ישראל חיסנה את אחוז האזרחים הגבוה ביותר בעולם נגד הקורונה, יותר מכל מדינה אחרת.
בזמן שפוליטיקאים רבים מעוניינים לקחת את הקרדיט עבור הביצועים המרשימים - כמו לדוגמא ראש הממשלה בנימין נתניהו - יש כאן יותר סיבות להצלחה מאשר איזו פוליטיקה קטנונית. הנה תשע סיבות למה ישראל היא המחסנת מספר 1 בעולם:

ישראל כ"ץ מקבל חיסון לקורונה (צילום: אבשלום ששוני)

1. מערכת בריאת אוניברסלית
מערכת בריאות אוניברסלית קיימת בישראל לפני הקמת המדינה והיא ממשיכה לתת ערך מאז. לפי ד"ר דורית ניצן, מנהלת חירום אזור אירופה בארגון הבריאות העולמי, ישנה הבנה כי  כי טיפול מסוג זה הוא המפתח לניהול משבר הבריאות כמו מגפת הקורונה. רן בליצר, מנהל מכון המחקר וראש תחום החדשנות בשירותי בריאות כללית וחבר הצוות לטיפול במגפות של משרד הבריאות, "המערכת מוכיחה יעילות בחיסון נגד הוירוס. כחלק ממה שהמערכת האוניברסלית מציעה, הדברים הקריטיים ביותר מוענקים לאזרחים בחינם: החל ברפואה כללית ואשפוז דחוף, וכלה לבדיקות מעבדה וחיסונים". 

"המערכת סובבת סביב הקשר האינטימי בין האזרחים לרופא המטפל שלהם", הוסיף בליצר והסביר כי "לרופאים יש רשימה של אנשים שהם מרגישים אחריות על הבריאות שלהם, מה שהוכיח את עצמי כקריטי כדי להגיע לקשישים ולחולים כרוניים במדינה ולהכניס אותם למעגל החיסונים".

2. אנשים סומכים על קופות החולים שלהם 
במדינה שבה שבו 65% מהאוכלוסייה תומך בראש הממשלה שלו, לפי המכון הישראלי לדמוקרטיה, זה מדהים לדעת שנכון ל-2020 סקר שנערך על ידי מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל, קרוב ל-90% מהישראלים מרגישים סיפוק מקופת החולים שלהם. פרופסור בליצר אמר כי רק קרוב לאחוז מן הישראלים בוחרים להחליף את קופת החולים שלהם, למרות שזה מאוד קל לעשות כן. "זה מרמז לך על רמת האמון והתשתית שנבנתה כאן לאורך שנים".

3. התמקדות ברפואה מונעת
קופות החולים מתרכזות בלהבטיח שהקליינטים שלהם דואגים לעצמם באופן שוטף ולא רק מטפלים בהם בעת המחלה. כמה מומחים טוענים כי אחת מהסיבות ששיעור התמותה של הקורונה היו נמוכים בישראל, היא בגלל שיש כאן פחות מחלות כרוניות שלא מאובחנות או מטופלות.  יש דגש רב על טיפול מונע, יזום ומבוצעת הסברה שלקוחות רגילים לשמוע מקופות החולים שלהם. 

4. ישראל יודעת להתמודד עם מקרי חירום
"אנחנו כמו אצנים" אומר ארנון אפק, המשנה למנהל המרכז הרפואי שיבא, "ישראל יודעת להתגייס לכך". הוא מזכיר איך שב-2010, בזמן רעידת אדמה מסיבית שהרעידה את האיטי, ישראל הייתה בשטח בערך תוך 48 שעות והייתה מוכנה עם בית חולים שדה מתוחכם אפילו לפני האמריקאים". רן בליצר הוסיף כי "די התרגלנו לעבוד במצב חירום". בקיצור, ישראל יודעת איך לגרום לדברים לקרות.

5. מספר רב של אנשים עובדים בקופות החולים
כללית היא המעסיק הגדול ביותר בישראל עם יותר מ-45 אלף אנשים שעובדים בשבילה. לפי האתר של קופת החולים לאומית, הקופה מעסיקה כ-2,000 מומחים, בין כל עשרות אלפי אנשי הצוות שלה. "כשיש את כוח האדם המשמעותי הזה - קליניקה בכל שכונה בארץ מהצפון לדרום - זה נותן לקופות החולים הרבה כוח", אמר בליצר.

6. זאת לא הפעם הראשונה שקופות החולים מחסנות הרבה אנשים 
"אנחנו מריצים קמפיינים של חיסונים כל הזמן" אמרה תמר פישמן-מגן, חברה באגף הסיעוד במאוחדת. "בכל חורף אנחנו מחסנים את האוכלוסייה נגד שפעת ואנחנו קוראים לאנשים להתחסן נגד מחלות שונות, כמו חצבת או פוליו. זה משהו שאנחנו רגילים אליו".

7. שילוב של טכנולוגיה ונתונים
קופות החולים עובדות עם תיעוד ממוחשב שמוזן במידע באופן בטיחותי וללא חשיפת פרטים אישיים למשרד הבריאות, בכדי לעקוב אחר התקדמות מסע החיסונים וכל תופעות לוואי או מידע אחר שעלול לעלות. "לישראל יש יתרון טכנולוגי" אמר אפק. "למרות שאין שום חוזה עם פייזר בשיתוף המידע", הוא אמר, אפק מניח שהחברה "ראתה את ההזדמנות של ישראל לא רק לחסן אלא לנטר את תופעות הלוואי והבינה שישראל יכולה להפוך לזירת ניסוי בינלאומית כדי לראות במהירות את יעילות החיסון של הציבור. לכל חברה זה דבר שהוא בעל ערך".

8. תקשורת 
"המדינה לא רק השיקה את הקמפיין שלה, אלא יחד עם קופות החולים ובתי החולים, היא ניהלה קמפיין נרחב בטלוויזיה, ברדיו ובעיתון שעודד אנשים לקחת את החיסון", ציינה פישמן-מגן. "לפני שהקמפיין החל, רק 40% מהאוכלוסייה הסכימו להתחסן. עכשיו, אנחנו רואים שכולם מעוניינים". בחלק מקופות החולים, כל אדם שמקבל את החיסון, מצטלם ומשתף את האירוע ברשתות החברתיות. זאת כדי לעודד אחרים שאולי מהססים. בליצר גם ציין את המאמצים להשגת האמון הציבורי בבטיחות ויעילות החיסונים לפני תחילת המבצע.

9. הלך הרוח הציבורי בישראל 
"אבל בסופו של דבר, זה מסתכם בעם", אמר אפק. ראשית, אנשי המקצוע בתחום הבריאות התנדבו לעבוד שעות נוספות כדי להבטיח שאנשים יתחסנו. אבל גם לציבור הרחב יש חלק בכך. "אתה יכול להכין את הצוות בצורה מדויקת ולדאוג שהיצע החיסונים יהיה זמין. אבל אם הציבור לא ישתף פעולה, זה לא יכול להיעשות", אמר עידו הדרי, הדובר ומי שממונה על קשרי הממשל של מכבי שירותי בריאות. "אנחנו ממש מרגישים שהציבור חיכה לחופשה הזו כמו בקשה שמתגשמת". 

הדרי נזכר כיצד כילד, במהלך מלחמת לבנון הראשונה, כשהתגורר בצפון הארץ, מסוק נחת ליד ביתו, והאנשים היו יוצאים בריצה עם עוגות ומיץ כדי להודות לחיילים. "כעת, האנשים מביאים לצוותנו פיצות, המבורגרים ומגשי פירות", אמר. "אנחנו מרגישים כמו חיילים בקרב עכשיו, והציבור באמת נותן לנו חיבוק חם. הוא באמת אסיר תודה".