דגים הם אחד המאכלים הכי בריאים שיש, ויש בהם הרבה אומגה 3. אבל בדגי ים יש כספית, שהוא חומר לא בריא לבני אדם. בשבוע שעבר שוחחה ד"ר מאיה רוזמן בתוכניתה ב-103FM עם מאזינה ששאלה האם בדגי סלמון יש כמות כספית שעלולה להוות סיכון לבריאות, כי היא רוצה לתת לנכד שלה כל יום דג סלמון.

ד"ר רוזמן ביררה בארגון מגדלי הדגים, ושם אמרו לה שיש כספית בסלמון, אך מבהירים כי מדובר בכמות קטנה שלא מזיקה. "אז חשבתי - אני לא יודעת מה הייתי עושה עם הנתון הזה שלא הכי מוצא חן בעיני. אז העצה שלי אולי לגוון, לנסות לתת לנגד לפעמים לאכול דגי בריכה, שבהם אין סיכון לכספית כי היא מפסולת תעשייתית שהאדם שופך לים".

רוזמן הוסיפה כי בין דגי המים המתוקים בפורל יש כמות מאוד יפה של אומגה 3 כי הוא חי במים קרים של הפשרת שלגים.

מאזינה נוספת שאלה לגבי שמן קנולה והטמפרטורה בו הוא נשרף. היא חשבה שזה קורה ב-160 מעלות. ד"ר רוזמן אמרה כי שמן קנולה מתחיל להישרף מעל 200 מעלות. טיגון עמוק מתרחש בד"כ ב-190-180 מעלות, אז אין בעיה עם טיגון בשמן קנולה.

ומאזינה שלישית תהתה מה לעשות עם ילד בן 4 וחצי בתת משקל ובררן באוכל. "אני חייבת לציין שגם הבן שלי היה תת משקל ובררן אבל הוא עבר את זה בגיל 3. אבל אי אפשר להשאיר אותו בתת משקל כי הוא גם במעקב", סיפרה.

הגובה שלו בסדר?
"לא, גם בגובה לא".

והבן שלך?
"מהגרפים שיש לי הוא היה טיפה יותר גבוה ממנו, היום הוא 1.67, הוא לא גבוה".

יכול להיות שהוא נמוך גנטית.
"גם בהריון אמרו לאמא שהוא מאוד קטן".

אני צריכה לדעת מה הוא אוכל כדי לראות אם כדאי להתעקש על משהו.
"בבוקר כריך שלא תמיד מסיים, בצהריים בגן נניח קצת בשר, שניצל, אורז. בבית משתדלים ארוחה בשרית בערב אז שניצלים הוא אוהב, קציצות מאוד בררן ואורז, צ'יפס"

נשנושים יש?
"הוא יאכל במבה אבל משתדלים לא לתת לו כדי שיאכל בערב".

ביצים? מוצרי חלב?
"מוצרי חלב אבל הכול בכמות קטנה, ביצה ללא הצהוב אלא אם זה חביתה. אם הוא אוכל חביתה הוא לא יאכל שום דבר אחר, בלי לחם".

ירקות? פירות?
"אני דוחפת בננות, עגבניות וזהו. אם יש טיפה ירק באוכל מבושל הוא לא נוגע".

להכריח ילד לאכול דברים שהוא לא רוצה אי אפשר, אפשר להציע בצורות יפות, לעשות משחקים, מקלות בכל מיני צבעים ולסדר דמויות בצלחת. להיות יצירתיים, אולי לשתף בהכנה. אם הוא אוכל בננות ועגבניות ויש קציצות בשר או שניצל עם תוספת אורז וביצה את לא צריכה להיות מודאגת.
"יש משהו קטן שנותן פוש של קלוריות?"

טחינה גולמית או ממרח שקדים שיש גם ללא סוכר. אני לא רוצה לחשוב על דברים לא בריאים. לא הכול זה משקל יש מספיק חלבום, ויטמינים? לא בטוח. נתקלתי במקרים של ילדים שהחוסר ויטמינים בפני עצמו הוריד להם אתה תיאבון ואז סוכריה של מולטי ויטמין קצת עזרה.