ראש הממשלה בנימין נתניהו נחוש לאשר את השריונים ברשימת הליכוד לבחירות על אף ההתנגדות במפלגתו. ועדת החוקה של התנועה אומנם אישרה שלשום את הצעתם של נתניהו ושל יו"ר מרכז התנועה חיים כץ, בנוגע לאי־קיום הפריימריז בגלל הגבלות הסגר והקורונה, ושריון שישה מקומות ברשימה למועמדים מבחוץ שיביא נתניהו - אבל במפלגה יש מי שהחליטו להילחם בכך.

נתניהו מסכם את 2020

בניגוד למה שקובעת חוקת הליכוד, ההחלטה בנושא תועבר לאישור סופי במזכירות הליכוד ולא לאישורם של 3,700 חברי המרכז, בנימוק שלפיו אי אפשר לכנס את ישיבת המרכז ולקיים הצבעה תחת הגבלות הסגר. סגן שר הבריאות יואב קיש אף הציג בפני חברי ועדת החוקה של הליכוד מצגת של משרד הבריאות כדי לחזק את הטענה שאי אפשר לכנס את  המרכז במצב של עלייה מתמדת בתחלואה. 

ח"כ שבח שטרן (הליכוד), שנכנס לכנסת רק בשבוע שעבר, לאחר שח"כ מיכל שיר מהליכוד עברה אל מפלגתו החדשה של גדעון סער, הגיש עתירה דחופה לבית הדין העליון של המפלגה בעניין השריונים. בעתירה הוא טוען: ”כתוצאה מההחלטה, ארבעה ח"כים, אנשי הציונות הדתית וההתיישבות (קלנר, הלוי, וטורי ושטרן) שנמצאים בין המקומות 30־34, יידחקו למקומות לא ריאליים".

שטרן מבסס את עתירתו נגד השריונים שמקדם נתניהו על החלטה קודמת של חמישה חברי בית הדין של המפלגה בראשות עו"ד מיכאל קליינר מלפני פחות משנתיים, ובה נקבע כי השריונים נוגדים את חוקת הליכוד וכי לא יתאפשר יותר לראש הממשלה לבצע שריונים ללא תיקון בחוקת הליכוד. שטרן אמר אתמול: "שיטת השריונים פסולה ולא הביאה בעבר תועלת אלקטורלית לליכוד. אני סומך על בית הדין של התנועה שייתן לי ולחבריי את הסעד הדרוש, וימנע את דחיקתנו השרירותית במורד הרשימה למקומות לא ריאליים".

אבל זה אינו הקרב המשפטי היחיד בליכוד: קבוצת חברי מרכז עתרה לבית הדין של התנועה נגד ההחלטה לא לקיים פריימריז. בית הדין יתכנס כבר מחרתיים כדי לדון בארבע עתירות שהוגשו נגד ההחלטה לבטל את הפריימריז ולאפשר לבנימין נתניהו לשריין שישה מקומות ריאליים וגבוליים ברשימה. 

חברי מזכירות הליכוד כבר קיבלו זימון לדיון שיתקיים בשעה 17:00. גורמים בסביבת נתניהו אומרים כי הוא מוטרד מהאפשרות שבית הדין יבטל את החלטת ועדת החוקה, כולה או חלק ממנה, וכי הוא נחוש לבטל את הפריימריז ואת השריונים כעסקת חבילה. אתמול אחר הצהריים קיבלו חברי המזכירות הודעה כי הדיון הוקדם למחר בערב (מוצאי שבת), והמשמעות היא שנתניהו מנסה לקבל את אישור המזכירות לפני הדיון בבית הדין, שעלול לטרפד את יוזמתו לביטול הפריימריז ואישור שריונים. 

בתוך כך, מתרחבת רשימת המועמדים לשריון ברשימת הליכוד. שמו של שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר, המקורב מאוד לנתניהו, ירד מהפרק לאחר שדרמר הבהיר כי בשלב זה הוא אינו מעוניין להיכנס לפוליטיקה אף שהוצע לו מקום גבוה. שם נוסף שעלה הוא זה של יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, הזוכה בתמיכה רחבה של ראשי רשויות המזוהים עם הליכוד. ראשי הרשויות כבר פנו לנתניהו בבקשה לשריין את ביבס, אולם ביבס עצמו דחה את ההצעה וכתב: "השלטון המקומי הוא השלטון היחיד היציב במדינה ואמשיך להנהיג אותו".

נכון לעכשיו, השם הכי חם בסל השריונים של נתניהו הוא זה של מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר משה בר סימן טוב, הנחשב למקורב לראש הממשלה. גורם המקורב לנתניהו אמר: "בר סימן טוב עשוי לחזק את הצלחתו של ראש הממשלה במלחמה בנגיף הקורונה, וגם להיות חלק פעיל בהכנת תוכנית כלכלית ליום שאחרי המגיפה".