למרות דרישה לנוהל מחמיר בכל הנוגע לאכיפה בבתי אבות, בחודשים האחרונים נרשמה התעלמות מוחלטת מההנחיות לבצע דגימות קורונה מהירות ומקיפות של כל הדיירים במוסדות הגריאטריים שבהם נרשמה התפרצות של המחלה. כזכור, בחודש אפריל האחרון, זמן קצר לאחר התפרצות הקורונה בישראל, קבע פרופ' רוני גמזו, אז ראש מטה מגן אבות ואמהות, נוהל מחמיר בניסיון לבודד את נשאי הנגיף.

עד לפני כחודשיים, בזמן שמד"א ביצעו את הדגימות בבתי האבות הסיעודיים (כיום הם מבצעים רק את החיסונים) התנהל המצב באופן שתואם את הדרישות המחמירות. אולם לפני כחודשיים כאמור, ככל הנראה משיקולי תקציב, משרד האוצר הודיע כי הגוף המבצע את בדיקות הקורונה במוסדות הגריאטריים יוחלף וגם המעבדות שמפענחות את הבדיקות יוחלפו. מדובר בשתי חברות פרטיות ומאז כניסתן לתפקיד, משרד הבריאות אינו מחייב את הפעלת הנוהל המחמיר בשטח.

לידי "מעריב" הגיעו עשרות עדויות, שלפיהן באף אחד מ־184 בתי האבות הסיעודיים שבהם אירעה התפרצות של הנגיף בחודש האחרון, לא בוצעה מיד דגימה מקיפה של כל אוכלוסיית המוסד. מבירור מול חברות הדגימה לא עולה תשובה ברורה לגבי קושי לוגיסטי שלהן לעמוד בנוהל אבל משרד הבריאות אינו מחייב אותן לעמוד בו.

קשישים בבית אבות (צילום: אנה קפלן, פלאש 90)
קשישים בבית אבות (צילום: אנה קפלן, פלאש 90)


מאידך, דיירים בבתי אבות סיעודיים בהם התרחשה התפרצות של קורונה, לא מחוסנים עד לדגימת כלל הקשישים השוהים בו. התוצאה היא פגיעה כפולה - התפרצות שהביאה למותם של 130 דיירי בתי אבות רק בדצמבר ובנוסף יעדי מבצע חיסון האוכלוסייה הקשישה, ואיתו היציאה מהסגר וחיסון כלל האוכלוסייה, מתעכב מאד ועלול להימשך עוד שבועות ארוכים.

זאת ועוד, מייסד עמותת משפחות הקשישים בבתי האבות ד"ר אוריין יצחק מדגיש כי "אנחנו עדיין בעיצומה של מלחמה עם כאלף מאומתים מהקשישים בבתי האבות רק בדצמבר - כשמשרד הבריאות לוקה באופוריית חיסונים. למרות זאת, במצב הנוכחי ייקח חודשים לסיים את המנה הראשונה במוסדות ולא שבוע־שבועיים כמתוכנן. 

שורש הבעיה הוא ניסיון של המדינה לחסוך כסף על חיי הקשישים. זה קרה כאשר הוחלפו לפני חודשיים המעבדות שסיפקו תשובות בתוך יממה. כעת התשובות מגיעות רק כעבור מספר ימים והן פחות מהימנות ממקודם". כל פניותיה של עמותת משפחות הקשישים למשרד הבריאות להשיב על כנם את הנהלים הקודמים נענו בשלילה. גורמים במד"א, שכאמור הוצא על ידי האוצר ממערך דגימת הבדיקות בבתי האבות בשל שיקולי תקציב, וגורמים בבתי האבות עצמם מתריעים: "הממשלה יורה לעצמה ברגל הצלחת מבצע החיסונים, ומזניחה את ההתפרצות הקיימת במוסדות הסיעודיים - חיי קשישים מוקרבים על מזבח יחסי הציבור של מבצע החיסונים".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "לא חל כל שינוי בנהלים ואכן כל מוסד שנמצא בסקר מאומת אחד איש צוות או מטופל המסגרת/מחלקה כולה נדגמת בהמשך. היו אירועים חריגים ותקלות גם בהליך הדיגום והפעילות במעבדות חדשות אך הנושא נמצא בראש סדר העדיפות לבדיקה ומרבית הבעיות והתקלות נפתרו. פיקוד העורף ו'מגן אבות ואמהות' בודקים כל אירוע פרטני".