למרות משבר הקורונה, שנת 2020 הסתיימה עם גידול של עשרות אחוזים בהיקף גניבות כלי הרכב, בהשוואה ל־2019. כך עולה מנתוני חברת האיתור איתוראן, שהגיעו לידי "מעריב". 

על פי הנתונים, איתוראן מנעה את גניבתם של 9,080 כלי רכב בשווי של 836 מיליון שקל. לפי מחקר שנערך במדגם של 600 אלף רכבים, 32% מכלל הגניבות בוצעו נגד בעלי ג'יפים וג'יפונים, שמהווים 32% מכלל גניבות הרכב. ב־60% מאירועי הגניבה, נמצא ברשות הגנב מפתח לרכב, וב־13% מהמקרים - הגניבה בוצעה במסגרת פריצה אלימה.

ניר שרצקי (צילום: רפי דלויה)
ניר שרצקי (צילום: רפי דלויה)


עוד מתברר מהמדגם כי אזור גוש דן המשיך בשנה שעברה להוביל את טבלת הגניבות בישראל, עם 32% מכלל האירועים, ובמקום השני נמצא אזור השרון עם 24%. אזור הדרום נמצא במקום השלישי עם 15% מסך הגניבות, ואזור השפלה עם 10%.

בדומה לשנים קודמות, גם ב־2020 יעדם המרכזי של גנבי הרכב היה שטחי הרשות הפלסטינית (טול כרם, רמאללה וחברון), כאשר העברת כלי הרכב הגנובים בוצעה דרך מחסומים ופריצות בגדר ההפרדה. עוד יצוין כי במסגרת חלק מהמלחמה בגל הגניבות, הגדילה איתוראן את השימוש באמצעים טכנולוגיים. למשל, שימוש ברחפנים בקרב 80 חוליות אכיפה מטעם החברה, שימוש במצלמות משוכללות ועוד. 

ניר שרצקי, מנכ"ל איתוראן, העריך כי בשל החמרת המצב הכלכלי במשק, הצפי הוא כי בשנה הקרובה יירשם גידול נוסף בגניבות כלי רכב, לצד גידול בפשיעה בכלל.