ישראל ביתנו הוקמה ב-1999 על ידי מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, אביגדור ליברמן, כמפלגת ימין, הפונה בעיקר לציבור עולי ברית המועצות. מאז הקמתה הצליחה לעבור המפלגה את אחוז החסימה בכל מערכת בחירות בה השתתפה, כשהשיא הגיע בבחירות 2009, אז זכתה המפלגה ב-15 מנדטים והייתה מרכיב מרכזי בממשלת הליכוד שקמה עם חזרתו של בנימין נתניהו לתפקיד ראש הממשלה. במשך השנים כיהן ליברמן במספר תפקידים מרכזיים בממשלות ישראל, ביניהם שר התחבורה, שר החוץ ושר הביטחון, תפקיד ממנו התפטר בנובמבר 2018.

לקראת הבחירות באפריל 2019 דשדשה המפלגה בסקרים והיה ספק אם בכלל תעבור את אחוז החסימה, אך בסופו של דבר קיבלה חמישה מנדטים והפכה להיות לשון מאזניים בדרך להקמת ממשלה. המפלגה החליטה שלא לחבור לממשלת הליכוד, בטענה כי זו ממשלה הנסחטת על ידי המפלגות החרדיות, ובכך מנעו מנתניהו להקים ממשלה. במהלך מערכות הבחירות האחרונות הדגישה המפלגה את אופייה החילוני וקבעה שתשב רק בממשלת אחדות לאומית ליברלית, כלשונו של ליברמן, שתכלול בתוכה את הליכוד ואת כחול לבן. רבים סבורים כי החלטתו של ליברמן לא להצטרף לממשלת ימין-חרדים נובעת מיחסיו האישיים וארוכי השנים עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שידעו מורדות וקשיים בשנים האחרונות.

המפלגה רואה את עצמה כממשיכת דרכו של זאב ז'בוטינסקי, וככזאת שמה דגש על שלושה עקרונות של הציונות אותם היא מגדירה כערכי יסוד: עלייה, הגנה על המולדת והתיישבות. המפלגה שמה דגש על החזרת הביטחון האישי לאזרח ולשם כך דוגלת בשימוש בכוח צבאי למיגור הטרור הפלסטיני ובהגברה של אכיפת החוק והלוחמה בפשע. בנוסף, שמה המפלגה דגש על דרישת הצהרת נאמנות מאזרחי ישראל (לרבות ערביי ישראל), תוך תגמול האזרחים הנאמנים למדינה. יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן, התבטא מספר פעמים באופן חריף כנגד חברי כנסת מהמפלגות הערביות בטענה שאינם נאמנים למדינה.

רשימת המפלגה לבחירות לכנסת ה-24:

1. ח״כ אביגדור ליברמן
2. ח״כ עודד פורר
3. ח״כ יבגני סובה
4. ח״כ אלי אבידר
5. ח״כ יוליה מלינובסקי
6. ח״כ חמד עמאר
7. ח״כ אלכסנדר קושניר
8. פרופ' יוסי שיין
9. עו"ד לימור מגן-תלם
10. ד"ר אלינה ברדץ'-יאלוב
11. שרון רופא אופיר
12. עו"ד בתיה כהנא דרור
13. דור דוידיאן
14. עו"ד שחר אלון
15. עו"ד סתו בויאנג'ו
16. הילה ידיד ברזילי
17. דיאנה בלביץ'
18. אביב כהן
19. מיכל אורון עזאני
20. דודי סנדלר
21. אנה גורביץ'
22. ליאור שפירא
23. זאב ברונשוויג