הותר היום (שני) לפרסום כי מחמד מרוח כבהא בן ה-40 מהכפר טורה אל-גרביה, הסמוך לג'נין, הוא החשוד ברצח של אסתר הורגן שאירע לפני כשבועיים. הוא ריצה בעבר מספר עונשי מאסר בגין פעילות טרור. יחד עימו, נעצרו ארבעה נוספים החשודים כמי שסייעו לו להסתתר מכוחות הביטחון לאחר הפיגוע. כמו כן, חקירתו של החשוד נמשכת, ובסיומה הוא צפוי לעמוד לדין בבית המשפט הצבאי בשומרון.

במהלך פעילות מודיעינית ומבצעית, בשיתוף לוחמי הימ"מ וצה"ל, נעצר תושב הכפר טורה לאחר ארבעה ימים לחקירת שב"כ, כחשוד בביצוע פיגוע הרצח האכזרי של הורגן. במהלך חקירתו בשב"כ ובמשטרה/מחוז ש"י, עלה כי רצח את הורגן על רקע לאומני ומסר פרטים נוספים אודות השתלשלות.

אסתר הורגן (צילום: באדיבות המשפחה)
אסתר הורגן (צילום: באדיבות המשפחה)

כבהא הודה כי כחודש וחצי לפני הרצח, החליט להוציא לפועל פיגוע, בין היתר לאחר שהושפע ממותו של אסיר ביטחוני שהכיר, כמאל אבו ואער אשר מת בכלא כתוצאה ממחלה. לשם כך, הגיע לזירת הפיגוע דרך פרצה בגדר הבטחון לטובת הכרת השטח. לאחר שהבחין כי התנועה דלילה ובאזור עוברים אזרחים ישראלים, החליט כי זה המקום המתאים לביצוע הפיגוע.

עוד עלה מהחקירה, כי ביום הרצח בשעות הצהריים, בהיותו ביער הסמוך ליישוב טל־מנשה לטובת עיסוק בהברחות סיגריות דרך הגדר, ניגש החשוד ליער הסמוך לישוב. לאחר מספר שעות זיהה אישה יהודייה הצועדת לבדה, תקף ורצח אותה. במהלך הימים שלאחר הפיגוע, הוא הסתייע בקרוביו ובמכרים בכפר דיר אל ע'וסון, שסייעו לו להסתתר מכוחות הביטחון.