אדם, איש עסקים ישראלי המתגורר בלונדון שוחח היום (שלישי) עם אראל סג"ל ורועי עידן על מצב התחלואה בממלכה המאוחדת. בראשית השיחה ב-103FM הוא התייחס להכרזתו של ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, על הטלת סגר כולל במדינה: "הסגר יימשך לפחות עד חודש פברואר, כשלא קבעו תאריך סופי ליציאה ממנו. נקווה לטוב, המצב פה קשה מאוד".

"פתיחת בתי הספר בחודש ספטמבר גרמה לזינוק משמעותי ברמת התחלואה", הדגיש בהמשך השיחה, "היתה פה תוכנית רמזור שפשוט קרסה, לא הורידה את התחלואה ועכשיו הוחלט על סגר כללי במסגרתו אתה עלול לקבל דוח כספי במידה ותצא מהבית". הוא הוסיף: "המצב פה קשה מאוד - בתי החולים בלונדון קרסו והתחלואה מתפשטת במהירות".

מה זה אומר קרסו? ראינו באיטליה גופות בחוץ, איך מטפלים בלונדון?
"מחלקות טיפול נמרץ מלאות, אם אתה מתקשר לאמבולנס לא תקבל יגידו לך קח מונית לבית החולי. חולי קורונה ממתינים במכוניות הפרטיות שלהם במגרש החנייה. יש גם עדויות על חוסר בחמצן בבית החולים הגדול ביותר בלונדון".

בהלת הקורונה באיטליה, ארכיון (צילום: רויטרס)
בהלת הקורונה באיטליה, ארכיון (צילום: רויטרס)

איך מערכת הבריאות הבריטית?
"בהשוואה לישראל? אני חושב שבישראל יש מערכת בריאות מפוארת אם משווים למערכת הבריאות הבריטית. אי אפשר להשוות את המצב לישראל בכלל, המצב פה ממש ממש קטסטרופלי, יש פה תחלואה, היא בכל מקום. עם המוטציה החדשה לא יודעים הכול על המוטציה, יודעים שהיא מתפשטת הרבה יותר מהר אבל לא יודעים הרבה. רופאים ואחיות שמתראיינים פה לערוצים מעידים על תחלואה מאוד קשה גם בקרב צעירים בבתי החולים. תלמדו ממה שקורה פה בבריטניה, תוכנית הרמזור קרסה, התחלואה הכי גדולה זה בתי הספר אלה העובדות. תסגרו את בתי הספר, אני רואה את זה בחדשות, כל הפוליטיקה סביב הקורונה, הורים אל תשלחו את הילדים לבתי הספר והפוליטיקאים קחו אחריות ריבונו של עולם - זה יעלה בחיי אדם. תלמדו ממה שקורה בבריטניה, תסגרו הכול, תמשיכו את מערך החיסונים המפואר שיש בישראל. אי אפשר להשוות את מערך החיסונים פה לישראל, ממש טיפין של חיסונים זה לא מורגש פה".

מתקשים לאכוף את הסגר בעולם המערבי כי אזרחים דמוקרטים מתקשים לקבל מרות כזאת. אתה מרגיש את זה?
"אתמול בלילה נפל דבר, בחודשים האחרונים הייתה התרופפות אנשים עשו מה שהם רוצים לא שמרו על הכללים, חלק גדול מהציבור. ראו את זה בכול מקום ולכן התחלואה זינקה וזה התחיל מהממשלה, בוריס ג'ונסון עשה פה טעויות באמת חמורות ביותר לאורך כל המגפה, הוא היסס ללכת לסגר. נתניהו הלך לסגר בגל הראשון, צריך לקבל החלטות על סגר בזמן הנכון הוא היסס ולכן התחלואה זינקה. צוות המומחים שמייעץ לבוריס ג'ונסון ולממשלה, אמרו שתוך 21 יום אם לא יעשה סגר מלא, מערכת הבריאות פשוט תקרוס".

שמעת על ישראלים שחוזרים לארץ להתחסן?
"אני יודע על ישראלים שנסעו, דיברו איתי שבוע שעבר על האפשרות להגיע לישראל להתחסן ואני חושב על זה באמת, איך לעשות את זה. אני בדקתי מתי אקבל פה בבריטניה חיסון, בין ינואר ליולי 2022".

חיסון לקורונה של פייזר (צילום: אבשלום ששוני)
חיסון לקורונה של פייזר (צילום: אבשלום ששוני)

שוב הביתה אדם נקבל אותך בשמחה.
"תביאו לנו את נתניהו קחו את בוריס ג'ונסון ונתניהו יציל אותנו מכל המצב הזה. התקשורת הבריטית מדווחת על ישראל סביב השעון, בעיקר סביב מערך החיסונים, אי אפשר להשוות".

תבוא לפה תראה כמה בוכים.
"אתם רואים את סוף הקורונה, אתם בגל נוסף והולכים לסגר אבל רואים את הסוף. מערך החיסונים עובד, פה לא רואים את הסוף. לא יודעים מתי זה יסתיים, אולי בשנה הבאה. המצב באירופה באמת קטסטרופלי, ישראל זה עולם אחר לגמרי".