ניצב קובי שבתאי, שנמצא המתאים ביותר לשמש המפקח הכללי ה־19 של משטרת ישראל, לא ייכנס לתפקיד המפכ"ל. אף שהוועדה המייעצת למינויים בכירים בשירות הציבורי המליצה ברוב קולות על מינויו בתפקיד של קבע, שבתאי ייכנס לתפקיד רק כממלא מקום. זאת משום שלטענת השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, כחול לבן, שהייתה אמורה להסכים למינוי הקבע, לא נתנה לכך את הסכמתה.

אני לא מכיר אישית את ניצב שבתאי ומעולם לא פגשתי בו, אבל התרשמתי שהוא היחיד מכל ניצבי המשטרה שיש לו קבלות, ולכן הצעתי לשר לביטחון הפנים בטור קודם שלי בעיתון זה למנות את ניצב שבתאי למפקח הכללי של משטרת ישראל. גם לפני מינויו של ניצב שבתאי למפקד משמר הגבול, נחשב משמר הגבול חיל מבצעי חשוב. אבל מאז מינויו, הוא הפך לחיל מבוקש, רבות בזכותו של ניצב שבתאי, שהצליח להחדיר בלוחמי משמר הגבול גאוות יחידה שלא הייתה להם קודם לכניסתו לתפקיד.

מפכ''ל המשטרה הנבחרת קובי שבתאי והשר אמיר אוחנה (צילום: ללא קרדיט)
מפכ''ל המשטרה הנבחרת קובי שבתאי והשר אמיר אוחנה (צילום: ללא קרדיט)


היום הפך משמר הגבול לחיל שצעירים רבים מבקשים להתנדב אליו, כפי שמתרחש ביחידות מובחרות אחרות בצה"ל, מה שמבטיח סיכוי גם למשטרת ישראל לחזור לימיה היפים, אם המפכ"ל המיועד יפעל בדרך דומה. כשניצב שבתאי יישב על כיסא המפכ"ל, הוא ייאלץ להתמודד עם תדמיתה של המשטרה שנשחקה בשנים האחרונות, ובעיקר עם התדמית שדבקה בה שלפיה היא מתנהלת כמשטרה פוליטית. אני לא מכיר את רוח המפקד של ממלא מקום המפכ"ל הפורש, ניצב מוטי כהן, וגם לא את זה של מפקד משטרת מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד, אבל כולנו נחשפנו לטענות הקשות שמופנות מצדם של מפגינים, חלקן לא שמענו מעולם קודם לכן נגד משטרת ישראל, על התנהלות לכאורה פוליטית. לכן חשוב שרוח המפקד במשטרת ישראל תשתנה שינוי משמעותי, והשוטרים שיטפלו במפגינים יבינו שקציני ושוטרי משטרת ישראל חייבים להיות מחוץ למשחק הפוליטי.

הטענות שהושמעו נגד ניצב מוטי כהן, כמו גם נגד ניצב דורון ידיד, על כך שהטיפול במפגינים נעשה לכאורה כדי לרצות את השר לביטחון הפנים, כדי שיבחר באחד מהם לתפקיד המפכ"ל, הן חמורות. חמור יותר יהיה אם יתברר ויוכח שהטענות האלה לא משוללות יסוד. אני לא משוכנע שניצב שבתאי יוכל לממש את חלומם של רבים ולהחזיר את שוטרי המקוף לשכונות, דבר שיגביר גם את הביטחון ואת נוכחותה של המשטרה. אך חשוב לא פחות שהוא יעשה מאמץ להפוך את משטרת ישראל זמינה לציבור.

כשיעקב טרנר מונה למפכ"ל המשטרה, הוא הורה זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד לכל מי שנוהג במכונית משטרה להפעיל את הנורה הכחולה שעל גג הרכב כדי ליצור מראית עין של נוכחות משטרתית על הכבישים. אלא שצעדים שיש בהם מראית עין לבדה - לא יצליחו לשקם את תדמיתה של המשטרה. רק בימים האחרונים פורסמו ידיעות על שוטרים שהגישו דוח סרק נגד אזרח, מה שיחייב את ניצב שבתאי להטמיע מיד עם כניסתו לתפקיד את המסר שאין מקום במשטרת ישראל לשוטרים שאינם דוברי אמת.

תקופת מילוי המקום עבור ניצב שבתאי לא תהיה פשוטה. צו מצפונו הוא זה שיוכיח אם יעגל פינות כדי לרצות את המערכת הפוליטית ולזכות במינוי של קבע או שיצעד בנתיב הממלכתי ולא יתפשר על ערכים בסיסיים.