קובי שמעוני, הידוע בכינויו "סאבלימינל", שוחח היום (חמישי) עם ליאת רון ואלון גל ב-103FM על השנה הקשה של האמנים בעקבות משבר הקורונה: "זאת הייתה שנה קשוחה מאוד, כולנו סובלים מדיכאון קשה בשנה הזו. זה לא רק עניין של פרנסה, נעלמו לנו אנשים, חברים". 

סתמו את הפה אבל ממש לאמנים. באיזה חצר הופעת לאחרונה?
"אני מוכן להופיע במעליות, איפה שרוצים, לא אכפת לי איפה, אני רק רוצה לראות את הקהל שלי ולהופיע שוב. זאת הייתה שנה קשוחה מאוד לאמנים, אבל אני לא מאלו שמתלוננים, אפילו שיש הרבה על מה, כולנו סובלים מדיכאון קשה בשנה הזאת. לשמחתי ולמזלי אני מסוג האמנים שיוצרים, ועוסק בכל מיני דברים, אבל זה קשה. זה לא רק עניין של פרנסה, צריך להבין את המצוקה האמתית של האומנים ושל עולם התרבות - התברכנו בזה שאנו מתפרנסים ממה שאנחנו אוהבים, אז החברים האמיתיים שלנו נעלמו, ואף אחד לא עונה לטלפון".

*ברקע: הקטע עם אביתר בנאי מארץ נהדרת*, זה קצת עצוב.
"גאונים, אתמול ממש ברח לי פיפי מרוב צחוק. זה עצוב מאוד, אבל אני לא מהאמנים שרוצים להתבכיין ולהתלונן. בסופו של דבר יש מגפה שהיא בכל העולם, בהופעות שלנו, מה לעשות, אנשים מתגודדים. חשוב לי יותר מהכל בשנה הזאת, שאבי ואמי ייצאו ממנה בחיים, שכולנו נהיה בריאים, נצליח לשרוד את זה ואחר כך נמצא איך להרים הלאה".

בוא נדבר תכלס, מה עשית השנה?
"השנה התעסקתי בדברים אחרים, קצת בעולם הפרסום שגם סובל אך לפחות 'נושם', חזרתי לעשות פרסומות ג'ינגלים ולהפיק פרסומות, התעסקתי גם בתחום ההייטק. לשמחתי אני אמן יוצר, אז מה שאנחנו עושים זה להרים את המורל ולצאת מהדיכאון, אז אנחנו נפגשים באולפן. שום דבר מהדברים האלה לא מובילים ישירות לפרנסה, אני מרגיש שאני עובד 500%, מהבוקר עד הלילה בלי לנשום, כדי להביא 10-20 אחוזים ממה שהייתי רגיל להכניס".

מחאת האמנים נגד הסגר (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת האמנים נגד הסגר (צילום: אבשלום ששוני)

אתה חושב שהממשלה שלנו, מתעלמת ממשבר עולם התרבות?
"אם היה ארגון שמכניס כמה מיליארדים בשנה, כמו ענף התיירות, היו מתנהגים אחרת. התרבות זו קבוצה של אנשים פרטיים, ברור שמישהו צועק ובועט מתייחסים אליו, אך לנו יש פחות כוח לעשות זאת, אז אנחנו קצת נשארים מאחור. זה נורא עצוב, אבל אני מתעקש להסתכל על הטוב כשאפשר. הייתי אומר לשר התרבות לפני הכל: 'תעצור, תדאג לכל האנשים מהתחום שתהיה להם פרנסה ולחם בבית עד סוף 2021', כי אף לא מדמיין שעד סוף השנה הבאה נראה את עצמנו בין אלפי אנשים קופצים ומזיעים, זה לא עומד לקרות. להופיע מול הזום, זה כוסות רוח למת, אז שידאגו לנו".

הוא הוסיף: "כל החיים שילמנו מיסים, היינו בצבא, תמיד התנדבנו ותרמנו, הפעם המגפה פגעה בנו ראשונים ונצא ממנה אחרונים, אז בואו תסגרו לנו את הפינה של הלחם והחלב שיהיה בבית ונסתדר.

הלחם והחלב שלכם עוד מובטח, מה עם אלו שמקיפים אתכם?
"אני מסכים איתך ואנחנו מרגשים באותה סירה, זה אחים שלנו, הם נעלמו מהפריים. בהחלט עושים מה שאפשר כדי לתמוך, אבל אין מאיפה. אין משהו באופק שממנו תכנס הכנסה. כל שאר המעגלים - אין הכנסות, הכל לא עומד לקרות בשנה שנתיים הקרובות".