בתי בת ה־18 סובלת מכאבי בטן איומים. זה התחיל מכאב בבטן העליונה, ובחודשים האחרונים ירד לבטן התחתונה. ביצענו כל בדיקה אפשרית - מבדיקות גינקולוגיות ועד לבדיקות גסטרולוגיות - והכל יצא תקין. הילדה עומדת להתגייס בעוד שלושה חודשים ולא מפסיקה להתלונן על כאבים. מה דעתך?
"כשמטופלים מתלוננים על כאבי בטן קשים ואנחנו עושים את כל הבדיקות, אבל מגלים שכל הממצאים תקינים, אנחנו נוהגים להגדיר את זה כתסמונת 'המעי הרגיז', ולעתים אפילו כתסמונת 'המעי הרגיש'. בו זמנית תמיד כדאי לבדוק אלרגיה או רגישות למזון. לעתים כאבי בטן מוקרנים מהגב, אבל זהו דבר די נדיר אצל צעירים בני גילה. יש ילדים שהאזור הרגיש אצלם הוא הראש, ובכל פעם שהם קצת בלחץ או חוששים מפני משהו, באופן אוטומטי כואב להם הראש. יש כאלה שהבטן יותר רגישה אצלם, ובכל אירוע דרמטי או מלחיץ הם באופן אוטומטי יסבלו מכאבי בטן, ואפילו בחילות. תשאלי את עצמך אם היא ילדה מתוחה, ויותר מזה, אם יש לה סיבה להיות במתח בתקופה האחרונה? ייתכן שחוויית הגיוס גורמת לה למתח. יכול להיות שאם היא תיטול באופן חד־פעמי כדור הרגעה, היא תרגיש טוב יותר וכאבי הבטן ייעלמו".

האם אנטיביוטיקה מנטרלת את החיסון נגד קורונה?
"אם את נוטלת אנטיביוטיקה בגלל שאת סובלת ממחלה כלשהי, ההמלצה היא לסיים את האנטיביוטיקה, ורק אז לגשת ולקבל את החיסון. אין שום בעיה ליטול אנטיביוטיקה לפני, אחרי או בזמן החיסון, שכן היא אינה מנטרלת את החיסון, אבל ההעדפה היא שתבצעי את החיסון כשאת במיטבך".

נכדתי, בת 15 וחצי, סובלת מפצעי בגרות. רופא העור המליץ לתת לה רואקוטן. לצערי, היא סבלה בעבר ממחלת הנשיקה ותפקודי הכבד שלה עדיין לא תקינים. האם זה בסדר ליטול את התרופה?
"גיל 15 הוא רגיש מאוד מבחינת הדימוי העצמי, גם לבנים וגם לבנות. הם עומדים שעות מול הראי, וכל פצעון הוא מבחינתם סוף העולם. הטיפול בפצעי הבגרות תלוי בכמות הפצעונים. אם יש תרופה אחת ויחידה שיכולה לסייע ולהעביר את הפצעים זו רואקוטן. יחד עם זאת, מדובר בתרופה שיש לה תופעות לוואי, ולכן במקרה של נכדתך כדאי לשקול יחד עם הרופא המטפל שלה את דחיית התחלת הטיפול בתרופה זו עד שתפקוד הכבד ישוב לנורמה. הכבד הוא איבר שמתאושש די מהר, אבל עדיין חשוב להתייעץ עם רופא המשפחה כדי שיבדוק את המצב. כמובן שיש מקרים שבהם אפשר להתחיל בטיפול אם ההפרעה בתפקודי הכבד היא קלה בלבד, ובמקביל לעקוב ולבדוק אם יש הידרדרות במצב הכבד או לא. אדגיש שיש כמה רמות טיפול - אפשר להתחיל להשתמש בקרמים על בסיס ויטמין A, יש משחות ואנטיביוטיקה. אך אם כל אלה לא עזרו, הרי שרואקוטן היא הפתרון".

אני בת 62. לפני חודש וחצי עברתי בדיקות כלליות והתברר כי אני סובלת מכבד שומני. איך אוכל לטפל בבעיה?
"כמעט לכולם יש כבד שומני, ועד לפני כמה שנים בעולם הרפואה כלל לא התייחסו לבעיה הזו כאל מחלה משמעותית. עם הזמן שמו לב לכך שיותר ויותר חולים במחלת הכבד השומני פיתחו מחלות כבד כמו שחמת (צירוזיס) ובהמשך אפילו סרטן בכבד. היום בעולם הרפואה מתייחסים לבעיית הכבד השומני ברצינות רבה ונלחמים לטפל בה בשיטות שונות. הדרך הכי טובה לטפל בכבד שומני היא להיכנס למשטר דיאטטי ולהקפיד על פעילות גופנית באופן יומיומי. רבים ממליצים על תזונה טבעית, נטולת פחמימות, שומנים, סוכרים ומזון מתועש ומעובד. ככל שהתפריט יהיה עשיר בירקות, מה טוב".

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה. רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה.