שנת 2020, עם שלושה סגרים וחודשים ארוכים של קורונה לא מנעה מאגף התנועה במשטרה לבצע פעילות אכיפה אינטנסיבית במסגרת המאמץ המתמשך במאבק בתאונות הדרכים. כראיה לכך עולה כי במהלך שנה זו פסלו שוטרי אגף התנועה 35,530 רישיונות נהיגה לנהגים שנתפסו בעת נהיגה פרועה וביצוע עבירות תנועה חמורות תוך סיכון חיי אדם.

בנוסף, השביתו השוטרים במהלך השנה הנוכחית 13,662 כלי רכב. נבהיר, כי בהתייחס לעובדה שמדובר בשנה מאתגרת, שוטרי אגף התנועה הוכיחו נחישות וחרף המגבלות והסגרים עמדו ביעדים ואף מעבר לכך. 

מסתבר כי בשנה האחרונה עם כניסתו של ניצב אלון אריה לתפקידו כראש אגף התנועה במשטרה ויחד עם פיקוד האגף בוצע שינוי במדיניות האכיפה והשירות למשתמשים בדרך, כאשר מדיניות זו באה לידי ביטוי בהפעלת כוחות בשטח, השתנות ויצירתיות תוך כדי תנועה, בדגש על החמרה בעבירות מסכנות חיים ועבירות בריונות בכביש באמצעות מודלי אכיפה ייחודיים. 

באגף התנועה מציינים כי במסגרת המאמץ המתמשך של משטרת ישראל במאבק בתאונות הדרכים, הגובות מחיר יקר בחיי אדם בכל שנה ושנה, אגף התנועה שם לו למטרה להגביר ולמקד את האכיפה, בעבירות מסכנות חיים ובריונות הגורמות לתאונות דרכים.

"כמי שעוסקים לילות כימים באכיפה ומתן שירות למשתמשי הדרך, אנו רואים את הירידה בהרוגים בתאונות הדרכים, כזריקת מוטיבציה להמשיך ולפעול בדרך הארוכה והקשה של המאבק בקטל בכבישים ומבינים, שפעילות ממוקדת ומרתיעה תוך הגדלת סיכויי מבצעי העבירות להיתפס, גורמת לשינוי בתודעה ובתרבות הנהיגה, ומצמצמת את תאונות הדרכים והנפגעים."

אגב, הפעילות המשטרתית התמקדה בכבישים משפיעים ומועדים, בהם יש את מירב הנפגעים והתאונות, וזאת עפ"י ניתוח הכבישים והתאונות באמצעות מחלקת המחקר של אגף התנועה.

פעילות אגף התנועה (צילום: דוברות המשטרה)
פעילות אגף התנועה (צילום: דוברות המשטרה)

כאמור, במהלך העשור האחרון משטרת ישראל פסלה 369,207 רישיונות נהיגה באמצעות פעילות אכיפה של השוטרים בשטח. פסילת רישיון נהיגה הינה סנקציה משמעותית וחמורה, שכן לקיחת רישיון הנהיגה מיד עם ביצוע העבירה למשך 30 ימים מייצרת הרתעה ומרחיקה נהגים עבריינים מהכבישים.

גם בנוגע להשבתת כלי רכב מדובר בסנקציה משמעותית וחמורה שכן לקיחת כלי רכב מבעליו מיד עם ביצוע העבירה למשך 30 יום מייצרת הרתעה , מרחיקה עבריינים מהכביש ולא אחת גם פוגעת כלכלית בבעלי הרכבים אשר כלי הרכב עבורם הינו כלי עבודה כמו נהגי משאיות. 

מתוך ניתוח הנתונים באגף התנועה ניתן לראות כי הערים המובילות בהן נפסלו הכי הרבה רישיונות נהיגה בעשור האחרון הן:

ירושלים - 44,150 רישיונות נפסלו.

ת"א - 34,294 רישיונות נפסלו.

חיפה - 23,554 רישיונות שנפסלו.

ראשל"צ - 16,589 רישיונות שנפסלו.

ב"ש - 15,660 רישיונות שנפסלו.

באגף התנועה קבעו נוהל עבודה ויעדים לשנת 2021 שנכנסה לתוקפה ובמהלכה יתמקדו באכיפה אפקטיבית ומתן שירות למשתמשי הדרך, במטרה לצמצם את תאונות הדרכים ולהציל חיים בכבישים.