שנת 2020, שנת הקורונה, לא תיזכר טוב לכלכלה הישראלית אך הבורסה של תל אביב סיימה את שנת 2020 בתנופה ובהבטחות גדולות. זאת  לא הייתה שנה של עליית שערי מניות עליונה במדדים, שכן בחישוב שנתי מדד ת"א 35 ירד בכ-11% (בעיקר בהובלתן השלילית של מניות הבנקים) ומדד ת"א 125 ירד בכ-3.0% בלבד.

עם זאת, הייתה זו שנה של תנופה, שנה של עליה בפעילות הבורסה ועליה במרכזיותה בכלכלה המקומית. הייתה זו שנה שבה החיבור בין ענף ההייטק של ישראל, חוט השדרה של הכלכלה של ישראל והבורסה התהדק וזה בא לידי ביטוי בגידול בהנפקות של חברות טכנולוגיות ובזינוק של מדד ת"א טל טק עילית בכ-39.3% השנה .

יחסית לבורסות העולם, הבורסה בתל אביב לא הצטיינה כאמור בעליות שערים וזה בניגוד לבורסות של ני יורק שכן האס אנד פי 500 עלה בכ-18.0%. גם במזרח הרחוק היו עליות לרוב - הניקי של טוקיו עלה בכ-19.0% ושנחאי בכ-30.0%.

המגמות באירופה דמו יותר לתל אביב שכן לונדון ירדה בכ-11.5% פריז בכ-5.0% ואילו מדריד ירדה בכ-13.0% אם כי אירופה עלתה בכ-3.5%.

על אף שהשערים בבורסת תל אביב לא עלו בשנת 2020, היא בהחלט רשמה שיפור משמעותי בנזילות, בהנפקות ובקשר בין הבורסה והכלכלה המקומית. השיפור בנזילות בא לידי ביטוי בעלייה של כ-36% במחזור היומי הממוצע, שעלה לכ-1.9 מיליארד שקל לעומת 1.3 מיליארד בשנת 2019.

 במהלך השנה בוצעו 30 הנפקות חדשות, 13 מהם או כ-43% מהם הן של חברות הייטק. 30 החברות החדשות גייסו כ-4.6 מיליארד שקל וכלל הגיוסים הסתכמו ב-2020 בכ-83.1 מיליארד שקל, כ 66.8 מיליארד שקל בשוק אגרות החוב וכ-16.3 מיליארד בשוק המניות . 

ירון ויצנבליט, שותף וראש אשכול ההיי-טק בפירמה הפיננסית הבינלאומית PwC אמר למעריב און ליין, "בעיני הדבר הכי בולט בפעילות הבורסה בשנת 2020 היה חזרתן של חברות הטכנולוגיה לקדמת הבורסה".

ריבית נמוכה, הגדלת כמות הכסף, עידוד השקעות, הסתת הון לכיוונן של חברות טכנולוגיה, צורך פסיכולוגי ואולי אף שינוי שיטת החיתום והתפיסה בשוק ההון הישראלי,  היו והינם חלק מהסיבות ביצירת סביבה ידידותית לביצוע הנפקה ויצירת ערך. אך גם אין ספק שכמו תמיד היזמים הישראלים בעיקר בתחום הטכנולוגי לא פספסו את ההזמנות העסקית. התוצאה לא איחרה לבוא ואולי אף זירזה תהליכים שבמציאות נורמטיבית היו מתמשכים על פני תקופה ארוכה יותר.

ימים יגידו האם חזרתן של חברות הטכנולוגיה לבורסה המקומית הינה אפיזודה חולפת או תחילתה של מגמה משנה מציאות בשוק ההייטק. 

למרות שמאז שנפל בית המקדש הנבואה ניתנה לטיפשים אני אסתכן ואומר שאני צופה המשך התחזקות הבורסה גם בשנת 2021, אני לא אומר שהשערים יעלו או ירדו אך הבורסה כמוסד תתחזק. ומי יודע? אם החיסונים יעשו את שלהם והמגיפה תעבור מהעולם השערים עשויים לעלות במיוחד במחצית השנייה של השנה.  

לסיכום אני רוצה להוסיף שמשק מודרני מצליח אם יש קשר הדוק וחזק בין הכלכלה הריאלית ושוק ההון. בעבר זה לא היה מודגש מדי כאן בישראל, אך בשנת 2020 ראינו סימנים של שינוי לטובה".