ח"כ מתן כהנא (ימינה) שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על מצבה של מפלגתו בסקרים, ובין היתר התייחס לאפשרות של ישיבה בקואליציה עם מרצ. אחריו עלה לשידור יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, והגיב.

אתה רואה את הסקרים? אתם די יציבים, לא מצליחים לפרוץ אחרי הכניסה של סער. אולי הטקטיקה שלכם, לא להגיד אם תשבו עם נתניהו או לא, מונעת מכם לגדול?
"אנחנו עוד בתחילתה של מערכת בחירות, וזה לא עניין של אסטרטגיה אלא עניין של תפיסת עולם. אנחנו מאמינים בדרך אחרת, לא בדרך של נידויים וחרמות, לא להגיד למיליון וקצת יותר הקול שלכם לא שווה".

למה נידוי או חרם? יש תפיסת עולם של לא מעט ישראלים שאומרים 'אנחנו לא מוכנים שראש הממשלה יהיה נאשם'. זה הסיפור.
"תפיסת העולם שלנו אומרת שאנחנו לא מתעסקים בלהגיד 'הוא לא והוא לא', אנחנו מתעסקים במי אנחנו רוצים שכן, וזה נפתלי בנט".

זה לא ריאלי.
"יש כמעט שלושה חודשים, הדברים ישתנו, יזוזו".

במערכות הקודמות הגרף היה כלפי מטה ככל שהזמן חלף.
"בבחירות הקרובות זה יהיה שונה, האנשים מבינים שהיה כישלון נוראי של הממשלה, ולא צריך יותר פילנתרופים שגדלו במסדרונות הכנסת אלא משהו אחר – חשיבה מחוץ לקופסה. לא עוד מאותו דבר".

אתם לא אומרים דברים ברורים.
"אם אתה לא אומר כן או לא ביבי, אתה לא מדבר ברור. אנחנו נחושים להחליף את נתניהו, חושבים שהוא נכשל, וצריך להגיד לו תודה על כל מה שהיה ולהתקדם הלאה. באותה נשימה אומרים שאנחנו לא מחרימים אף אחד".

למה לשבת עם אדם שנכשל?
"אנחנו רוצים להחליף אותו".

סמוטריץ' רק עם נתניהו?
"סמוטריץ' אמר כמה פעמים שנתניהו נכשל והוא לא ימין, ולכן צריך להחליף אותו. אנחנו נחושים ללכת ביחד עם בצלאל, ויש משא ומתן והכול בסדר. בסוף יהיה בסדר, אנחנו נרוץ ביחד".

אם בנט לא מצליח להרכיב את הממשלה וצריך לפנות לסער או ללפיד, סמוטריץ' יתמוך?
"נפתלי בנט הוא המנהיג של המפלגה שלנו. אנחנו נעשה מה שטוב לעם ישראל, ואנחנו רוצים לעשות משהו אחר בממשלה הבאה, לקחת את המדינה מהברוך ולהוציא אותה".

רק ימין וכל מה שמשמאל ליאיר לפיד לא בא בחשבון? מרצ? משותפת?
"אנחנו לא נוכל להסתמך על המשותפת, כי הם מפלגה שלא מאמינה במדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית, ואנחנו אמרנו שמי שיוכל להתעסק בדחוף כי זה מה שהמדינה צריכה, נוכל לשתף איתו פעולה".

לא עם מרצ?
"אני אומר בצורה ברורה: אם מפלגות ידעו לשים את הדברים האלה בצד כדי להתעסק במה שעומד על הפרק - נוכל. אתם רואים את ניצן הורוביץ שם את השנאה שלו למתיישבים בצד?"

ניצן הורוביץ על דוכן הנואמים בכנסת (צילום: פול אורן בן חקון)
ניצן הורוביץ על דוכן הנואמים בכנסת (צילום: פול אורן בן חקון)

ניצן, בוקר טוב, סליחה על המארב, לא התכוונו. שמעתם את כהנא, מה אתה אומר?
ניצן הורוביץ: "מה שחשוב במרצ זה הדרך שלה והרעיונות שלה והאידיאולוגיה שלה. אנחנו לא מפלגת בועה שקמה לפני בחירות ונעלמת אחרי. אנחנו מפלגה שמבוססת על ערכים, אם תהיה ממשלה שתתאים לערכים שלנו, נשב בה ברצון, אם לא תהיה, נילחם בה בכל הכוח וננסה להחליף אותה".

לא תשבו ביחד.
כהנא: "קיבלתם את התשובה שלכם? טוב שהעליתם את ניצן. קיבלתם את התשובה".

אבל אני רוצה לשאול את ניצן, אתה כן אמרת שתהיה מוכן בגלל עניינים משותפים שיש למדינה כן לשבת בקונסטלציה מסוימת עם בנט.
ניצן: "אני אמרתי שאני לא פוסל אף אחד חוץ מנאשמים בפלילים, זה אצלנו קו אדום ובמפלגות אחרות הוא לא קיים. אצלנו לא יושבים עם אשמים בפלילים, נקודה. לגבי דברים אחרים צריך לראות מה הממשלה מובילה, למשל מתן כהנא דוגל בצמצום שכר מינימום, נגד זכויות עובדים".