המועצה המקומית אפרת החליטה להודיע על סגר כללי במערכת החינוך החל מהיום (שני), לאחר שתושבים רבים במועצה נדבקו במוטציה הבריטית. מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן למדע, הפרופ' ערן סגל התארח הבוקר בתוכניתם של ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM, שם התייחס לעלייה בנתוני התחלואה ולאפשרות שהמוטציה הבריטית היא הגורם לכך.

המוטציה הבריטית של נגיף הקורונה (צילום: רויטרס)

דוידוב: כמה אנחנו עמוק במוטציה?
"זה משהו שאנחנו באמת לא יודעים ובראייה שלנו זה אחד הדברים החשובים ביותר שאנחנו חייבים לברר אותו, כי אם המוטציה מתקיימת פה ברמות גבוהות היא טורפת לנו את הקלפים. להערכתנו לולא המוטציה ייתכן מאוד שהיינו יכולים לעבור את הגל הנוכחי בעזרת ההשפעה של הסגר הנוכחי, למרות שהוא מחורר, בתוספת החיסונים. אבל אין לנו את הפריבילגיה הזאת כי המוטציה כאן. חשוב להבין את ההיקף שלה כי ממה שאנחנו יודעים המוטציה מדבקת הרבה יותר, ההערכות הן כ-70% יותר, מקדם הדבקה של 1 הופך ל-1.5 ואם עושים את ההכפלות האלה יוצא ש-100 מאומתים הופכים ל-10,000 תוך שלושה שבועות".

דוידוב: מדביקה יותר צעירים?
"אנחנו לא יודעים את הדברים האלה במדויק, אבל ככל הנראה היא מדביקה יותר את כולם".

יוכפז: קצב מבהיל. אפשר להסתכל על התמונה הכללית של היקף התחלואה ולהגיד זה בגלל המוטציה הבריטית?
"ההערכה היא שהיקף התחלואה שאנחנו רואים עכשיו לא נובע מהמוטציה הבריטית. אנחנו לא לחלוטין יודעים, אבל מהדגימות שנעשו ומהעלייה שאנחנו רואים בתחלואה רואים שהיא דומה לעלייה שראינו בגל השני, מבחינת ההיקפים שלה והקצב שלה. אני רוצה להזכיר שאנחנו עשינו צעד משמעותי, זה נכון שהסגר לא הדוק כמו שאמור היה להיות לפי ההנחיות, אבל היה צעד משמעותי. אנחנו יודעים שלכל צעד שאנחנו עושים לוקח שבועיים עד שרואים את ההשפעה שלו".

דוידוב: התוצאות עלולות להיות יותר גרועות.
"אם לא היינו עושים את הצעד. הגענו למצב בו התחלואה באמת התפשטה מאוד וללא ספק נדרשנו לצעד הזה כיוון שלפני זה לא עשינו הרבה צעדים שיכולנו לעשות כפי שקרה בדיוק בגל השני. הייתה תקופה עם עלייה מאוד חריגה אצל החרדים והחשד היה שייתכן שזה בגלל המוטציה. כרגע הקצב אצל החרדים ירד, לכן אני אומר שמאוד חשוב להבין את ההיקף של המוטציה. אם היא נמצאת באחוז או שני אחוז מכל המאומתים החדשים בכל יום, זה אומר שמצבנו לא טוב מכיוון שאפילו 100 מאומתים ליום של המוטציה יכולים במספר שבועות לא גדול להתפשט בצורה רחבה".

יוכפז: סגר?
"למעשה אנחנו הצענו לפני די הרבה שבועות כשראינו את כל התחלואה עולה, באלף מאומתים אמרנו שהסיפור חוזר על עצמו והטעות של הגל השני הייתה שחיכינו כל כך הרבה זמן ואז גם משלמים בעומסים. עוד לפני המוטציה הבריטית אני אומר שכשאתה רואה שאתה בגרף של עלייה, שאתה לא מצליח לעשות סגרים דיפרנציאליים ולטפל בתחלואה, ואתה באלף מאומתים, אתה יודע לאן זה הולך. אם היינו עושים סגר על אלף מאומתים של שבועיים היה נותן השפעה של הורדת תחלואה ל-250-200 מאומתים ליום, וידענו שהחיסונים מגיעים. היינו יכולים אחרי זה לפתוח וגם על המוטציה היינו יכולים לשלוט יותר".

דוידוב: כל פעם פותחים וסוגרים, מוטציה ותבוא חלילה עוד אחת וכנראה שתבוא. אין לנו ברירה, כנראה. בסקוטלנד הכריזו על סגר.
"המחלה היא בהחלט מאוד מאתגרת כמובן לא רק אותנו אלא את כל העולם, אבל הטיפול שלנו במגפה לא היה טוב. אני חושב שנקודת הייחוס היא לא מדינות באירופה שיש להן גבולות עם הרבה שכנות. אנחנו מדינת אי, יש לנו שער אחד וברגע שסוגרים אותו אין יוצא ואין בא. זה מה שעשינו בגל הראשון ובגל הראשון באמת התמודדנו עם זה מצוין. אחר כך לא השכלנו לעשות את זה. יכולנו להתמודד עם זה יותר טוב אבל מה שיוציא אותנו מהלופ זה החיסונים. אני חושב שזו גאווה גדולה ההתקדמות הזאת".

יוכפז: עוד מוטציה?
"אפשר לומר בביטחון די גבוה שיהיו עוד מוטציות, זה אופי הווירוסים. יכול מאוד להיות שאולי לא בתקופה הקרובה אבל מתישהו יצטרכו לעדכן את החיסון. העדכון של החיסון גם בגלל אופי הטכנולוגיה הוא כזה שכנראה ניתן יהיה לעשות את זה".

דוידוב: גם בשפעת זה קורה.
"ייתכן שנצטרך לעדכן פעם בכמה זמן. כנראה אנחנו נהיה בסיטואציה הזאת, זה תמיד יהיה מרוץ בין המוטציות החדשות שיתפתחו, כמה מהר נוכל לנטר אותן ולהבין שהן קיימות. אני חושב שיהיה נכון לחשוב עכשיו על היערכות לטיפול עם תשתיות יותר טובות לטיפול במגפה, אם נסתכל על בתי הספר זו הזדמנות מצוינת לשפר את תשתיות האוורור ולהקטין את גודל הכיתות".

יוכפז: רוני נומה אמר שההתערבות של הפוליטיקאים פגעה בצעדים שלנו, אתה שותף לאמירה הזאת?
"אני חושב שהיו פה הרבה מאוד הצעות של אנשי מקצוע לאורך התקופה שחלק גדול מהם לא יושם מסיבות כאלה ואחרות, ייתכן שבחלקן פוליטיות ואני חושב שזה חלק מהדברים שאם היו נעשים היינו יכולים לטפל יותר טוב במגפה ובעיקר הנושא של סגרים דיפרנציאליים. אם היינו עושים את זה בצור הטובה ויעילה אני חושב שהיינו יכולים להימנע מסגרים. הכלי האפקטיבי היחיד שהופעל כאן בישראל על מנת לטפל במגפה זה סגר מלא וזה צריך להיות כלי שבשאיפה לא מגיעים אליו בכלל".