בתום דיון בן 14 שעות אישרה אמש (שני) ועדת זכויות הילד של הכנסת את תקנות חוק הפיקוח על הפעוטונים במתכונת חלקית ומצומצמת בשל פערי התקציב בין משרדי הרווחה והאוצר, ובלבד שהחוק יצא לפועל בעיכוב של שנה. התקנות שאושרו הן בעלות של 40 מיליון לשנה בעוד שלהכשרות ימצאו עוד כ-15 מיליון רק לשנת 2021, עד אישור תקציב מדינה.

עלות החוק שהציע משרד הרווחה גבוהה פי חמישה, אך הוועדה בחרה שלא לאשר אף תקנה שהאוצר לא תיקצב, כדי למנוע מצב בו המעונות יגלגלו את העלויות אל ההורים. התקנות קובעות, לראשונה, סטנדרטים אחידים לכל המעונות לפעוטות, הן על המעונות בעלי סמל, אשר בהסכם הפעלה עם משרד העבודה והרווחה, והן על כל המעונות הפרטיים.

הורי הילדים תוקפים את כרמל מעודה בהכרעת הדין. צילום: אבשלום ששוני

בין היבטי הפעילות שמסדירות התקנות: מספר הילדים המירבי בכל קבוצת גיל (תפוסה), היחס בין מספר הפעוטות למספר המטפלים-מחנכים במעון (תקינה), שטח הפעילות המזערי במ"ר לכל פעוט,  ההכשרה הראשונית הנדרשת בכדי להיות מועסק בתפקיד מחנך-מטפל במעון, ההדרכות וההכשרות שעל צוות המעון לעבור במהלך כל שנה, תכנית הפעילות השנתית של המעון, חובות עדכון הורי הפעוטות, ותנאי בטיחות במעון.

כזכור, החוק אשר נחקק ב-2018, הסדיר לראשונה את מערך הפיקוח והרישוי הממשלתי על כלל מעונות היום לפעוטות שבהם שוהים 7 פעוטות לפחות, בכדי להגן על שלומם ובטיחותם של הפעוטות.  בחוק נקבע גם כי התקנות יובאו לאישור הוועדה עד לאוקטובר 2019, אך הן הועברו לוועדה רק לפני כשבועיים, יום לפני התפזרות הכנסת, וכך פצחה הוועדה בסדרה של דיונים ארוכים בכדי להביא לאישור התקנות טרם יציאת הכנסת לפגרה.

יוזמת החוק המקורי, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) מסרה על אישור התקנות לחוק הפיקוח: "שר האוצר ישראל כ"ץ הפקיר את האוצר החשוב ביותר – הילדים שלנו. שנתיים של מאבק כדי לאשר את התקנות לחוק הפיקוח שיזמתי הסתיימו היום במפח נפש. התקנות הגיעו אל הכנסת ללא מקור תקציבי שיאפשר אפילו את ההדרכות הבסיסיות ביותר לצוותים. יותר מחצי שנה שבממשלה הכושלת מעכבים את התקנות בשל 'התייעצויות בין הרווחה והאוצר' מה הם החליטו בסוף התקופה הזו? להשאיר את הילדים טרף קל להתעללות. רק יש עתיד גדולה תביא ממשלה שפוייה שתעבוד בשביל להגן על הילדים שלנו". עוד אמרה אלהרר: "מעולם לא ראיתי ממשלה כה לא מתפקדת. לא יודעת להסתכל להורים בעיניים ולהסביר איך משרד הרווחה הביא לכנסת חוק ללא הסכמה על תקציב מהאוצר".

שר העבודה והרווחה, איציק שמולי: "אני מברך על אישור התקנות ובטוח שבתחומים מסוימים, כמו איכות ההכשרה וקביעת תנאי הסף לעבודה עם פעוטות, בכוחן להביא למפנה של ממש. בצד זאת, צר לי שהוועדה דחתה את הצעתנו לשיפור התקינה, שהיא נדבך קריטי ביכולתנו להבטיח טיפול נאות ומיטיב לילדים - אנו נמשיך לקדם זאת. הרפורמה הזו מצטרפת להתקנת המצלמות בפעוטונים ולמהפכת הפיקוח שהובלתי מתוך מחויבות טוטאלית לשלומם ולרווחתם של הילדים. אני מודה ליו״ר הוועדה, חה״כ יוסף ג׳אברין, על שיתוף הפעולה ולהורים על מאבקם הנחוש ומתחייב שנמשיך ככל יכולתנו לפעול ולשפר גם בהמשך״.

יו"ר הוועדה, ח"כ יוסף ג'בארין, אמר בסיום: "עשינו היום היסטוריה והבאנו בשורה למאות אלפי ילדים בגיל הרך והוריהם. חוק הפיקוח הוא המכשיר העיקרי להגנה על הילדים של כולנו, במציאות בלתי מוסדרת שבה צצים שוב ושוב מקרי התעללות מזעזעים. אני מברך על המתווה, שהושג לאחר עבודה מסביב לשעון, שישמור על שלום הילדים לצד התחשבות במצוקת הקורונה הכלכלית. עם זאת, על הממשלה לייחד תקציבים נוספים לשיפור בטיחות ותנאי הילדים".

הורים רבים חששו כבר אתמול כי בלחץ הזמן שהח"כים נתונים בו יאושרו תקנות חסרות וחלקיות ללא סמכויות ו"שיניים" שישימו קץ לאלימות כלפי פעוטות במשפחתונים וגנים לא מפוקחים, אולם במהלך הדיון עושה יו"ר הוועדה, ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש-הרשימה המשותפת) מאמצים רבים לגשר בין עמדות האוצר ומשרד הרווחה ולהביא להצבעת הח"כים נוסח מוסכם. התקנות כוללות שורה ארוכה של תנאים להפעלת פעוטון מהכשרות הצוות, קביעת מגבלות על היחס בין מספר הילדים למספר אנשי הצוות, תנאים פיזיים בפעוטון ועוד. ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), מיוזמות חוק הפיקוח על הגיל הרך, אמרה ל"מעריב" במהלך הדיון: "אם הצעת האוצר תתקבל הבחירה שתעמוד בפני ההורים תהיה מעונות יקרים או ילדים מופקרים. על השרים לסכם עוד היום על מקורות תקציביים למימוש אמיתי של חוק הפיקוח שיאפשר הגנה על חייהם של ילדים".

יוסי חברה, מנהל מטה המאבק של ההורים שבתו עברה התעללות בגן של כרמל מעודה, אמר: "אני מצפה מחברי הכנסת היום בוועדה לזכויות הילד להעביר את תקנות חוק הפיקוח ולהפסיק לעשות מלחמות פוליטיות על גבם של ילדים חסרי ישע. למה כשמישהו רוצה לפתוח עסק כמו מסעדה צריך להוציא רישיון עסק, אבל הגנים כלום? הילדים שלנו לא צריכים להיות מופקרים ואנחנו רואים בכך לא יותר ממלחמות פוליטיות בין המשרדים השונים וארגוני גנים שפועלים נגד התקנות רק בגלל שזה אולי ייקר להם את העלויות בגן המפוקח. אנחנו רואים זאת בחומרה ומקווים שלא נשמע על עוד מקרים כמו יסמין וינטה ז"ל או דויד דייגי ז"ל שמצאו את מותם בגן". מנכ"לית המועצה לשלום הילד, עו"ד ורד וינדמן, אמרה לפני הדיון: "לא די בכך שהתקנות הגיעו לכנסת בעיכוב רב נוכח התמהמהות הממשלה, אלא שהאוצר לא מצא את התקציב עבורן. מדובר באחד החוקים החשובים ביותר לילדים שהתקבלו בישראל ולכן האוצר חייב למצוא פתרון תקציבי שיבטיח יישום אמיתי של החוק, ולא רק על הנייר".