מגפת הקורונה הובילה לשינויים רבים בדרך החיים שלנו ברחבי העולם. אין ספק שאחד התחומים שהושפע באופן ניכר הוא סביבת העבודה שלנו. עבור חברות רבות, מנהלים ועובדים ברחבי העולם מגיפת הקורונה הובילה לשינויים ניכרים בדרך העבודה, מקום העבודה, התנהלות יום יומית אישית וצוותית וככל הנראה השינויים האלו ישפיעו עוד לטווח ארוך ואולי אף לתמיד. החובה לעבוד מהבית הובילה להאצת אימוץ טכנולוגיות דיגיטליות בכמה שנים טובות ורבים מהשינויים הללו ימשיכו להיות איתנו גם בעתיד הרחוק. עסקים רבים הצהירו על כוונתם להפוך ל'היברידיים' - כאלה המאפשרים לעובדיהם לשלב בין עבודה מרחוק לעבודה במשרד. אחרים הודיעו כי הם מתכננים לחזור לעבודה מלאה מהמשרדים שלהם, ברגע שתסתמן הקלה בהגבלות.

עם זאת, דבר אחד ברור: ציפיות העובדים השתנו. במחקר שנעשה בבריטניה, נמצא כי 88% מהעובדים שעבדו בבית במהלך המגפה מעוניינים להמשיך לעשות זאת בהיקף מסוים גם לאחר מכן. בשל כך אנו רואים כי חברות רבות ברחבי העולם אכן עוברות לאמץ צורות עבודה שונות, ביניהן גם דרופבוקס למשל שהחליטה ללכת "עד הסוף" ולהטמיע את אסטרטגיית ה"וירטואל פירסט" שמשמעותה עבודה מרחוק באופן מלא וכחוויה עיקרית עבור העובדים.

באופן טבעי, הטמעת שינויים ומהפכות ארגוניות\התנהגותיות לוקחת זמן וכולם, הן המעסיקים והן העובדים, נמצאים כעת במסע למידה כיצד לעבוד בצורה הטובה והיעילה ביותר מהבית. להלן מספר טיפים:

בראש ובראשונה, שמרו על עצמכם - לחץ במקום העבודה תואר על ידי ארגון הבריאות העולמי כמגפה של המאה ה-21. מכיוון שהעבודה עברה לבית, קשה לנתק את זמן העבודה משגרת חיינו. דבר זה יוצר מתח מצטבר שהופך את היכולת להפיק מעצמנו את המיטב לבלתי אפשרית. בזמנים שכאלה התקשורת היא המשאב המרכזי והחשוב ביותר. ערכו שיחות ברורות וגלויות עם עמיתיכם בנוגע לסגנון העבודה שלכם, שעות העבודה המועדפות עליכם והאתגרים העומדים בפניכם בזמן העבודה מהבית. עלינו להיות סובלניים לעמיתינו - אך חשוב מכל, להיות סובלניים לעצמנו. קבעו מסגרות זמן בלוח השנה שלכם כדי להפריד בין שיתופי פעולה הנעשים פנים-אל-פנים, חשיבה מעמיקה, וביצוע משימות מנהליות סביב זמני הגאות והשפל בפרודוקטיביות האישית שלכם.

וחשוב מכל, קבעו ביומנכם זמן הנועד עבורכם בלבד. צאו להפסקת צהריים ובלו זמן באוויר הצח בזמנים ביום בהם ממילא לא ניתן לקיים דו-שיח עם עמיתים. קבעו זמן בבוקר לרישום היעדים והמטרות שלכם, וזמן בערב לבחון מה מהם השגתם. וכך, כשתסגרו את המחשב הנייד שלכם בסוף היום, תוכלו להציב בראש סולם העדיפויות שלכם בערב את עצמכם, המשפחה והחברים.

השתמשו בכלים הנכונים בזמן הנכון - החשיבות של הקצאת זמן לעצמכם ברורה, ועל כן יש להקצות זמן לאנשים אחרים בצורה שקולה. במהלך הסגר למדנו כולנו ששיחות וידאו ברצף הן עניין מתיש, וישנם יותר ויותר מחקרים וראיות התומכים בכך. בכל פגישה שאנו קובעים עם עמית עלינו לשאול: האם באמת נדרשת ישיבת וידאו מקוונת או אולי מספיקה שיחת טלפון "של פעם"...?  

היו ספציפיים בנוגע להצלחה - המתנה האחרונה שהסגר העניק לנו היא ההשפעה של מדידת התפוקה וההצלחה במקום העבודה. חלפו הימים שהתפוקה שלנו נמדדה לפי הזמן שבילינו ליד שולחנות העבודה שלנו במשרד. כעת מה שנחשב הן התוצאות של העבודה שלנו. כדי להפיק את המיטב מירידת ערכה של הנוכחות במשרד, עלינו, כצוות, לקבוע מטרות חכמות. במקום למדוד כמה דברים אנחנו עושים ביום, ננסה לקחת את זה הלאה ולמדוד את ההשפעה של מה שאנחנו עושים. גישה זו תציב בפנינו יעדים ספציפיים לחתור אליהם, תסייע לנו להראות את ההשפעה של ההישגים והתפוקות שלנו, ותאפשר לנו בסופו של דבר להגשים את מטרותינו במידה ניכרת.

לסיכום, ברור ששינויים התנהגותיים אינם מתחוללים מיידית. הם לוקחים זמן וכולנו נמצאים עדיין בתהליך למידה. אחרי הכל, רובנו התרגלנו לשבת מאחורי שולחנות משרדיים. השינוי אינו קל וזה לא יקרה בן לילה. אולם כפי שלימדה אותנו המגיפה, אנו יכולים להסתגל במהירות, והדברים עובדים בצורה הטובה ביותר כשאנו משתפים פעולה. שיתוף בחוויות ושינוי גישה ללא חשש כשמשהו לא עובד, יהיו חיוניים  כדי להפוך את המעבר ושינוי צורת העבודה למוצלחים ככל האפשר.  

הכותב הוא מנהל מרכז הפיתוח של דרופבוקס בישראל