צה"ל מסכם את שנת 2020, שתיזכר בעיקרה כשנה שבה נגיף הקורונה השתלט על חיינו. הצבא "נכנס מתחת לאלונקה" ותרם את חלקו במגפה, בעיקר כארגון בעל היכולות הלוגיסטיות הטובות במדינה. בנוסף לכך, המשיך בעיסוקיו הביטחוניים השוטפים בשלל הגזרות המבצעיות: עזה, לבנון, סוריה, איו"ש ואיראן.

במסגרת המאבק בקורונה, הקים צה"ל את מפקדת 'אלון', מפקדת הקורונה הלאומית לקטיעת שרשרת ההדבקה, בה משרתים כ-3,000 חוקרים אפידמיולוגיים והשלים  כ-236,218 חקירות אפידמיולוגיות (נכון לתאריך ה-26.12). הוא הקים מחלקת קורונה תת קרקעית בבית החולים "רמב"ם" שבחיפה, הסב שני כפרי נופש לטובת כפרי החלמה מקורונה. צה"ל סיפק כ-380 אלף מארזי מזון מטעם פיקוד העורף לציבור מתחילת המגיפה, והפעיל כ-52 יחידות סיוע לבתי החולים. הוא נתן מענה לשאלות בנוגע לנגיף, בפורטל החירום הלאומי של פיקוד העורף ובשיחות טלפון רבות. פיקוד העורף הקים כ-258 מפקדות שליטה ברשויות המקומיות.

מפקדת אלון, פיקוד העורף (קרדיט: דובר צה"ל)

במסגרת הפעילות השוטפת בעזה, יירט כ-80 שיגורי רקטות, המהווים 93 אחוזים מסך השיגורים לשטח פנוי ותקף לא פחות מ-300 מטרות ברצועה, כמענה ל-176 שיגורים שנורו לעבר שטח מדינת ישראל. 90 מהשיגורים נורו לשטח פתוח. הצבא חשף מנהרת טרור של ארגון החמאס שחצתה לשטח הארץ והשלים את המכשול התת קרקעי.

במסגרת הפעילות השוטפת בזירה הצפונית (לבנון וסוריה), צה"ל התמודד השנה עם החרפה מסוימת בניסיונות התגובה של הציר השיעי. הוא סיכל שני ניסיונות של ארגון החיזבאללה להוציא פיגוע לעבר חייליו, וחשף שתי זירות מטענים בגבול סוריה, כשסיכל אחת מחוליות המחבלים שהייתה אמונה על הנחת המטען. הצבא גם שיבש ניסיון פיגוע של חוליית חיזבאללה ("תיק הגולן") בגבול סוריה, ותקף כ-50 מטרות בחזית סוריה, זאת כחלק מהמב"מ והמאבק בהתבססות האיראנית בסוריה. כמו כן, צה"ל חשף כי השנה ביצע כ-20 פעילויות מבצעיות ייחודיות.

תקיפת צה"ל בסוריה. צילום: דובר צה"ל

במסגרת הפעילות השוטפת באיו"ש, הצבא עדכן על עלייה בפעולות חבלניות השנה, כ-60 במספר, לעומת שנה שעברה, בה היו רק 51 כאלו. מנגד, צה"ל עצר פחות חשודים השנה (כ-2,277 השנה, מול 3,328 בשנה שעברה). הוא חווה עליה באירועי ירי וזריקות אבנים, אך ירידה בפיגועי הדקירה. עוד הצליח לשלול כ-675,240 שקלים כחלק מהמאבק בכספי טרור. 

הצבא התמודד השנה גם עם מתקפות סייבר, וסיכל עשרות תקיפות שכאלה ע"י חטיבת ההגנה בסייבר. כחלק מהתכנית שבאמצעותה הוא משנה את פניו, הקים צה"ל השנה פיקוד חדש, "פיקוד ההכשרות והאימונים", וכנף חדשה, כנף 7, בחיל האוויר. הוא הקים אוגדה ייעודית שמטרתה סיוע בתמרון בכלל הזירות וחטיבה התקפית. הוא קיבל לזרועותיו ארבעה מטוסי אדיר F-35 וספינת סער שש, "אח"י מגן".