הסכם שלום נוסף באופק? פרשן חדשות 13 לענייני ערבים, צביקה יחזקאלי, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על השפעות ההסכם לחידוש היחסים בין סעודיה לקטאר בתיווך ארה"ב והסביר: "יש פה התקרבות של קטאר לציר המדינות שעשינו עמן הסכם שלום. זה שם את קטאר יותר בצד שלנו, מאשר בצד האיראני".

הרמטכ"ל כוכבי בנאום נגד איראן, קרדיט דובר צה"ל

הסכם חדש?
"ההסכם בפרץ, יש פה הסכם מאוד חשוב ותהליך שמי שהיה מאמין שטראמפ יעשה ברגע האחרון, קטאר מתקרבת לסעודיה. לקטאר יש את אל ג'זירה, היא תומכת באחים המוסלמים, בארגון חמאס, פוזלת לכיוון איראן, משחקת תפקיד כפול וכל הזמן סעודיה אמרה לה 'תפסיקו את התמיכה באחים המוסלמים'. אי אפשר לומר בוודאות מה זה אומר, אבל יש פה התקרבות של קטאר לציר שעשינו איתו את הסכמי השלום – מפרץ, סעודיה, ישראל וארה"ב. זה על חשבון חמאס, על חשבון ארדואן שגם רוצה להתקרב אלינו, משהו קורה פה באזור. אם קטאר הייתה תלויה באמצע, עכשיו מובהק שהיא תבוא לכיוון שלנו וזה מקדם את היחסים עם סעודיה. הדבר הכי חשוב זה התמיכה בחמאס, בטח יש סעיפים נסתרים להסכם, סעודיה הוציאה את חמאס מחוץ לחוץ".

הפסקה של הזרמת הכסף?
"יכול להיות. כסף קטארי זורם לעזה למניעים הומניטריים אבל זה כן ייתן פחות תמיכה מורלית לחמאס להמשיך בטרור. יכול להיות שחמאס עם גב לקיר אנחנו נקבל משהו. אבל זה מראה דבר אחד – הגוש של ישראל, סעודיה, בחריין, עומאן, כל זמן זה גוש שקטאר לא סתם מצטרפת אליו וזה שיחוק של טראמפ".

מה קרה?
"המזרח התיכון התחלק לשתיים, איראן הפכה לגורם שמאיים על היציבות ומדינות ערב ביקשו מישראל ברית הגנה זה הכול, ישראל נותנת ברית הגנה למדינות שמאוימות ע"י איראן. ישראל היא מדינה שמספקת ברית הגנה וכך גם סעודיה".

אם נתניהו לא יזכה בבחירות הבאות מה זה יגרום?
"נתניהו קשר קשרים, זה לא יזעזע את זה. גם אם ביידן יהיה הנשיא הוא לא יוכל להזיז את ההסכם אחרוה, זה הסיפור של ההסכמים – לקבוע מסמרות".

עד כמה היכולת של נתניהו הייתה פקטור?
"הייתה פקטור מרכזי מאוד אבל יש אחד שהיה מרכזי יותר וזה טראמפ. מצאו בנתניהו בר שיח".

ההליכה של טראמפ הפסד?
"מאוד גדול, אני חושב שהוא מוזר בתור מנהיג אבל אחרי 4 שנות כהונה הוא עשה למזרח התיכון הרבה יותר טוב, הרבה מדינות מדברות אמת, בסוף הביא לכמה מדינות שיהיה חברות של ישראל וזה עידן חדש".

העשרת האורניום?
"הפרסים סוחרים, מתחיל הדין ודברים, משא ומתן, הסוחרים התחילו להגיד אתם רוצים הסכם? הנה זה מתחיל. את חיסול סולימאני הם לא ינקמו באופן אלים, הם לא יכנסו לעימות עם ישראל אבל כן מתחילים להיערך לשלב הבא שזה משא ומתן על הסכם הגרעין ואיראן רוצה שהכסף יתחיל לזרום. הכול תלוי בביידן אם הוא מוכן לחזור לעקרונות. ככל הנראה האירנים יצאו מורווחים בתקופה הקרובה".

טראמפ יעשה תנועה חדה?
"יש ריח באזור של תנועה חדה. מי שלוחצים הכי הרבה על זה הם הסעודים שמאוד רוצים מבצע. כמו דוגמה פיצוץ בנתנז שישבית עוד כור או חיסול מרכזי, נניח המחליף של סולימאני".