בכירים בהייטק הישראלי השתתפו באירוע הסיום הווירטואלי של תכנית 'אדווה' המכשירה נשים חרדיות לתפקידי פיתוח בתעשייה, שהתקיים בשבוע שעבר. את מחזור ההכשרה הראשון של התוכנית, שנמשך כשנתיים, סייממו 81 בנות, ועוד טרם סיומה הרשמי - 13 מהמשתתפות, כ-16% מסך הבוגרות, כבר השתלבו בתפקידי ליבה בחברות מובילות כמו אפל, פייסבוק, צ'ק פוינט ו-XM Cyber. את התכנית מפעילה Scale- Up Velocity חברה לתועלת הציבור מבית Start-Up Nation Central, העוסקת בקידום ענף ההייטק הישראלי באמצעות פיתוח תוכניות להעשרת ההון האנושי.

כאמור, תכנית אדווה היא תכנית פורצת דרך להכשרת תלמידות סמינרים מצטיינות במסלול הנדסאי תוכנה. היא אורכת כשנתיים, ומשלבת לימודי מתמטיקה ומדעי המחשב ברמה אקדמית ובהנחיית סגל אקדמאי בכיר מהאוניברסיטאות המובילות, תוך התנסות מעשית בפרויקטים בשיתוף, IBM, Mobilieye, Google וגורמים ממשרד הביטחון. התכנית זוכה לתמיכה מלאה של ראשי הקהילה החרדית, בכירי תעשיית ההייטק הישראלית, גורמים מובילים באקדמיה וגורמי ממשל. ייחודה של התכנית הוא בחיבור בין מגזרים אלה המייצר חלון הזדמנויות ראשון מסוגו לשילובן של טאלנטיות חרדיות בתפקידי ליבה. המחזור השני של התכנית צפוי להסתיים במהלך חודש ספטמבר 2021.

בין המשתתפים באירוע הסיום: פרופ' יוג'ין קנדל, מנכ"ל Start-Up Nation Central; מתי צויג, מנכ"לית Scale-Up Velocity; ענת גרימלנד, סמנכ"ל אסטרטגיה ב-Scale-Up Velocity; רוני פרידמן, מנכ"ל אפל ישראל; משה שיינפלד, ראש צוות אלגוריתמים במובילאי; מור שלזינגר, מנהלת פיתוח ב-Google בישראל, אל"מ י' מפקד אופק 324, היחידה הטכנולוגית-מבצעית של חיל האוויר, ד"ר אמיר רובינשטיין מבית הספר למדעי המחשב באוניברסיטת תל אביב וישראל תיק, חבר במל"ג, עמית במכון החרדי  למחקרי מדיניות וסמנכ"ל סמינר בית יעקב.

המשתתפות בתוכנית (צילום: ללא קרדיט)
המשתתפות בתוכנית (צילום: ללא קרדיט)

"השקענו בתכנית סכום לא מבוטל של 10 מיליון שקלים, כ-125 אלף שקלים עבור כל סטודנטית", סיפר במהלך האירוע פרופ' יוג'ין קנדל, מנכ"ל Start-Up Nation Central, "אך אם מחשבים את משכורתן רק של 16% מהבוגרות שכבר השתלבו בתעשיית ההייטק ב-30 השנים הקרובות, אנחנו מגיעים לסכום של מעל 25 מיליון שקלים, ש-40% ממנו צפוי לחזור לקופת המדינה ממסים. אנחנו זיהינו את הפוטנציאל העצום של הנשים החרדיות והבנו שניתן להגיע אל אותן טאלנטיות ולהכשירן. התרומה הכלכלית שלהן למשק היא אדירה".

ענת גרימלנד, סמנכ"לית אסטרטגיה ב-Scale-Up Velocity הסבירה כי "סיומו של המחזור הראשון של תכנית 'אדווה' ושילובן של הבוגרות בחברות הייטק מובילות הופכים את החזון שלנו למציאות. לאחר הוכחת ההתכנות והערך שהיא מייצרת למשק ולבוגרות, המטרה שלנו היא שגופי ממשל, רשויות ומוסדות אקדמיים נוספים יאמצו את המודלים שפתחנו בתכניות השונות שאנו מובילים, וינהלו אותן באופן עצמאי ורחב. אנחנו כבר יכולים לספר בהתרגשות שבימים אלו מחזור נוסף של התכנית נפתח בהובלת המכון החרדי למחקרי מדיניות והמרכז האקדמי לב".

לדברי מור שלזינגר, מנהלת פיתוח בגוגל בישראל וחברת וועדת ההיגוי של התכנית, הערך המוסף של התכנית לתעשייה הוא עצום. "היא פותחת דלת לכניסה של קבוצות ייחודיות כמו נשים וערבים לתחום, ומאפשרת להבין את הצרכים הייחודיים ואת הפערים שאנחנו, בחברות ההייטק, צריכים להיות מודעים אליהם. גוגל, בדומה לחברות אחרות, מחפשת חשיבה מחוץ לקופסא ויכולת התמודדות עם אתגרים, התרשמתי לראות את כל זאת ועוד מצד המשתתפות בתוכנית", ציינה. 

אל"מ י', מפקד יחידת אופק 324 בחיל האוויר הסביר כי "אנחנו מבינים שגיוון בהון האנושי הוא היום שם המשחק, גם בחברות במשק וגם בתוך היחידות הצבאיות. כבר כיום יש לנו ביחידה 15 בנות חרדיות שעוסקות בפיתוח מערכות מבצעיות וההצלחה היא לא רק בהיבטים המקצועיים אלא גם ובעיקר במשמעות ובחיבורים שהוא יוצר. את האפקט של תכנית כמו 'אדווה' אנחנו נראה שנים קדימה. שילוב הבוגרות החרדיות זה לא פחות מיעד אסטרטגי-לאומי".