302 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים במהלך שנת 2020 – ירידה של כ-15% לעומת אשתקד. כך מסרה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שפרסמה היום (רביעי) את סיכום נתוני השנה האחרונה. הירידה במספר ההרוגים היתה על רקע הצניחה בתנועת כלי הרכב בכבישים, במהלך הסגר הראשון והסגר השני והירידה היחסית בתנועת כלי הרכב בין הסגרים.

מניתוח הנתונים עולה, כי בשנת 2020 חלה ירידה של 11.2% במספר התאונות הקטלניות, ומספרם עמד על 293. עיקר הירידה באה לידי ביטוי במרחב הבינעירוני, בעוד שבמרחב העירוני מספר ההרוגים נשאר דומה לשנה שעברה: 156 בני אדם נהרגו ב-2020 בתאונות בדרכים בינעירוניות, לעומת 214 אשתקד ו-139 נהרגו בתאונות בדרכים עירוניות, לעומת 136 אשתקד.

עוד עולה מהנתונים, כי נרשמה ירידה במספר ההרוגים בשיעור של כ-14% במגזר היהודי וכ-11% במגזר הערבי. עם זאת, ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים ציינו, כי במהלך תקופת הסגרים דווקא נצפתה עלייה במספר ההרוגים במגזר הערבי, בהשווואה לתקופות המקבילות בשנים קודמות. מניתוח הנתונים גם עולה, כי חלה עלייה של 3%בקרב ההרוגים בגילאי 65 ומעלה בכלל האוכלוסייה (69 הרוגים ב-2020 לעומת 68 אשתקד).

למרות שאין גידול משמעותי במספר ההרוגים בני 65 ומעלה, חלקם היחסי מסך הולכי הרגל ההרוגים עלה משמעותית לכ-46%, בעוד שאשתקד שיעורם עמד על כ-34%. ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים מעריכים שהירידה שנרשמה במספר ההוגים מקרב הולכי רגל בגילאי 44-25, הביא לעליית שיעורם של המבוגרים בני 65 ומעלה.

מחברי הדו"ח התריעו, כי השנה נצפתה עלייה בשיעור רוכבי האופנוע שנהרגו מסך ההרוגים, ונמשכת מגמת העלייה של השנים האחרונות. בשנת 2018 רוכבי האופנוע היוו 14% מסך ההרוגים בתאונות דרכים, ב-2018 שיעורם עלה ל-18% ואילו במהלך 2020 שיעורם עלה ל-25%, כאשר 68 רוכבי אופנוע נהרגו.

עוד מציינים מחברי הדו"ח, שכאשר בוחנים את ההרוגים בתאונות דרכים בעת שרכבו על כלים זעירים, עיקר הירידה באה לידי ביטוי באופניים רגילים – ירידה של כ-72% (5 הרוגים ב-2020 לעומת 18 הרוגים אשתקד). לעומת זאת, נצפתה עלייה של כ-31% ברוכבי האופניים החשמליים שנהרגו בתאונות – 21 הרוגים ב-2020, לעומת 16 הרוגים ב-2019.

עוד עולה מהנתונים, כי במהלך שנת 2020, השעה בה נהרגו הכי הרבה בתאונות דרכים היתה בין 20.00 ל-20.59, בעוד שאשתקד השעה הקטלנית ביותר היתה בין 18.00 ל-19.00. היום בו מספר ההורגים הגבוה ביותר בכל ימות השבוע היה חמישי.

16% מהנהגים שהיו מעורבים בתאונות חמורות לא נתנו זכות קדימה להולכי רגל, 11% נסעו במהירות מופרזת ושיעור דומה של נהגים לא ציית לרמזור.10% נוספים מהנהגים עברו בעת התאונה הקטלנית בין נתיבים, 8% לא שמרו על רווח ו-6% מהתאונות בהן היו מעורבים אופנועם וקטנועים נבעו בשל התנהגות הרוכבים.