חברי הקהילה הלה"טבית צורכים קנאביס וחומרים לא חוקיים בשיעורים גבוהים הרבה יותר מצעירים הטרוסקסואלים. כך עולה ממחקר חדש שהתפרסם בכתב העת של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות. המחקר גילה, בין היתר, כי שיעור השימוש בסמים וצריכה מופרזת של אלכוהול בישראל הוא גבוה במיוחד בקרב צעירים. על פי מחקרים קודמים שנעשו, הגיל הממוצע של התנסות ראשונית בסמים הוא 22.

החוקרות ד"ר חגית בוני נוח ופרופ' מלי שחורי ביטון מהחוג לקרימינולוגיה באוניברסיטת אריאל ערכו מחקר שבוצע באמצעות שאלון ל־496 צעירים: 126 גברים הטרוסקסואלים, 128 נשים הטרוסקסואליות, 131 גברים הומוסקסואלים ו־111 נשים לסביות. השאלון כלל שאלות על צריכת סמים אישית, צריכת סמים בקרב חבריהם של המשיבים וקבלת סמים מהסביבה הקרובה.

מצעד הגאווה  (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
מצעד הגאווה (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)


על פי הממצאים, נמצאו כאמור הבדלים משמעותיים בין סטרייטים לבין חד־מיניים. כ־52% הצעירים מהקהילה הגאה דיווחו על שימוש בקנאביס ו־24% דיווחו על שימוש בחומרים לא חוקיים אחרים במהלך השנה האחרונה, לעומת 34% שדיווחו על שימוש בקנאביס ו־6% שדיווחו על שימוש בחומרים אסורים אחרים מקרב הצעירים הסטרייטים.

כמו כן, נמצאו הבדלים גם בין המינים: 50% מהגברים שהשתתפו במחקר דיווחו על שימוש בקנאביס ו־19% דיווחו על שימוש בחומרים מסוכנים אחרים, לעומת 35% מהנשים שדיווחו על שימוש בקנאביס ו־11% דיווחו על שימוש בחומרים מסוכנים אחרים. 

החוקרות סבורות כי הקשיים הנובעים כתוצאה מהנטייה המינית השונה, ובכלל זה גם תחושות של אפליה, סטיגמה ודחייה, קשורים לעתים קרובות לשימוש בחומרים אסורים. כמו כן, גם העובדה שבישראל קיימת גם היום הומופוביה כלפי בני הקהילה הלהט"בית קשורה לשימוש בשיעור גבוה יותר של סמים. 

על פי מסקנות המחקר, חברים קרובים ונורמות קהילתיות יכולים למלא תפקיד חשוב בעיצוב השימוש בחומרים אסורים בקרב צעירים, במיוחד בקרב גייז, גברים ונשים.