דוח חמור שמתפרסם בימים אלו מתריע מפני היקף השריפות הבלתי חוקיות של פסולת פלסטיק בארץ והשפעתן ההרסנית מבחינת זיהום האוויר. בדוח, מטעם "הפורום לישראל ירוקה", מתועדים לא פחות מ־470 אתרים פיראטיים להשלכת פסולת חקלאית ברחבי הארץ, שבהם מושלכים מדי שנה כ־40 אלף טונות של יריעות פלסטיק וצינורות השקיה משומשים, שנשרפים או נקברים.

מדובר בזיהום חמור של האוויר ומקורות המים, פגיעה קשה בבריאות הציבור ובסביבה והפיכת חיי התושבים הגרים בסמוך לאתרים הפיראטיים לבלתי נסבלים. מחברי הדוח מדגישים כי עד כה המדינה לא לקחה אחריות על הנושא, ולא קודם חוק אחד שינסה להתמודד עם המפגע הסביבתי החמור הזה.

שריפת פסולת פיראטית (צילום: הפורום לישראל ירוקה)
שריפת פסולת פיראטית (צילום: הפורום לישראל ירוקה)


גלעד אך, מנכ"ל העמותה, הוסיף: "על רקע משבר הקורונה, משפחות רבות מוצאות עצמן נצורות בסגר בביתן, עם חלונות ותריסים סגורים, עקב מפגעי זיהום אוויר וריח כבד. מפגעים אלו נגרמים משריפת פסולת פלסטיק חקלאית, שגורמת לצריבות בעיניים ולקשיי נשימה. תופעות אלו מסוכנות שבעתיים עבור הנמצאים בקבוצת סיכון לנגיף הקורונה עקב מחלות נשימתיות, ועל כן יש לפעול בהקדם האפשרי למיגור התופעה". 
בעקבות מאות תלונות של אזרחים זועמים, שנפגעו מזיהום האוויר הבלתי נסבל, פתחו בעמותה מוקד לפניות הציבור, שיופנה ישירות לטיפול המשרד להגנת הסביבה. התושבים הסובלים מהמפגע יכולים למלא טופס תלונה דרך אתר הפורום לישראל ירוקה.

בכנס שיזם לאחרונה "הפורום לישראל ירוקה", אמרה גילה גמליאל, השרה להגנת הסביבה: "עלינו לרכז מאמצים יחדיו כדי למנוע את תופעת השריפות החקלאיות שתופסת תאוצה. אני רואה בחודשים האחרונים את ההתגברות של הפניות למשרד בנושא, ובוחנת את הסיבות. אנו מפעילים אמצעים מתקדמים לאיתור שריפות ועברייני סביבה, דוגמת רחפנים ומצלמות מוכמנות על אתרים של השלכת פסולת. הידקנו את הקשר עם מכבי האש כדי לכבות את השריפות במהירות, ואנו פועלים מול משרד החקלאות כדי לצמצם את האישורים שניתנים לשריפות חקלאיות".