הקהילה היהודית בצרפת הביעה אתמול מחאה חריפה נגד הנשיא עמנואל מקרון, על רקע התרבות התקריות האנטישמיות בימים האחרונים.
בקמפיין האנטישמי נגד סגנית מיס צרפת, שסיפרה על אביה הישראלי, השתתף באופן פעיל ארגון ניאו־נאצי שכינה אותה "אחת מתוך שישה מיליון" וקרא להיטלר "להשלים את המלאכה". בפונטנבלו, מדרום לפריז, הושחתו 67 קברים בצלבי קרס (אם כי בית הקברות היהודי הסמוך לא נפגע). נוסף לכך, התארגנויות חמושות של פעילי ימין קיצוני צצות בכל פינה.

ובכל זאת, אולי במטרה לקרוץ לקהל הבוחרים הימני, התראיין מקרון לשבועות "ל'אקספרס" ויצא נגד "הבלעדיות של נציגי הקורבנות" בשיח הציבורי. "הפכנו לחברה שבה הקורבן תמיד צודק", אמר מקרון בהתבטאות שעוררה סערה.

עוד אמר הנשיא כי אנרי פיליפ פטן, המנהיג שכונן את ממשלת וישי במלחמת העולם השנייה, ששלחה יהודים רבים למחנות ההשמדה, היה "איש צבא גדול וגיבור מלחמת העולם הראשונה". עם זאת הבהיר מקרון כי "חונכתי בשנאה לאנטישמיות ולתבוסתנות של פטן".

על הסופר שרל מוראס, מנהיג הארגון האנטישמי "הפעולה הצרפתית", אמר מקרון: "אי אפשר להתעלם מקיומו". במקביל, נחשפה בצרפת פגישה חשאית של יועץ בכיר של הנשיא עם מריון לה פן, נכדתו של מייסד "החזית הלאומית", המתכוונת לחזור לפוליטיקה.

"מקרון מחזיר לאור הזרקורים את גדולי האנטישמים", הגיב בזעם נשיא מועצת הארגונים היהודיים בצרפת פרנסיס כליפה. "אנחנו מכירים את מחויבותו הכנה למלחמה באנטישמיות, אבל הוא בחר בדרך מסוכנת. האנשים האלה מייצגים את הצד האפל של צרפת. זהו עלבון לכל קורבנות מלחמת העולם השנייה".