מדד הקול הישראלי החודשי של מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה שהתפרסם היום (שלישי) בדק את מצב הרוח בציבור הישראלי לקראת הבחירות המתקרבות ומצא כי רק 47% מהישראלים מעריכים שיצביעו לאותה מפלגה שבה בחרו בבחירות הקודמות.

מפילוח המדגם היהודי לפי מחנה פוליטי עולה כי 29% ממחנה השמאל ו-27% בלבד מהמרכז יחזרו להצביע לאותה המפלגה, ואילו בימין - רוב, אם כי לא גדול, יבחרו באותה המפלגה גם הפעם (58%).

מהנתונים עולה כי כחול לבן מתרסקת - רק 16% מאלו שהצביעו לה בבחירות הקודמות יבחרו בה גם הפעם. העבודה-גשר-מרצ תזכה ל-43% מאלו שהצביעו עבורה, לישראל ביתנו צפויה המשכיות של 57% ולליכוד 63% בלבד. הרשימה המשותפת וימינה זוכות לאמון חוזר גבוה יחסית של 72% כל אחת, כאשר בראש הרשימה המפלגות החרדיות - ש"ס עם 88% ויהדות התורה עם 93%.

פילוח המצביעים עבור אותה מפלגה כמו בסבב הקודם (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)
פילוח המצביעים עבור אותה מפלגה כמו בסבב הקודם (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)

עוד עלה כי למרות שמדובר במערכת בחירות רביעית בתוך שנתיים, כ-80% מהישראלים מעריכים שיצביעו בבחירות הקרובות.  כשני שליש (64%) מהציבור בטוחים שיצביעו בבחירות הקרובות, ו-17% נוספים אמרו שהם חושבים שיצביעו. 69% מהיהודים אמרו שהם בטוחים שיצביעו, לעומת 39% בלבד מהערבים. מפילוח התשובות לפי גיל, עולה כי הצעירים מראים פחות נכונות להצביע.

פילוח גילי מצביעים (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)
פילוח גילי מצביעים (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)

רק כשליש (34.5%) מהישראלים הסכימו שלא חשוב למי מצביעים, אין זה משנה את המצב, כלומר הרוב חושבים שיש הבדלים בין המפלגות. ממצא מעניין הוא כי הצעירים רואים יותר הבדלים מאשר המבוגרים:  25% מקבוצת הגיל הצעירה ביותר (18-24) סבורים שאין זה משנה למי מצביעים, לעומת 41% בקרב המבוגרים ביותר, גילי 65 ומעלה.

מהממצאים עולה כי מידת ההסכמה שלעיל קשורה לכוונה להצביע בבחירות הקרובות - בקרב מי שמסכימים שלא חשוב למי מצביעים, הכוונה ללכת להצביע נמוכה יותר, ולהיפך - בקרב המתנגדים, שיעור המתכוונים להצביע גבוה.

שיקולים בבחירת המפלגה (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)
שיקולים בבחירת המפלגה (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)

עמדות המפלגה בנושאי כלכלה הן הגורם החשוב ביותר לציבור (29%) בהחלטה האם להצביע עבורה. 27% העידו כי יצביעו למפלגה בגלל עמדותיה בענייני חברה, ו-22% רואים בענייני צבא וביטחון את הנושא החשוב ביותר בעת ההחלטה עבור איזו מפלגה להצביע.  אגב, רק 1.5% ציינו כי נושא הסביבה הוא החשוב ביותר בהחלטתם.

מפילוח לפי מחנה פוליטי, עולה כי במקום הראשון עבור מי שמגדירים עצמם שמאל, נמצאות עמדות המפלגה בנושאי חברה (55%). במרכז - הגורם המרכזי הוא העמדות בנושאי כלכלה (44%), ואילו בימין השיקול הבולט הוא עמדות המפלגה בנושאי ביטחון (33%). בציבור הערבי, במקום הראשון נמצאות עמדות המפלגה בנושאים חברתיים (32%) ולאחריהן שיעור גבוה שציינו כי אינם יודעים (24%).