יו"ר מפלגת "ימינה" נפתלי בנט ויו"ר "תקווה חדשה" גדעון סער חתמו היום (שני) על הסכם עודפים בין המפלגות בבחירות הקרובות. בנוסף לכך, מפלגת ''יש עתיד'' ומפלגת ''ישראל ביתנו'' הודיעו כי הגיעו להסכמות ביניהן על חתימת הסכם עודפים משלהן, לקראת הבחירות לכנסת ה-24.

על פי גורמים המעורים בפרטים, ההודעות בדבר ההסכמים לא הגיעו במקרה בזו אחר זו, אלא מדובר במהלך מתוכנן ומתואם בין ארבעת המפלגות. "רוצים להיות בטוחים שאף קול לא יילך למפלגת הליכוד", מסרו הגורמים.

גדעון סער מציג את המצע שלו בענייני משפט, קרדיט - תקווה חדשה

בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, יאיר, צייץ בתגובה בטוויטר: "בנט מראה את כל הסימנים שהוא הופך לליברמן 2. נו טוב, אלי אבידר כבר יש לו (מתן כהנא)".

הסכם עודפים הוא הסכם בין שתי רשימות בבחירות, הקובע שסכום קולותיהן ייחשב ביחד בקביעת מספר המנדטים המוקצים להן. לאחר קביעת מספר המנדטים המשותף, מחולקים המנדטים ביניהן לפי גודלן היחסי.

על-פי רוב, מסייעים הסכמי העודפים בעיקר למפלגות הבינוניות. המפלגות הגדולות נהנות לרוב מיתרון הגודל, אשר מסייע להן יותר כאשר אין הסכמי עודפים כלל. למפלגות הקטנות יש בדרך כלל פחות סיכוי ליהנות ממנדט נוסף שיקבלו הודות להסכם עודפים עם רשימה גדולה יותר. ברור כי כאשר החוק מאפשר קיומם של הסכמי עודפים, אי שימוש בהם על ידי מפלגה ספציפית תעמיד אותה בנחיתות מול המפלגות האחרות. לפיכך, רוב המפלגות מנצלות את היכולת לחתום על הסכם עודפים, ומודיעות לוועדת הבחירות המרכזית על הסכמי עודפים שחתמו טרם הבחירות.

הבוקר הודיעה מפלגת "הבית היהודי" על כוונותיה להתאחד עם מפלגת "ימינה" בבחירות הקרובות לכנסת. "אנו מנהלים משא ומתן עם 'ימינה' לריצה משותפת והשבת האחדות לציונות הדתית", נמסר בהודעת המפלגה. "השיחות עם בנט מתנהלות ברוח טובה, מתוך כוונה לאחד את השורות ולפעול למען עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל כבעבר. אנחנו מקווים לסגור עם בנט בקרוב".

ההסכם בין הצדדים צפוי להיחתם כבר בימים הקרובים, כאשר 'הבית היהודי' צפויה לקבל שני מקומות בעשירייה הראשונה של הרשימה המאוחדת. זאת, באם לא יצוצו מכשולים נוספים. עם זאת, יש לציין כי הבחירות לראשות 'הבית היהודי' יערכו בעוד כשבועיים. 

סקר של מנחם לזר ו"פאנלס פוליטיקס" שבוצע עבור "מעריב־סופהשבוע" ופורסם ביום שישי האחרון מצא כי אילו הבחירות היו מתקיימות היום, "תקווה חדשה - אחדות לישראל" בראשות סער הייתה מקבלת 17 מנדטים ואילו "ימינה" בראשות בנט, שהכריז על עצמו כעל מועמד לראשות הממשלה, הייתה מקבלת 13 מנדטים.