משרד המשפטים עורך היום (ראשון) אירוע פרידה מהשר היוצא, אבי ניסנקורן, שהודיע בשבוע שעבר על התפטרותו מהתפקיד לאחר שעזב את כחול לבן וחבר למפלגת "הישראלים" בראשותו של ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי. באירוע ישאו דברים השר היוצא ניסנקורן, היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט ומ״מ המנכ״לית סיגל יעקבי.

"נכנסתי לתפקיד כדי למלא אינטרסים לאומיים ולא אינטרס אישי, לא של ראש הממשלה ולא של אף אחד אחר", אמר ניסנקורן בפתח דבריו. "עיקרון זה ליווה אותי בכל כהונתי. שר משפטים שאומר שיש לשמור על עצמאות שומרי הסף ומסרב לדרישות הזויות להכניס פוליטיזציה למינוי בכירי שלטון החוק ושופטי ישראל - מה שעשיתי - הוא שר משפטים שעושה את עבודתו, הוא שר משפטים שפוי. לצערי השפוי הפך להיות רדיקלי, ואת זה צריך לנצח".

"שפיות ושמירה על שלטון החוק הם עמדות קשות לעיכול עבור מי שמבקש לחבל במערכת ולהסית נגדה עבור מי שהאינטרס האישי שלו גובר על הציבורי", אמר בחריפות. "מבקשי רעתה של המערכת הפיצו וממשיכים להפיץ שקרים ותאוריות קונספירציה מופרכות. אנחנו צריכים להגן על הדמוקרטיה ועל שומרי הסף, אנחנו במלחמה לשמור על הדמוקרטיה. מי שמבין את תפקידו כנבחר ציבור לא נרתע".

הוא הדגיש: "אף אחד לא רוצה לחיות במדינה שבה שר המשפטים נכנע ומתכופף בפני ניסיונות השתלטות של נאשם בשוחד מרמה והפרת אמונים נגד מערכת שלטון החוק. לצערי בישראל היום זה לא ברור מאליו".

"אי אפשר להתכופף בפני התוקפים, חייבים לנצח בשביל הדמוקרטיה", הדגיש. "גם כשהדבר דרש מאבקים בחוץ או יצר משבר פוליטי מחוץ או מבית, לא שכחתי את העיקרון היסודי הזה. לא הסכמתי ולעולם לא הייתי מסכים לקצץ בסמכויות שר ומשרד המשפטים ועיקור התפקיד מתוכן. וכשהתגלעו המחלוקות בעניין זה במפלגתי שלי, אני באתי בשביל ערכים ואמשיך בשביל ערכים ולכן עשיתי צעד מתבקש להיפרד וללכת למקום שבו אגשים את הערכים שלי. מי שאיבד את הערכים אני לא יכול להמשיך איתו. יש לנו עוד עבודה רבה, אמשיך לקדם את המהלכים הללו גם בהמשך. אין לנו ברירה אלא לנצח". 

שר המשפטים אבי ניסנקורן (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)
שר המשפטים אבי ניסנקורן (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)

היועמ"ש מנדלבליט אמר בפתח דבריו: "לפני שבעה חודשים וחצי הצגת שלוש משימות שניצבו לנגד עיניך - שמירה על הדמוקרטיה הישראלית, הגנה על שלטון החוק ושחזור אמון הציבור במערכת המשפט. גם הצהרת שתשמש חומת מגן למערכת אכיפת החוק. ואכן מערכת אכיפת החוק זקוקה להגנה שכזו נוכח הניסיונות הבלתי פוסקים לגרור אותה לשדה הפוליטי ולפגוע בלגיטימיות הציבורית של תהליכי קבלת ההחלטות שלה".

"עמדת במשימות ובאתגרים הללו, פעלת ללא לאות כדי להגשים כל אחת מהמשימות האלו, יצאת ללא מורא נגד מתקפות לא ראויות על מערכת אכיפת החוק והעומדים בראשה, סיכלת יוזמות שנועדו לפגוע בעצמאות מערכת החוק והמשפט בישראל, פעלת ללא הרף להגן על זכויות אדם וזכויות יסוד", אמר היועמ"ש.

"מילאת את התפקיד שלקחת על עצמך, מגן שלטון החוק, מתוך מחויבות עמוקה לערכים הבסיסים - שיוויון הכל בפני החוק ועצמאות מערכת המשפט, שכן מערכת משפט שפועלת ללא מורא, כאשר רק החוק עומד לנגד עיניה, היא אבן הראשה של כל משטר דמוקרטי. בהחלטות של התביעה הכללית, בהחלטות היועמ"ש שחייב להיות מקצועי וענייני כדי לאפשר לדרג המדיני להגשים את מדיניותו בתוך גבולות החוק. מודה לך על העבודה ומאחל לך הצלחה בהמשך הדרך". 

אביחי מנדלבליט (צילום: רויטרס)
אביחי מנדלבליט (צילום: רויטרס)

כזכור, שלשום פרסם ניסנקורן פוסט בחשבון הפייסבוק שלו, ובו התייחס לסיבות שגרמו לו לעזוב את מפלגת כחול לבן וחשף כי "מאחורי גבי התנהל משא ומתן בין בני גנץ לבנימין נתניהו על ראשם של שומרי הסף, על ריקון סמכויות שר המשפטים. ההסכמות בין הצדדים היו לא פחות ממטורפות". הוא הדגיש כי "עצם קיומו של משא ומתן על ראשם של שומרי הסף חותר תחת עקרונות דמוקרטיים יסודיים ותחת הערכים בשמם נבחרנו לשרת את אזרחי ישראל", וציין כי "התנגד למהלך" ויחד עם מספר חברים נוספים בסיעה "נמנעה העסקה האיומה".

"אני לא מתכוון להתנצל על כך, להפך. מי שרקם את העסקה הוא שצריך לספק הסברים לציבור", כתב ניסנקורן והוסיף: "בשבוע שחלף קיימתי עם גנץ מספר שיחות, במהלכן שיתפתי אותו בצורה ברורה וכנה במשבר שאני חווה מולו ואת תחושתי כי כחול לבן הולכת ומתרחקת מתפיסת עולמי. ביום שני בבוקר נפגשנו וקיימנו שיחה פתוחה. במהלך הפגישה בני סיפר כי הוא אינו שולל ריצה משותפת בבחירות עם ימינה. אני מצדי, הבהרתי לבני את כוונותיי. למרות הלחצים בימיה האחרונים של הכנסת, מתוך כבוד לגנץ, סירבתי להוביל לפיצול סיעת כחול לבן (דבר שהיה מפחית נתח גדול מתקציב הבחירות של כחול לבן). זו לא דרכי".