מפלגת העבודה היא גלגולה האחרון של מפא"י, מפלגתו של מקים המדינה דוד בן גוריון. חמשת ראשי הממשלה הראשונים של ישראל - בן גוריון, משה שרת, לוי אשכול, גולדה מאיר ויצחק רבין באו משורותיה, אך בשנת 77' הובסה בבחירות וישבה לראשונה באופוזיציה. בשנות השמונים היא הייתה חברה בממשלות האחדות הלאומית עם הליכוד, ובשנים 92' ו-99' חזרה לשלטון, אך מאז איבדה קולות רבים למפלגות מרכז. 

מבחינה מדינית תומכת מפלגת העבודה בפתרון שתי מדינות לשני עמים, ולאורך שנים עמדה בחזית המשא ומתן המדיני מול הפלסטינים. אהוד ברק, ראש הממשלה האחרון מטעם מפלגת העבודה, נחשב האחראי העיקרי להוצאת כוחות צה"ל מרצועת הביטחון בלבנון בשנת 2000. מבחינה חברתית-כלכלית נוטה המפלגה לכיוון הסוציאל-דמוקרטי המודרני - מדינת רווחה הדואגת לציבור העובדים ולחלשים בחברה. בנוסף לכך היא תומכת במערכות ציבוריות חזקות ומקבלת כלכלה מעורבת. כמו כן מפלגת העבודה מתנגדת להפרטת רוב השירותים הציבוריים.

לקראת הבחירות במרץ 2015 הודיע יו"ר המפלגה יצחק (בוז'י) הרצוג על חבירה למפלגת "התנועה" בראשות ציפי לבני והקמת רשימת "המחנה הציוני". בתום מערכת בחירות סוערת זכתה המפלגה ל-24 מנדטים, הייתה למפלגה השנייה בגודלה בכנסת והובילה את האופוזיציה. בשנת 2017 ניצח אבי גבאי את עמיר פרץ בבחירות לראשות המפלגה, ולקראת הבחירות לכנסת ה-21 באפריל 2019 סילק את ציפי לבני ושריין במקום השני את אלוף (מיל') טל רוסו. מפלגת העבודה בראשותו של גבאי זכתה בשישה מנדטים בלבד, ובמערכות הבחירות לכנסות ה-22 וה-23 עמד בראשה עמיר פרץ. לקראת הבחירות לכנסת ה-22 חברה סיעת גשר בראשות אורלי לוי-אבקסיס למפלגת העבודה ויחד זכו לשישה מנדטים. לקראת הבחירות לכנסת ה-23 גם המחנה הדמוקרטי (מרצ, התנועה הירוקה וישראל דמוקרטית) חבר למפלגת העבודה וגשר ויחד הם זכו לשבעה מנדטים.

לקראת הבחירות לכנסת ה-24 הודיע עמיר פרץ כי לא יתמודד על הובלתה מחדש, וכי יפרוש מהפוליטיקה. לאחר הודעתו הצטרף אליו שותפו הפוליטי, איציק שמולי, והודיע כי יפרוש מהמפלגה ובכוונתו למצוא בית פוליטי חדש. בפריימריז לראשות המפלגה שנערך בינואר 2021 ניצחה ח"כ מרב מיכאלי.

ב-31 בינואר 2021 ערכה המפלגה פריימריז לבחור את רשימתה לכנסת ה-24. ערב סגירת הרשימות ואם לא יתקיימו חיבורים עם רשימות נוספים זוהי רשימת המפלגה:

  1. 1. מרב מיכאלי
  2. עמר בר לב
  3. אמילי מואטי 
  4. גלעד קריב
  5. אפרת רייטן
  6. רם שפע
  7. אבתסאם מראענה
  8. נחמן שי
  9. נעמה לזימי
  10. גיל ביילין