הקונגרס ה־117 של ארה"ב החל אמש את כהונתו עם השבעת חברי בית הנבחרים והסנאטורים. זהו תחילתו של שבוע דרמטי, הכולל בחירות מכריעות לשני מושבי סנאט בג'ורג'יה מחר והצבעה בקונגרס על אישור תוצאות הבחירות לנשיאות ביום רביעי. ההצבעה בקונגרס צפויה לכלול "מרד" של הרפובליקנים נגד ניצחונו של ג'ו ביידן.

נאום הניצחון של ג'ו ביידן. צילום: רויטרס

בתוך כך, ב"וושינגטון פוסט" פורסמה הבוקר (שני) הקלטה של הנשיא טראמפ משוחח עם בראד ראפנספרגר, מזכיר המדינה מג'ורג'יה, איש מפלגתו, ודוחק בו "למצוא עוד 11,780 קולות" על מנת להבטיח את ניצחונו במדינה. העיתון תיאר את השיחה כ"ניצול מחפיר של כוח ועבירה פלילית פוטנציאלית".

ננסי פלוסי נבחרה אמש לכהונה נוספת של שנתיים בתפקיד יו"ר בית הנבחרים לפני שהתקיים תהליך השבעתם של חברי הבית התחתון של הקונגרס. הרוב של הדמוקרטים הצטצמם בבחירות בנובמבר, וכעת הוא עומד על 222 מול 211 רפובליקנים.

בניין הקונגרס האמריקאי (צילום: רויטרס)
בניין הקונגרס האמריקאי (צילום: רויטרס)


שני מושבים עדיין נותרו פנויים - לוק לטלאו הרפובליקני, שנבחר מטעם לואיזיאנה, מת בשבוע שעבר מנגיף הקורונה והבחירות למושב יתקיימו בחודש מרץ; בעוד שבית המשפט עדיין בוחן את תוצאות הבחירות במחוז ה־22 בניו יורק, שם הובילה קלאודיה טני ב־12 קולות בלבד על אנתוני ברינדיסי הדמוקרטי.

בתוך כך, סגן הנשיא היוצא מייק פנס השביע את חברי הסנאט שנבחרו בנובמבר - 23 סנאטורים רפובליקנים שזכו בכהונה נוספת וארבעה סנאטורים חדשים, בנוסף ל־12 דמוקרטים שנבחרו מחדש ועוד שני סנאטורים דמוקרטים חדשים.

בנושא נוסף: מחר יתקיים בג'ורג'יה הסיבוב השני והמכריע בשתי התמודדויות לסנאט - הסנאטורית הרפובליקנית קלי לאופלר מול רפאל וורנוק הדמוקרטי, והסנאטור הרפובליקני דיוויד פרדיו מול ג'ון אוסוף הדמוקרטי. ניצחון של אחד משני המתמודדים הרפובליקנים ישמור על הרוב הרפובליקני בסנאט, אולם אם שני הדמוקרטים ינצחו, יהיה שוויון 50 בין המפלגות, וסגנית הנשיא הנבחרת קמלה האריס תבטיח את הרוב הדמוקרטי.

בשל חשיבות המרוץ, השקיעו שתי המפלגות משאבים גדולים בשבועות האחרונים בניסיון להמריץ את המצביעים להגיע לקלפיות בהצבעה המוקדמת או לשלוח את קולותיהם בדואר. הלילה צפוי הנשיא דונלד טראמפ לקיים עצרת גדולה בעיר דלטון, בניסיון להבטיח את הניצחון, אולם פרדיו לא יוכל להשתתף בה אחרי שנאלץ להיכנס לבידוד בשל מגע עם חולה קורונה.

הדרמה הפוליטית תגיע לשיא נוסף ביום רביעי הקרוב, כאשר שני בתי הקונגרס יתכנסו להצבעה על אישור תוצאות חבר האלקטורים, שקבעו כי ביידן ניצח ברוב של 306 מול 232.

היסטורית, ישיבה זו מיועדת לפרוטוקול בלבד, אולם הפעם כבר הודיעו חלק מהרפובליקנים בבית הנבחרים ובסנאט כי יתנגדו לאישור בשל תמיכתם בטענות של טראמפ על אי־סדרים בהצבעה.

התקנות קובעות כי התנגדות של לפחות סנאטור אחד ושל ציר בית נבחרים אחד מובילה לדיון של שעתיים בכל אחד מבתי הקונגרס לפני ההצבעה המכרעת. בשל הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים והתנגדותם של מספר סנאטורים רפובליקנים למהלך של הנשיא היוצא, העיכוב יהיה טכני בלבד ובסופו של היום צפוי פנס, בתפקידו כנשיא הסנאט, לאשר רשמית את הניצחון של ביידן.

"התחבולה הבולטת לדחות את הצבעת האלקטורים עשויה לחזק שאיפה פוליטית של אנשים מסוימים, אבל מאיימת באופן מסוכן על הרפובליקה הדמוקרטית שלנו", התריס הסנאטור הרפובליקני מיט רומני, מועמד הרפובליקנים לנשיאות ב־2012, שיוצא באופן פומבי נגד טראמפ. במקביל לדיונים בקונגרס, צפויה להתקיים ביום רביעי במרכז וושינגטון הבירה הפגנה גדולה של תומכי טראמפ נגד תוצאות הבחירות, והחשש הוא כי האירוע עלול להוביל לתקריות אלימות במחאה על ניצחונו של ביידן. טראמפ עצמו המשיך בימים האחרונים לעודד את תומכיו להגיע בהמוניהם".