סוכן סמוי שהפעילה היחידה המרכזית (ימ"ר) של מחוז צפון במשטרה במהלך השנה האחרונה, הביא להפללתם של 35 עבריינים מהמגזר הערבי, כשלפחות 18 מהם קשורים לעבירות של סחר בנשק. במהלך היום (שני), פשטו כוחות גדולים של הימ"ר על בתיהם של החשודים וביצעו את מעצרם.

בין העצורים, גם קצין צה"ל שהשתחרר מהשירות לפני כשלוש שנים ומספר בעלי עסקים, ספרים, מאמן חדר כושר, ומנהל משמרת במפעל מרביתם מאזור דיר אל אסד, נצרת, ריינה, שפרעם וכרמיאל שסחרו בסמים ובנשק במקביל לעיסוקיהם החוקיים כביכול. 

הסוכן, יוצא חבר העמים שעלה לארץ בגיל 10 עם אימו, סיים מסלול לימודים רגיל ושירת בצה"ל כלוחם בחטיבת כפיר, עד שאותר על ידי מערך גיוס הסוכנים של משטרת ישראל כשביקש להתגייס למשטרה. הוא עבר הכשרה משטרתית מיוחדת על מנת שיוכל להטמיע עצמו בקרב העבריינים ולהתערות באורח החיים שלהם במיוחד בקרב המגזר הערבי. 

במהלך הפעלתו, ביצע ותיעד עשרות עסקאות, במהלכן רכש סמים מסוגים שונים כקוקאין, כדורי אקסטזי ו-MDMA ונשק, בכללו חמישה אקדחים, שלושה תתי מקלע מסוג קרלו ושני רימוני נשק והצליח לאסוף ראיות ולהביא להפללתם של החשודים. כמו כן, במהלך הפעילות אותר נשק ששימש לביצוע ירי לעבר שוטרים בדיר אל אסד לפני כחצי שנה.

ניצב קובי שבתאי בשיחה עם מתגייסים למג"ב, ארכיון. צילום: דוברות המשטרה

השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, שהגיע לפגוש את הכוחות לפני היציאה למעצרים, בחר להחמיא למ"מ המפכ"ל הטרי, יעקב שבתאי, למרות שהמבצע יצא לדרך זמן רב לפני כן, כשהוא מתעלם מהמ"מ היוצא ניצב מוטי כהן. "אנו מצויים בשבוע הראשון לכהונתו של המפכ"ל המיועד, ניצב קובי שבתאי. כשהודעתי לו על כניסתו הרשמית לתפקיד, אמרתי לו כמיטב המסורת שלמדתי מרה"מ לכל מי שנכנס לתפקיד ציבורי משמעותי "ברכותי ותנחומי". משימות רבות וחשובות מוטלות לפתחו של קובי.

"אמון הציבור במשטרה איננו מהגבוהים בתקופה קשה זו, אבל הדברים ברי תיקון. המשטרה צריכה לזכות באמונו של הציבור על ידי טיפול עמוק ומשמעותי בפשיעה הפוגעת בשגרת חייו ובביטחונו האישי. קל להגיד - קשה, אבל אפשרי, לעשות. גם תדמית השוטר והמשטרה תשתפר מכך באופן דרמטי", אמר אוחנה.

"אני יודע היטב לבקר את המשטרה, או בכלל גופים הנמצאים תחת אחריות משרדי. עשיתי זאת לא מעט ובאופן נחרץ, וכשהתעורר צורך גם פעלתי להרחיק שוטרים לאלתר משורותיה. אך נעשה זאת בהתאם לחוק. לא באלימות ברחוב ובהפגנות ולא בכוח. ברור לי לחלוטין כי בתקופה זו, בשלהי משבר הקורונה, ולאחר חודשים ארוכים בהם לא היה מפכ"ל קבוע, מצויה המשטרה בנקודה לא קלה. אך אני בטוח כי כניסתו של קובי לתפקיד תבשר על תקופה חדשה ורוח חדשה של שינוי בארגון ובאמון הציבורי בו".

הוא סיכם בכך שאמר "את הצעד הראשון, ברגל ימין, נעשה כאן הבוקר, במחוז הצפוני, עם הפיצוח החשוב הזה. הייתי כאן בשבוע שעבר לאור מספר פעולות ופענוחים מוצלחים שלכם, אני כאן הבוקר, ואשמח לבוא לכאן ולהביע בפניכם את תודתם של אזרחי ישראל עוד הרבה, הרבה פעמים. יישר כחכם, המשיכו כך!".