הכלכלן פרופ' ירון זליכה, שהודיע בשבוע שעבר על התמודדותו במערכת הבחירות הקרובה כיו"ר המפלגה הכלכלית, שוחח היום (שלישי) עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM על הצטרפותו למירוץ והציג את האג'נדה שלו: "אני לא רק אנטי ביבי, אני אנטי שחיתות, האויבת הגדולה ביותר של הכלכלה. אי אפשר לצמוח עם שחיתות".

גנץ תקף את נתניהו: "אחרי הבחירות הוא לא יהיה עוד ראש הממשלה"

מלא אנרגיות?
"לגמרי, לגמרי. אני חושב שאנחנו המפלגה היחידה שמביאים בשורה חדשה לשיח הפוליטי בישראל. אנחנו באים עם תוכנית עבודה מסודרת איך לטפל במשבר הכלכלי והחברתי. אנחנו מביאים ידע יכולת ניסיון ואומץ".

מי ברשימה?
"אנחנו הולכים לעשות את זה הפוך, בניגוד לשיח הפוליטי המקובל נעשה את זה הפוך. קודם כל נציג תוכנית עבודה מסודרת ואח"כ אציג את הצוות המקצועי שמתאים לנהל את התוכנית הזאת, נציג צוות של מקצוענים בתחום הכלכלי, החברתי, האקדמי וכן הלאה שמתאים כדי לבצע את הרפורמות הנדרשות לכלכלה ולחברה בישראל, בחינוך בבריאות, ברווחה וכן הלאה. כמובן תוכנית כלכלית עם כל מנועי הצמיחה שנדרשים כדי לחלץ את ישראל מהמיתון הכבד".

היית יועץ כלכלי של רה"מ נתניהו כשהיה שר אוצר. מה השתנה?
"בתקופה ההיא נתניהו ואני הצלנו את המשק כי נתניהו ראה את הכלכלה והעם בישראל והיום הוא רואה רק את עצמו. אני נוריתי לכיוון המקצועי של היושרה והמנהל התקינים והוא למחוזות של טירוף ושחיתות והשינוי נעשה אצלו ולא אצלי".

נגיד שחיתות, איך זה קשור?
"השחיתות היא האויבת הגדולה ביותר של הכלכלה. אי אפשר לצמוח עם שחיתות, אי אפשר. 40 אחוז מהפערים הכלכליים נובעים מפערים ברמת השחיתות. כאשר ההנהגה מושחתת אין אמון בהנהגה ואם אין אמון בהנהגה היא לא יכולה לנהל מדיניות כלכלית. זה כמו אוטו שנוסע ללא נהג. במקום לפרק את מונופול בזק הוא חיבק אותו, הגז? חיבק אותם. ארגן הטבות מס אדירות. המחיר החוקי של עלות פלוס רווח סביר הוא באזור ה-2 דולר אנחנו משלמים בין 7-6 דולרים מזה עשור".

המחיר הכי זול באירופה.
"לממשלה יש את החובה להטיל פיקוח על המחירים, כאשר מחיר המונופול חורג מהמחיר החוקי ואת זה הוא לא עשה. בשנים שהייתי באוצר ירדו מחירי הדיור ל-80 משכורות בממוצע, מה עשה מר נתניהו? העלה את המחירים והם 150 משכורות. המשמעות היא שזוג צעיר צריך לקחת משכנתא עד גיל 60, אם נמשיך במדיניות המטורפת הזאת מחירי הדיור יעלו ל-200 משכורות. אתה מצפה שזוג צעיר ישלם משכנתא עד גיל 70?"

"צריך לעשות מה עשינו ב-2003 - מלחמה במונופולים, הפחתת מיסים לעצמאים ולשכירים, פיזור התקציבים הממשלתיים האיומים שמוקצים למשרדים מיותרים, ביטול הפטור ממכרזים שהממשלה מחלקת, לא לעסקים קטנים. 20 אחוז מהעסקים הקטנים בישראל נסגרו, מתו. יש קורונה גם בעולם, איזה מדינה סגרה 20 אחוז מהעסקים שלה? אין אפילו מדינה אחת שסגרה 10 אחוז מהעסקים שלה, לא 20. אנחנו שיאני העולם בסגירת עסקים ובזמן שאנחנו מדברים עוד עסקים נלחמים על חייהם".

יש תחושה שבמחנה שרוצה להחליף את נתניהו יש התאבדות המונית. אתה, דני יתום.
"אל תשווה אותי לדני יתום כבודו במקומו מונח. כי 70 אחוז מהציבור חרד על עתידו הכלכלי, 30 אחוזים מבינים שאני צריך לנהל את כלכלת ישראל כדי להציל אותנו מהתופעה האיומה. אני לא רוצה להתאחד עם כל הכבוד, אני צריך להיות שר אוצר עם כוח פוליטי עצמאי כדי שאוכל לממש את התוכניות הכלכליות מרחיקות הלכת שיש לי, את זה עושים רק עם עצמאות פוליטית. אני לא שותף מלא של מחנה אנטי ביבי, אני לא רוצה רק להחליף אותו אלא להחליף גם את המדיניות של ביבי".

אם הוא מנצח ומציע לך תפקיד?"
אני אהיה באופוזיציה".

אבל תוכל להיות שר אוצר.
"אני מודה אבל אי אפשר לנהל מדיניות כלכלית חדשה עם שחיתות זה לא עובד ביחד. עוד לא המציאו את הפטנט הזה, כדי להצליח אני צריך כוח פוליטי עצמאי וראש ממשלה שלא נגוע בשחיתות. מחנה אנטי ביבי רק רוצה להחליף את ביבי".