלת תואר ראשון ושני בלימודי אסלאם ומזרח תיכון, מחזיקה בתואר שני נוסף במדעי המדינה והיא גם בוגרת המכללה לביטחון לאומי.

גונדר פרי צמחה בתוך המערכת ומכירה אולי יותר מכל אחד אחר כי בפניה אתגרים לא פשוטים, וזאת לאור ריבוי אירועים חמורים בתוך צמרת הפיקוד והקצינות בשירות. בסביבת מכריה התבטאה גונדר פרי כי היא "מודעת לגודל המשימה ומוכנה ונחושה ליישם שינויים משמעותיים על מנת להשיב את 'הארגון הגדול הזה' למסלול ראוי, שכן נדמה לא אחת שהוא סטה מהדרך וההפקרות והתנהלות מעוררת התמיהה לא אחת מצאה בו אורח חיים לכאורה".